Ponnyn kastar sig ut

J

jessie

Hej på er forumläsare. Jag är ny användare på sidan och undrar om det finns någon som kan ge mig lite tips och råd i en lastningsfråga. Vi har har haft i vår ägo en B-ponny som min dotter tränat och tävlat i hoppning i 4 år. Det har aldrig varit ett problem att lasta honom och han står lugnt och stilla i släpet när man kör och även när han väntar mellan klasserna. Men vid urlastning så kastar han sig häftigt bakåt och vill komma ut så snabbt som möjligt. Det gäller att vara beredd för det här och se till att ingen är i vägen. Det är ju självklart obehagligt och man är rädd att han ska skada sig själv eller någon annan. Kan inte komma tillrätta med det här problemet och undrar om någon har varit med om någon sådant och kanske har några goda råd om hur man ska få honom att sluta med det här. Mycket tacksam för hjälp. Jessie

Sv: Ponnyn kastar sig ut

Ha en longerlina i grimman och runt frambommen vid urlastning.Öppna bakom honom och låt honom kasta sig ut utan att få tryck i grimman, läng ut den alltså. Lasta sen på honom direkt igen helst genom att skicka in honom själv, och låt honom slänga sig ut obehindrat. När ni upprepat detta 97 gånger på en halvtimme så brukar det inte vara så roligt att kasta sig ut längre :-)

Ett mycket vanligt fel detta.

Det första man måste ta reda på är varför han gör så här, innan man korrigerar det.
Själv lastar jag med en metod som gör det i stört omöjligt för hästen att tänka "ut" när man lastar av, men denna inlärning funkar inte på alla hästar.

Hur är han att lasta på? Rädd för baklämmen?
Eller så har han helt enkelt inte fått lära sig att ta det lugnt ut.

Djurjouren skrev:
Ha en longerlina i grimman och runt frambommen vid urlastning.Öppna bakom honom och låt honom kasta sig ut utan att få tryck i grimman, läng ut den alltså. Lasta sen på honom direkt igen helst genom att skicka in honom själv, och låt honom slänga sig ut obehindrat. När ni upprepat detta 97 gånger på en halvtimme så brukar det inte vara så roligt att kasta sig ut längre :-)

Är det inte rätt dumt att prova detta, tänk om han är rädd???
Om jag hade varit häst, och blitt utsatt 97 gånger för den saken jag tyckte var obehaglig med att åka transport, vetifan om jag hade velat åka igen då.

Enligt mitt sätt at se det så är det inet dumt, jag gör alltid så. Jag bryr mig inte så mkt om ifall de gör det av rädsla eller dumhet, de slutar snabbt med det, oftast efter bara 10 15 gånger (givetvis beroende på i hur många år man tidigare ägare tillåtit den att göra så) och jag har aldrig några problem med att de inet vill åka.
Det är ju inte vi människorsom tvingar den att kasta sig ut, den gör det själv och när den slutar göra det så kommer den på att det är mkt trevligare att inte kasta sig ut vilket ju är en positiv upplevelse.
Jag anser att det daltas för mkt med hästar, det ska utredas hit och dit om de är rädda eller istadiga. Jag struntar i vilket, jag ser till att få dem dit jag vill och när jag lyckas så brukar de upptäcka att det är rätt ok.
Som med oss människor, det finns en massa saker som inte är så himla roliga, gynekologen, tandläkaren etc men man måste ju och efteråt så är man glad och nöjd att man fixade det.

Allt beror ju på människorna runt hästen, hur deras atityd är. Glada och lugna med en utsrålning som säger åt hästen att det de håller på med inte är så jäkla viktigt eller stort utan mer en grej man gör på gammal vana, dvs den sortens utstrålning som är hemligheten bakom alla kloka gamla hästkarlar.

Det där verkar vara en utmärkt metod om man själv vill skada sig eller ponnyn...
Med en lång longerlina som kan trassla in sig i olika kroppsdelar kan det sluta med stympning av en arm eller en hand..... Att sedan fortsätta lasta in och ut, in och ut uppmuntrar till att få en i framtiden svårlastad häst.

Senast ändrad av en moderator:

Om man har så dålig koordinationsförmåga att man inet kan hantera en longerlina med en häst i så är det smart att överlämna lastningen åt nån annan, det kan jag hålla med om.
Men svårlastade hästar för framtiden ger det inte, tvärtom.

Djurjouren skrev:
Enligt mitt sätt at se det så är det inet dumt, jag gör alltid så. Jag bryr mig inte så mkt om ifall de gör det av rädsla eller dumhet, de slutar snabbt med det, oftast efter bara 10 15 gånger (givetvis beroende på i hur många år man tidigare ägare tillåtit den att göra så) och jag har aldrig några problem med att de inet vill åka.

Jag anser att det daltas för mkt med hästar, det ska utredas hit och dit om de är rädda eller istadiga. Jag struntar i vilket, jag ser till att få dem dit jag vill och när jag lyckas så brukar de upptäcka att det är rätt ok.

... hemligheten bakom alla kloka gamla hästkarlar.

Om man jobbar på det sättet att man struntar i vad hästen tycker och bara ser till att man får den dit man vill, då har metoderna inte något med NH att göra.

Hästar som hanteras på det viset stänger av efter dina 10 - 15 gånger, sedan kan man naturligtvis få dem vartsomhelst. Dom tycker inte att det är OK, dom har gett upp.

Alla karlar blir gamla, har dom häst blir dom gamla hästkarlar, men det är inte säkert att dom bli helt kloka för den sakens skull. Det behövs lite fler ingredienser.

Senast ändrad:

NH=naturligt hästhnatering= så som hästarna gör mot varandra
Tror du att ledaren i en hästflock bryr sig om ifall flocken inte vill eller om den är rädd vid fara?
Jag anser att det du du menar vara NH bara är ett sätt att hantera hästar som är allt anat än naturligt.Gulligt och duttigt är det men knappast naturligt.
Hästarna stänger inte av, de vaknar rentav och blir mkt treviga och positiva att ha att göra med.
Jag personligen behöver inte 10-15 gångers på mig för att lösa problemet, det brukar räcka med ett par gånger, men folk som jag försökt lära det brukar behöva så många gånger på sig (minst) och det beror oftast i att de börjar vackla i sin inställning och tycka synd om den stackars lilla hästen vilket mkt riktigt resulterar i en häst som stänger av, den behöver ju inte lyssna på en vacklande ledare.

En häst som kastar sig ut är inte komfortabel med transporten helt enkelt (enkelt att räkna ut, jag vet.. :smirk: ) Om man lastar hästen på ett sådant sätt att man skickar in den istället för att gå in med den i transporten - väljer ju hästen själv att gå in!

Om man lastar hästen och den kastar sig bakåt ska man inte hålla emot eller försöka bromsa. Det är bättre att skicka in den igen och låta den bearbeta transporten. Att försöka locka med mat eller annat är bara att försöka lura hästen och inget som bygger förtroende.

När man skickar in en häst är det naturligtvis inte bara att ställa sig på rampen och vifta lite med repet så hoppar hästen in - i alla fall är det ovanligt att hästar gör det på första försöket... :D I stora drag kan jag beskriva hur jag lastar så här:

1: Jag kollar av att hästen går undan för tryck, att den backar och att jag kan flytta fram och bakdel. Sedan att den går undan för kroppspråk och för att jag ex. svingar repet. Jag kollar också av att den kommer till mig och kan backa ifrån mig med ganska små hjälper samt att jag kan skicka den på cirklar (typ longering).

2: Sedan börjar jag ca 10-20m från transporten och skickar hästen framför mig. Alltså jag sänder den först åt ena hållet, vänder bort baken och sänder den till andra sidan och gör samma sak. För varje gång går jag närmare transporten, som står stängd, och gör så en liten passage som hästen ska emellan. Man märker när hästen börjar känna sig instängd - den vill då klämma sig emellan. Då stannar man på det avståndet tills hästen lugnt går emellan innan man minskar avståndet mer. Hur smalt ska det då vara? Ja, så att hästen precis kommer emellan! Det är ju ett så smalt utrymme du vill att den ska stå i!

3: När hästen fixar detta fäller jag ner lämmen och börjar några meter ifrån transporten igen och gör om samma procedur, med den skillanden att hästen ska gå över lämmen istället. Vänta in hästen till den lugnt kan passera över den. Hela tiden vänder du alltså hästen på höger och vänster sida.

4: Sedan byter man punkter: man ställer sig på rampen och leder med handen närmast transporten och den andra svingar man mot halsen (framåtdrivande för hästen). När hästen går framåt släpper man handen man leder med så att man inte av misstag stoppar hästen när den ska gå in. I regel klarar hästen av att stå med fötterna på rampen vid det här laget och när man fått upp hästen en bit tar man änden på repet och går iväg och låter hästen följa med. Tekniken kallas för "approach and retreat" - alltså att närma sig och backa av. Man ger hästen en liten vila från transporten även om den bara är några steg bort och sedan tillbaka igen.

För varje gång ber man hästen om att gå framåt lite mer och när hästen gjort det - backa av igen och gå av rampen några steg (gosa lite kanske) och sedan upp igen. Har man fart uppe när man gör detta så går det lättare än om man har en häst som skrittar slött.

När hästen står inne i transporten första gången - backa ut den igen innan den själv går ut! Ta bara repänden och gå iväg och låt hästen ta sig ut bäst den vill. Efter så många ut och in som hästen vid det här laget har gjort kommer den troligt inte att kasta sig så våldsamt ut. När man ser att hästen ser avslappnad ut inne i transporten - låt den stå där en stund utan att du stänger igen. Lastar ur.

Gör man så här och du kan lasta hästen och ta ut den när du ber om det så är hästen inte längre rädd. Men lasta hästen inte bara en gång om året utan ta gärna några dagars intensivträning och låt det ta den tid det tar!

Mycket av lastningsproblemen kommer av att man ska lasta sina hästar under tidspress då hästen bara måste in. Tar man den tid det tar så tar det mindre tid...

Detta är inte ett uttömmande svar utan bara i grova drag hur man gör. Vill du veta mer kan du kontakta mig om du vill...

Håller med djurjouren! Sätt på långt rep eller lina och låt hästen kasta sig ut UTAN att den får ryck eller obehag i grimman. Upprepa, upprepa, upprepa...

Håller med djurjouren! Sätt på långt rep eller lina och låt hästen kasta sig ut UTAN att den får ryck eller obehag i grimman. Upprepa, upprepa, upprepa...

Det kan också vara så att hästen tycker det är obehagligt att backa när det sluttar neråt. Prova rygga honom i backar eller lasta bara på¨honom en liten bit, backa av, lasta in en bit, backa osv.

HUr skulle du göra för att lära hästen att inte kasta sig ut då?

Metoden är det inge fel på, hästen får helt enkelt göra om det tills den är så pass lungn att den kan gå ut ur transporten.

jag tycker djurnjourens svar är det bäsa svaret jag har hittat här.

angela

angelaL skrev:
Metoden är det inge fel på, hästen får helt enkelt göra om det tills den är så pass lungn att den kan gå ut ur transporten.

Varför träna hästen i att göra om en sak, när man kan kommunicera och få till det på rätt sätt på ett försök?
Om hästen har ett bra förtoende/ledarskap med "sin människa" reagerar den inte så här.
Är den däremot rädd, så är det människan som har brustit i sin kommunikation.

Tycker hela inlägget går ut på bra/dålig NH...

ja vet inte riktigt om den här metoden fungerar men jag fick tipset av en westernryttare som var veterinärassistent på ett ställe dit vi var med vår ponny som kastar sig ut för kung och fosterland.

metoden skulle vara att backa ner transporten en liten bit ner i en sjö eller liknande så att hästen kastar sig ut i vatten, vilket får den att tänka sig för nästa gång den kastar sig ut.
förutsätter förstås att man har ett bra ställe att backa ner på utan att fara uppstår och att botten verkligen håller för ekipaget.

den här tjejen sa att metoden användts mycket och visat sig effektiv.

har dock inte provat själv.
kan kanske vara värt ett försök.

Metoden är säkert effektiv, men är den human?
Förr i tiden hade man en speciell sko med ett rep i änden som ryttaren höll i handen.
När hästen skenade drog man i repet, så att hästen gick omkull.
Fungerade det? Ja det gjorde det nog, men var det humant :devil:

Min häst som har vattenfobi, (ja vadå hon kommer ju från öknen! :angel: ) skulle ALDRIG mer gå ur transporten med denna metod.
Och än en gång är vi där, varför inte hitta orsaken på problemet i stället?

Hur skulla jag göra? Om jag hade en häst i transporten som jag av någon anledning var tvungen att åka med, och jag vet att den hästen brukar kasta sig ut så skulle jag parkera på en tillräckligt stor plats och låta den göra just det. Jag skulle aldrig försöka hålla emot.

Hur skulle jag göra mer långsiktigt? Träna förstås, först utan transport och sedan med. Träna på att be hästen flytta sig åt alla håll, träna min kommunikation med hästen. Den skall gå att hantera med slak lina, det handlar inte om kraft utan just kommunikation. Troligen behöver jag själv mer träning än hästen, men beroende på vad den har varit med om så kan den också behöva något. Ofta är det då mer självsäkerhet som behövs, och det känns ju bakvänt att försöka få en strulig häst att bli mer självsäker, men inte desto mindre behövs ofta det. 3gringos sista svar är OK, på rampen, av igen, på igen osv .... 87 gånger eller fler. Inte hålla emot dock.

Att hamna i en sjö är inte så bra. Man vill inte att hästen skall vara rädd i en situation den kommer att befinna sig i då och då. Hästen skall inte backa sakta för att den är rädd för något, den skall backa sakta för att den är komfortabel med sin tillvaro och litar på den som backar den.

Att hålla emot en häst som försöker kasta sig ur en transport kan väldigt snabbt leda till något ohållbart där man inte längre har kontakt med hästen. Då finns inga bra lösningar eller utvägar. Det bästa som kan hända är att linor eller annat går sönder så att hästen ändå kastar sig ur. Då har man förstört en lina, som är billig. Annars har man förstört en häst. Det slipper man om man har tränat först. Har man inte tränat så låter man helst hästen kasta sig ut.

Djurjouren skrev:
NH=naturligt hästhnatering= så som hästarna gör mot varandra
Tror du att ledaren i en hästflock bryr sig om ifall flocken inte vill eller om den är rädd vid fara?
Jag anser att det du du menar vara NH bara är ett sätt att hantera hästar som är allt anat än naturligt.Gulligt och duttigt är det men knappast naturligt.
Hästarna stänger inte av, de vaknar rentav och blir mkt treviga och positiva att ha att göra med.
Jag personligen behöver inte 10-15 gångers på mig för att lösa problemet, det brukar räcka med ett par gånger, men folk som jag försökt lära det brukar behöva så många gånger på sig (minst) och det beror oftast i att de börjar vackla i sin inställning och tycka synd om den stackars lilla hästen vilket mkt riktigt resulterar i en häst som stänger av, den behöver ju inte lyssna på en vacklande ledare.

Garanterat inget gulle-gull här.

Några frågor. Vilken ledare i flocken menar du? Vilka ledare finns det? Varför rör sig en flock? Varför rör sig en enskild häst i eller utanför flocken? Vart rör det sig, åt vilket håll? Omsätt sedan svaren på din egen hantering. Din egen hantering av dig själv alltså.

Att sluta lyssna på någon är inte samma sak som att stänga av, det är inte ens reaktioner på samma nivå. Helt olika, läs på igen.

En häst skall inte behöva lyssna på en ledare, vacklande eller inte. Den skall vilja lyssna och det vill den normalt också. Det är inte du som väljer vem som skall lyssna, det är hästen som väljer vem den lyssnar på.

Vacklar man så lyssnar den inte, tvingar man så lyssnar den inte heller, då lyder den bara. Den lyder då och då, men inte alltid. Den lyder när tvånget är tillräckligt stort. Kanske inte när man som bäst behöver det.

Om man inte vacklar och inte tvingar så följer hästen. Inte för att den lyder utan för att den vill. Det är naturlig hästhantering. Hästen följer sin natur, och vi följer hästens natur. Vi arbetar med hästen, inte emot den. Då behöver man inte dra i några linor, hästen följer ändå.

Horsemanship går ju ut på att använda hästens eget sätt att tänka och vara när man vill be den "utföra" saker, som ex. lastning i detta fall. Att ge hästen tid att bearbeta transporten så att den går in och ut ur den själv - är det så fel?

Jag hade en 174 cm hög häst på ca 650 kg som inte tyckte om transporter när jag köpte honom (och innan jag började med NH kan jag tillägga). Visst kunde jag lura honom några gånger. Någon gång med havre (sen var det kört), någon gång med kompis i andra halvan, sedan med linor (vilket han fullkomligt struntade i och backade ut ändå!) samt vincha in honom (lyckades 1 gång och sedan aldrig mer..) Kort sagt - man kunde inte få in honom till slut!

Ja, det var helt enkelt bara att be honom gå in själv som gällde. När jag började med det fick han en helt annan inställning till transporten och jag kunde lasta honom helt själv och åka på kurser och andra resor med hästen! Urlastningen hade jag också haft problem med, men tack vare transportbearbetningen slutade han med det också. Så tekniken "approach and retreat" är alltså hemligheten med att lyckas i både att få in hästen och få den att gå ut lugnt! Om man väntar tills hästen går in lugnt själv och backar ut själv så har den en förändrad attityd till transporten - tro mig!

Att vincha ut/in hästar, använda linor, muta och låta dem backa ut i vatten....mja, jag vet inte vilka NH-gurus som lär ut det, men ge mig deras namn så besparar jag mig en massa pengar genom att gå på deras kurser... :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Hästvård Vet inte om tråden ligger fel, moderator får gärna flytta isåfall :) Dottern har precis fått sin första egna tävlingsponny, hon satsar...
Svar
7
· Visningar
3 209
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama