Ponnyproblem

Ponnymamman

Trådstartare
För 4 månader sen köpte vår familj en ponny, 8 årigt sto direkt från uppfödare. Ponnyn har alltså stått på samma plats i hela sitt liv. Fölat en gång.
Vi trodde vi köpte en lätthanterlig ponny främst som tonårsdöttrarna skulle rida, pyssla med och tävla o ha som bästa vän. Den första månaden gick bra o det fanns ingenting som oroade mig som mamma med ponnyn, men sen blev hon jätteorolig att vara i terrängen själv, stegrar sig i boxen om hon står själv i stallet, är rädd på ridplan då det skymmer o nu just är värsta problemet att kratsa hovarna.. Hon är undersökt av veterinär o jag vet att hovlyftandet är en dumhet från ponnyns sida, men hur löser vi problemet?
Hur börjar man från början med hästhanteringen?
Har tänkt ibland att vi köpte väl fel häst, men jag är inte pigg på att sälja bort henne, vi måste bara komma underfund med henne o få henne att lita på oss, men hur?

Sv: Ponnyproblem

Att en häst eller ponny ändrar beteende vid flytt är inget ovanligt. Kanske känner hon sig lite hemtam nu och har börjat testa sina nya ägare? Har ni kollat att det inte är något fysiskt fel och att utrustningen är korrekt så är det nog bara att tålmodigt visa henne vem som bestämmer. Kanske finns det någon tränare eller duktig stallkamrat som kan hjälpa er?

Tycker också att det låter som om hon börjar känna sig lite mer hemma och har börjat kolla var gränserna går. Stämmer ganska bra med tidsintervallen för en häst som flyttat och bytt miljö att det kommer nu.

Ta hjälp av någon kunnig tränare inom hästhantering så ni får chans att få bukt på problemet så fort som möjligt = mer tid att njuta av eran fina ponny!

Rekommenderar den här boken "Horsemanship från grunden" i kombination med hjälp av en erfaren hästmänniska.

Lycka till :)

Länk till webshop borttagen, enligt bukefalos regler
/moderator

Senast ändrad av en moderator:

Du säger att du inte vill, men mitt råd blir ändå, gör dig av med ponnyn.

Jag vet inte hur många fall jag sett där man har tänkt billigt, eller "det ska nog gå", "se det som en utmaning" när det gäller ponnyköp. Din första ponny ska vara en schysst läromästare som har varit på tävlingsbanan, som har ett hjärta av guld, som är lätt att ha att göra med i alla väder.

Barn som inte klarar sin ponny, som till slut ger upp, eller ännu värre, inte vågar gnälla nu "när de äntligen fått sin önskan om egen ponny uppfylld" som helt enkelt rider och lider. Jag har sett alldeles för många barn som är skiträdda för sina hästar, som torkar av dem på närmaste tall och går hem vid uteritt.

Du beskriver en oerfaren ponny, byt till en erfaren.

kl,
måste bara inflika med att en för svår ponny som blev helt ombytt när man tog hem den kan bli bättre igen.

min ponny drog iväg med mig ut i hagen varje dag första året, till slut drog han iväg 10m innan grinden så man låg som ett streck efter. han vägrade gå hemifrån och vägrade komma till mig i hagen om jag hade stallkläder på. men med envishet och lite trix för att hålla honom när jag ledde så blev han en dröm. gick lös efter en, gick att rida ut barbacka i bara grimma, stannade direkt när man hoppade av(ramlade aldrig av utan ville testa voltige, = hoppa av och på i farten, gick inte så bra när ponnyn hela tiden stannade och undrade vad sjutton jag höll på med.).

shettisen vi fick med var lika eländig i början och knappt inriden, gick inte att yffta hovarna och bockade i ridningen. men det blev häst av henne också.
gäller bara att inte ge upp, lyssna till hästen och ha bra hjälp från folk som vet bättre. men samtidigt ska man inte ta sig vatten över huvudet, hästar är stora och farliga, och de behöver någon som förstår vad de säger.

Tack för era tankar, jag tror också att hon testar oss. Vi har hjälp av tränare o vi har tänkt att vi ger ponnyn ett år, vill inte ge upp eftersom hon har fina sidor också.. Men om det nu inte skulle ordna sig, kan man häva ett hästköp?

Tack för era tankar, jag tror också att hon testar oss. Vi har hjälp av tränare o vi har tänkt att vi ger ponnyn ett år, vill inte ge upp eftersom hon har fina sidor också.. Men om det nu inte skulle ordna sig, kan man häva ett hästköp?
Allvarligt? Hur tänkte du här? häva köpet för att man inte klarar av ponnyn är såklart inte möjligt. Däremot kanske uppfödaren är snäll och hjälper er att sälja den vidare till någon med bättre förutsättningar.

Fast det beror ju också på hur köpeavtalet är utformat. Står tex att ponnyn ska kunna ditten och datten och kunna användas till det ena eller det tredje och det inte går, så det klart man kan reklamera.

Sen kommer andra aspekter in, undersökningplikt hos köparen, om det är en näringsidkare som sålt plus en massa annat.

Inte en chans att hon kan häva köpet om ett år (vilket hon vill ge det först) spelar faktiskt ingen roll om det är näringsidkare el privat person som sålt då. Eventuella fel skall reklameras skyndsamt och inom 6 månader samt en massa andra parametrar för att det ska funka. Överlag tycker jag det börjar bli ngn jäkla trend att reklamera häst/ponny köp? Är hästen såld under falska förespeglingar eller med fysiska fel som inte gått att upptäcka isamband med köpet så kan jag förstå men när folk köper en ponny el häst de inte är duktiga nog att hantera el rida så är det liksom inte säljarens bekymmer? Ta hjälp eller sälj vidare och köp en individ du klarar av.

Jag tycker du ska kontakta uppfödaren nu. H@n kanske kan hjälpa er eller rekommendera någon som kan. Det är också bättre att fråga nu, om h@n vill ta tillbaka hästen, än om ett år.
Var helt ärlig och berätta hur det är, då är det enklare att ge dig rätt hjälp.

Min erfarenhet av att köpa ponnyer är att det efter någon månad eller två kommer en prövoperiod som man måste igenom. Även de snällaste ponnyerna har haft ett behov av att dubbelkolla om det verkligen är så att de här nya människorna är de som bestämmer - eller om det kanske finns lite utrymme för ponnyidéer ;).

Som vuxen måste man vara beredd på att vara med och ta nsvaret då. Klarar mean det inte själv så måste man ta hjälp av en tränare eller annan van person.

Om jag var du skulle jag också ta kontakt med uppfödaren, för att få råd eller hjälp. Kanske t o m byta/lämna tillbaka ponnyn.

Vi köpte vår senaste ponny från en uppfödare som är väldigt mån om att hästarna ska komma rätt. Innan man får hem hästen måste ryttaren komma ett par dagar och rida och hantera hästen under uppfödarens överinseende. Fungerar det inte blir det inget köp. Likväl vet jag att det förekommer att hästar tas tillbaka. Uppfödaren är lika mån om hästar, köpare som sitt rykte. Hästar i "fel" händer är ju ingen bra reklam.

Vår ponny tyckte att det var jättejobbigt att för första gången komma till ett nytt ställe och förlora alla småsyskon som den kunde basa över i hagen. Istället blev den lägst i rang i hagen. Tydde sig extremt mycket till en annan häst, blev jättestressad om den var ensam i stallet etc. Blev bättre med lugn och konskevent hantering samt ökad ålder, men till slut bytte vi till ett mindre och lugnare stall med bättre/tydligare rutiner.

Men 8 år är väl inte så ungt? Vår första ponny var 7, den hade massor av rutin och var hur cool och bra förstaponny som helst (även om den också hade en period när den testade vem det var som bestämde).

Däremot kanske en ponny som kommer direkt från uppfödaren är lite mer osäker än en som är mer "världsvan". Det är i alla fall min erfarenhet. Men mest beror det trots allt på individen.

Har hon hagkompisar? Får hon gå ute i hagen ordentligt dvs 8-10 timmar om dagen?

Det kan även vara viktigt att hon har fler än en hagkompis då de ibland blir väldigt bundna till "sin " enda kompis...

Men 8 år är väl inte så ungt? Vår första ponny var 7, den hade massor av rutin och var hur cool och bra förstaponny som helst (även om den också hade en period när den testade vem det var som bestämde).

Däremot kanske en ponny som kommer direkt från uppfödaren är lite mer osäker än en som är mer "världsvan". Det är i alla fall min erfarenhet. Men mest beror det trots allt på individen.

Tror inte heller det är åldern utan erfarenheten det är fråga om. Och om ryttarna och de som inte hanterar ponnyn är så erfarna heller kan det i vissa fall vara bäst att byta häst.

Jag hade i många år ett ganska temperamentsfullt fjordsto. Fick henne som sjuåring och trots att hon gått på ridläger var hon i vissa situationer mer vild än tam. Att knalla ut i skogen på ett led och gå ridlektioner i grupp funkade bra och hon var alltid snäll vid hantering. Men att rida ut ensam var en kamp, liksom att åka och träna. Hon var superlugn att lasta men lätt oregerlig när man väl var borta eftersom hon var extremt tittig och gärna stack eller kastade sig. Men jag var en hyfsat erfaren ryttare, så även om hon var min första häst så funkade det.

Flera år senare ville jag satsa på min unghäst och tyckte jag inte hade tid och råd med två hästar. Jag lånade ut stoet till en familj i stallet. Och se, allt som varit så problematiskt för mig ett antal år tidigare gjorde hon nu med lugn och självsäkerhet. Barnen var jätteglada för de kunde rida ut själva (hon tog verkligen hand om dem) och stoet var lugnet själv när de var iväg på klubbtävling (+ att hon hoppade alla hinder oavsett ridning, bara de lyckades styra ungefär rätt). Samma häst, visst äldre (men hon var fortfarande modell pigg och lite het) men framför allt - livserfarenhet. Hon hade varit iväg på träningar, träffar och kurser med mig i flera år och lärt sig att coola ner och faktiskt uppskatta den biten och då blev hon en bra barn- och familjehäst.

En häst som är som hon var i 7-8-årsåldern, d v s när unghäststadiet passerats med råge, var dock inte lämplig som häst för ovana ryttare trots att hon funkade som ridlägerhäst. Men det är något helt annat.

Jag skulle nog fundera på att sälja ponnyn och köpa en med mer livserfarenhet och/eller lugnare grundtemperament. Min valack som var föl när jag köpte stoet var superlugn i alla situationer från det att han var tre år ungefär. Däremot kunde han testa ordentligt. Stoet testade inte, hon var lätt hysterisk på riktigt.

Tror också den testar er, vi fick liknande krångel med vår trygga lugna 19-åriga ponny som vi köpte i somras. Det gäller som någon ovan skrev att en vuxen eller åtminstone trygg och erfaren kliver in och hjälper till så det inte går för långt tror jag. De första 2 månaderna kunde min 9-åriga dotter lasta henne själv (jag var så klart med) men sen började hon åla sig och inte vilja gå in, stressad i boxen när hon är själv inne och började kliva iväg åt vilket håll hon ville vid ridning och vid ledning.
Vi tog tag i det direkt och ser klara förbättringar. Känns tryggt att veta att hon varit så cool för då känns det enklare att komma tillbaka dit :)

Lycka till!

Smekmånaden är över, nu ska det testas.

Bra om en vuxen eller mer erfaren är med och styr upp, markerar era regler.

Jag tror med det är ponnyn kollar läget och testar vem som faktiskt bestämmer. Min första ponny var 12 år när jag köpte henne med rekommendationer från folk som känt hästen hos tidigare ägaren. Hästen hade då bott ca 8 år hos sin förra ägare innan hon kom till mig. Att hon var välhanterad och väluppfostrad hindrade inte alls att testa det mesta under de första månaderna. Sparka efter mig när jag ryktade(trots att hon faktiskt gillade att bli ryktad och ompysslad), vägra bli infångad i hagen, vägra gå in i transporten, vägra lämna gårdsplanen, vägra gå hem ja listan kan göras lång. Men vi tog oss igenom problemen, många gånger med hjälp och råd från andra.

Efter sex år lämnade jag ut henne på foder ett år, fodervärden fick prova på nästan exakt samma saker... Men de lyckades inte alltid visa vem som faktiskt bestämde. Hästen var till exempel "inte möjlig att lasta utan linor", de fick inte in henne i stallet om ingen annan häst var i stallet och kunde inte rida henne utan sällskap(jag red ensam till 90%) under fodervärdstiden. Dessa problem fanns eller återkom inte i min och hästens relation heller under fodervärdstiden eller efter, vi hade redan kommit fram till att det var jag som bestämde.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka