Sv: Ponnyn kastar sig ut
En häst som kastar sig ut är inte komfortabel med transporten helt enkelt (enkelt att räkna ut, jag vet.. :smirk: ) Om man lastar hästen på ett sådant sätt att man skickar in den istället för att gå in med den i transporten - väljer ju hästen själv att gå in!
Om man lastar hästen och den kastar sig bakåt ska man inte hålla emot eller försöka bromsa. Det är bättre att skicka in den igen och låta den bearbeta transporten. Att försöka locka med mat eller annat är bara att försöka lura hästen och inget som bygger förtroende.
När man skickar in en häst är det naturligtvis inte bara att ställa sig på rampen och vifta lite med repet så hoppar hästen in - i alla fall är det ovanligt att hästar gör det på första försöket...
I stora drag kan jag beskriva hur jag lastar så här:
1: Jag kollar av att hästen går undan för tryck, att den backar och att jag kan flytta fram och bakdel. Sedan att den går undan för kroppspråk och för att jag ex. svingar repet. Jag kollar också av att den kommer till mig och kan backa ifrån mig med ganska små hjälper samt att jag kan skicka den på cirklar (typ longering).
2: Sedan börjar jag ca 10-20m från transporten och skickar hästen framför mig. Alltså jag sänder den först åt ena hållet, vänder bort baken och sänder den till andra sidan och gör samma sak. För varje gång går jag närmare transporten, som står stängd, och gör så en liten passage som hästen ska emellan. Man märker när hästen börjar känna sig instängd - den vill då klämma sig emellan. Då stannar man på det avståndet tills hästen lugnt går emellan innan man minskar avståndet mer. Hur smalt ska det då vara? Ja, så att hästen precis kommer emellan! Det är ju ett så smalt utrymme du vill att den ska stå i!
3: När hästen fixar detta fäller jag ner lämmen och börjar några meter ifrån transporten igen och gör om samma procedur, med den skillanden att hästen ska gå över lämmen istället. Vänta in hästen till den lugnt kan passera över den. Hela tiden vänder du alltså hästen på höger och vänster sida.
4: Sedan byter man punkter: man ställer sig på rampen och leder med handen närmast transporten och den andra svingar man mot halsen (framåtdrivande för hästen). När hästen går framåt släpper man handen man leder med så att man inte av misstag stoppar hästen när den ska gå in. I regel klarar hästen av att stå med fötterna på rampen vid det här laget och när man fått upp hästen en bit tar man änden på repet och går iväg och låter hästen följa med. Tekniken kallas för "approach and retreat" - alltså att närma sig och backa av. Man ger hästen en liten vila från transporten även om den bara är några steg bort och sedan tillbaka igen.
För varje gång ber man hästen om att gå framåt lite mer och när hästen gjort det - backa av igen och gå av rampen några steg (gosa lite kanske) och sedan upp igen. Har man fart uppe när man gör detta så går det lättare än om man har en häst som skrittar slött.
När hästen står inne i transporten första gången - backa ut den igen innan den själv går ut! Ta bara repänden och gå iväg och låt hästen ta sig ut bäst den vill. Efter så många ut och in som hästen vid det här laget har gjort kommer den troligt inte att kasta sig så våldsamt ut. När man ser att hästen ser avslappnad ut inne i transporten - låt den stå där en stund
utan att du stänger igen. Lastar ur.
Gör man så här och du kan lasta hästen och ta ut den när du ber om det så är hästen inte längre rädd. Men lasta hästen inte bara en gång om året utan ta gärna några dagars intensivträning och låt det ta den tid det tar!
Mycket av lastningsproblemen kommer av att man ska lasta sina hästar under tidspress då hästen bara
måste in. Tar man den tid det tar så tar det mindre tid...
Detta är inte ett uttömmande svar utan bara i grova drag hur man gör. Vill du veta mer kan du kontakta mig om du vill...