Ponnyn hostar vid utfodring och ridning

poniihest

Trådstartare
Hej.
Jag har ett problem. Min c-ponny har fått sån otäck hosta. Det började med att han hostade lite när man travade, började i höstas, precis när vi bytt från ett toppenstall till ett lite äldre då ekonomin började tryta.. Nu över vintern började han hosta när han fick sitt foder, vilket vi också bytte när vi bytte stall. Vanligt krafftfoder från lantmännen. Innan var fodret köpt från en privatperson. Han fick även betfor innan men det har vi tagit bort. Han hostar i princip inget när jag rider barbacka, men när jag lägger på sadeln och rider sisådär 200m börjar han hosta. det låter som att han ska kvävas, det blir bättre när jag hoppar av. Kan det vara lungorna? Eftersom jag bara är 15 kan jag inte styra över att veterinär ska kolla honom och att vi måste byta spån och hö. han tål f.ö inte ensilage för han hade fång som ung. han är 20 nu, men han är pigg annars, beter sig som en bebis ibland =) men som sagt, ekonomin är inte den bästa nu i lågkonjukturen.. min låtsaspappa får 170kr/dag där han går på praktiken, och mamma jobbar som undersköterska men blivit avsatt till en sämre plats med sämre betalt.. jag har tjatat på mamma om veterinär, och jag förstår att han måste bli kollad och stallmiljön bättras, men jag kan inte styra över det och det gör ont i hjärtat, jag vill honom det bästa! :(

Sv: Ponnyn hostar vid utfodring och ridning

Gud vilken jobbig sitts du sitter i, tycker så synd om både dig och pållen:cry:.

Måste fråga står han på permanent bädd=Kisset ligger kvar i botten,är det någon annan häst som står på det i stallet?
Har ni öppet eller stängt på nätterna typ fönster på glänt eller stalldörr öppen?

Är höet dammigt eller luktar lite konstigt?

nej han står inte på bädd, jag mockar bort allt. däremot står stallägarens ponny på det som står mittemot min. dom är riktigt dåliga på att sköta boxen, men dom är gamla också så dom förstår inte allt riktigt heller.. det ligger typ pluttar överallt efter mockning och det är kakor av kiss i botten o spånet är mörkt alltihop. jag har fått rycket ibland och mockat ur allting och lagt in nytt spån ett antal gånger, men eftersom det är dom som mockar på morgonen så är det redan "försört" för att det ska kunna skötas bra..

I vintras var det stängt när det var riktigt kallt, men vi har en sån där dörr som man kan öppna hälften, på dagarna står övre delen helt öppen och på nätterna står den på glänt.

höet luktar som det ska, alltså det är grönt och luktar gott.

det är verkligen hur jobbigt som helst, känner mig hjälplös ._.

Se till att alltid ha stalldörren öppen. Att det blir kallt är inte en orsak att stänga eftersom luften är viktigare än temperaturen. Nu är det ju vår så då kan det utan problem vara öppet hela tiden. Finns det fönster i hans box så håll detta på glänt också. Det ska inte DRA på honom men mycket frisk luft ska komma in.
Hur är stallmiljön i övrigt? Är stallet välstädat, eller är det mycket damm i hörnen, på golven? Lågt i tak?
Att de andra mockar dåligt bidrar såklart till en dålig stallmiljö, försök få de att förstå att hästarna mår dåligt av att man inte sköter boxen ordentligt. Det kan ge stora problem med hästens luftvägar.
Höet säger du är grönt och fint, och det är bra! Då är det förmodligen inte det som är grundorsaken. Hösilage brukar inte vara något problem för fånghästar men eftersom ditt hö verkar fint ser jag ingen anledning att behöva byta till det heller.
Se till att hästen får gå ute så mycket som möjligt.
Har hans kondition försämrats under tiden han har hostat? Blir han lätt trött och flåsig när du rider?
Det skulle självklart vara optimalt och helt nödvändigt att en veterinär får undersöka hästen, men jag förstår att du är i en knepig sits. Samtidigt har jag lite svårt att försvara det då jag tycker man som häsägare är ytterst skyldig att ta itu med problem hos hästen, särskilt ett sånt här fall där hästen verkar må direkt dåligt.

Är han försäkrad? jag vet inte hur försäkringsbolagen täcker dessa problem, något värt att kolla upp ifall ni har försäkring!

Även om höet ser fint ut innehåller det mögelsporer - det gör alltid hö. Höstrån är ju ihåliga och det är inuti stråna möglet bildas så det är inget man ser. Det är samma sak med halm.

Jag skulle absolut byta till hösilage. Mitt ena sto hade tidigare jätteproblem med hosta, hon var så dålig att jag var nära att få ta bort henne, men sen jag bytte ut hö mot hösilage och började använda torv som strö har hon inte hostat en enda gång!

Ptja om du inte hittar någon direkt orsak till problemet som går att åtgärdas NU DIREKT så måste du ju helt enkelt ta hästen till veterinären, eller byta stall om det är stallmiljön som är problemet.
Det är din skyldighet som hästägare (Eller i detta fall dina föräldrars.) att se till att din häst mår bra och sköts på ett bra sätt.
Man måste ju alltid se till att deras välfärd går i första hand!

Din häst har gått och hostat i ett halvår. Det är en väldigt lång tid och du måste se till att fixa det NU, inte vänta ett halvår till.
Blir hostan kronisk så finns det ju risk att det blir ännu dyrare, eller att ni måste avliva hästen i förtid pga er oförsikghet.

Om allt hö och all halm innehöll mögel så skulle ju alla hästar gå omkring och hosta. Jag har fodrat fem hästar i nio års tid nu med hö och halm och ALDRIG har en enda en hostat. Inte ens de två som av tidigare ägare påstods vara hosthästar har ens harklat sig hos mig. Så det köper jag inte alls.

Håller helt med dig. Konstigt att man inte gör något när hästen hostat så länge.

Om allt hö och all halm innehöll mögel så skulle ju alla hästar gå omkring och hosta. Jag har fodrat fem hästar i nio års tid nu med hö och halm och ALDRIG har en enda en hostat. Inte ens de två som av tidigare ägare påstods vara hosthästar har ens harklat sig hos mig. Så det köper jag inte alls.
Det kanske beror på att du inte har haft någon häst som är allergisk mot mögel för det är allergin som gör att dom hostar. Dom hosthästar som stod hos dig kan ju ha haft en annan orsak till sin hosta.

En del saker kan du påverka själv.

Ha din häst utomhus i hagen så många timmar som möjligt gärna 10-12 timmar el mer.
öppet i stallet om nätterna för att få bättre luft i stallet.

Häll en skvätt vatten i kraftfodret och rör om så det inte dammar om fodret.

Blöt allt hö till hästen även om du tycker höet ser fint ut,
det räcker inte att duscha höet utan se till att hela givan är genomdränkt i vatten innan du ger det (tex ta ett hönät med givan i och dränk det i en tunna med vatten och låt rinna av)
En dammkänslig häst reagerar på damm som vi inte ser.

Mocka och sopa i stallet endast när hästen är ute.Har du halm i boxen så fukta det lite så att du binder dammet annars är spån bättre för hästen.
Försök att se till att stallet är rent och dammfritt.

Det är bra att hästen motionerar för att öka lungkapaciteten och få lättare att få upp slem ur luftrören.

dessa saker kan underlätta mycket för en dammkänslig häst,
min ena häst är dammkänslig och med lite åtgärder så är hans hosta borta numera.

ge honom en så dammfri miljö som du kan så hoppas jag att att det blir lättare för er

Lycka till /k

Jag är själv allergisk mot mögel så i så fall borde även jag hosta. Jag reagerar på mögel i hö ganska starkt men har själv bara fått tag på en möglig bal en gång. Känner en väldig skillnad på dammigt och mögligt hö. Mögligt hö sticker mig i näsan. Jag tycker fortfarande inte att du har rätt.

Varför skulle inte det hjälpa menar du? Skulle det vara mögel i höet så kommer möglet inte ner i luftvägarna. Dock givetvis i mag- och tarmsystemet vilket kan vara nog så besvärligt. Kan ge både kolik och ev fång. Damm binds ju av vatten så det är ju samma funktion där.

Min stallvärd hade dammigt hö en vinter. Hon blötte höet och hästarna slutade hosta nästan med detsamma. Själv fodrar jag inte med dammigt hö. Men skulle jag göra det så skulle det blötas. Viktigt är dock att inte blötlägga för länge för då börjar en del gro som inte ska gro men som Bergatroll skriver se till att hela givan blir ordentligt blöt.

Det kanske beror på att du inte har haft någon häst som är allergisk mot mögel för det är allergin som gör att dom hostar. Dom hosthästar som stod hos dig kan ju ha haft en annan orsak till sin hosta.

Borde dom inte då också hosta för mögligt ensilage?

Beror på hur mycket man blöter skall vara genomdränkt ej duschat.
beror oxå på hur känslig hästen är.
det hjälpte på min enlikt rekomendation av veterinär,
dock hade jag detta som tillfällig lösning tills jag kunde byta till annat grovfoder.

Helt klart värt ett försök för trådskaparen som ju inte kan byta foder hursomhelst.

Man måste börja någonstans för att underlätta för hästen ,hjälper inte detta måste man naturligtvis gå vidare.

/k

Ja om jag har ett hö som behöver blötas för att ges till hästarna tycker jag något är fel. Du skriver ju själv att det kan ge andra problem än i just luftvägarna, och även om det hjälper hästens mot hästens hosta skulle jag inte vara nöjd med det.
Dammet försvinner ju inte för att det binds av vattnet, därmed flyttar man bara problemet.
För mig är det inte ett alternativ när det gäller mina hästar.

MÖGLIGT hö kan ge problem på andra ställen. Dammigt hö har nog ingen betydelse för tarmsystemet.

Men varför i hela friden överväger man ens att fodra med ett dammigt hö? Ett hö som dammar innehåller ofta mögelsporer.

Nu fodrar jag som sagt inte med dammigt hö. Men allt damm innehåller faktiskt inte mögel. Ett år tog man i stallet jag stod i in halm efter att man tagit in hö. Detta medförde att höbalarna blev dammiga. Det var inget fel på höet, förmodligen. Dock skaffade jag annat själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka