Ponnyn eller problemhäst?

T

thianca

Har en vän till mig som går i tankar på att sälja sin D-ponny och köpa en "problemhäst" hon hittat. Ponnyn är väldigt trevlig med en framtid inom hoppning, har aldrig varit något problem och har en väldigt bra bakgrund (har haft hem hos uppfödaren och nuvarande ägaren) medans hästen i fråga är runt 5 år ungefär, ganska rädd och nervig av sig, litar inte alls på människor och inte särskillt utbildad (läs: går att sitta på) och problematisk i hanteringen. Dock inte aggressiv. Har inte haft det särskilt lätt och flyttat runt mycket, bland annat hos en man som verkligen misskött henne.
Vad tycker ni om idén att sälja hennes D-ponny sen tre år tillbaka till en bekant (väldigt duktig och bra med hästar) för att köpa en problemhäst?
Bra eller dålig idé?

Sv: Ponnyn eller problemhäst?

Klarar hon av att hantera denna problemhäst och har de kunskaper som krävs så är det ju bra för henne om det är det hon vill. Men om hon inte är erfaren nog för att ta sig an en problemhäst som denna är det ju en dålig idé att köpa en problemhäst.

Men som sagt, det är hennes val.

Vill hon det själv så är det väl ingen dum idé så länge hon klarar av det!
Jag anser att man helt kan omvända en sk "problemhäst" så länge man behandlar den med kärlek och respekt! :)

Det är väl helt och hållet upp till henne.

Jag håller med, men tillägger ändå att jag hoppas att hon tänkt på konsekvenser för ev tredje man ifall hon nu väljer problemhästen... Är inte sällan det går dåligt med besvärliga hästar då många olika människor med varienrande kunskpsgrad (och framförallt varierande tålamod och intresse av problemhästar) ska hantera dagligen.

Instämmer med övriga,det är hennes val och inget någon annan kan ge råd om.

Det beror på vad kompisen din är kapabel till att klara av om det är smart eller ej.

Sen beror det även på hur hon har sin häst uppstallad och vad som är problemet med hästen.

Är det ett kollektivstall brukar övriga stallkompisar vara måttligt imponerade av att ta in/ut hästar som inte kan gå som folk, inte kommer i hagen när det är dags att gå in.
Eller hästar som äter upp en om man ska av/på med täcke osv..

Om det är en häst som är otrevlig för andra att hantera kan man ju åka på att göra precis alla stallpass själv åt sin egen häst och det kan ju vara för och nackdelar med det.

Så man bör tänka efter innan man köper sig en "problemhäst" och fundera på om det passar in i stallet osv...

Har denne kunskaperna att ta en problemhäst så anser jag att denne gör en beundransvärd sak. Nuvarande ponnyn verkar kunna få ett bra hem oavsett, medans problemhästen kan hamna illa..Önskar det fanns fler som din kompis som ville ta sig an de oönskade hästarna därute..

Har en vän till mig som går i tankar på att sälja sin D-ponny och köpa en "problemhäst" hon hittat. Ponnyn är väldigt trevlig med en framtid inom hoppning, har aldrig varit något problem och har en väldigt bra bakgrund (har haft hem hos uppfödaren och nuvarande ägaren) medans hästen i fråga är runt 5 år ungefär, ganska rädd och nervig av sig, litar inte alls på människor och inte särskillt utbildad (läs: går att sitta på) och problematisk i hanteringen. Dock inte aggressiv. Har inte haft det särskilt lätt och flyttat runt mycket, bland annat hos en man som verkligen misskött henne.
Vad tycker ni om idén att sälja hennes D-ponny sen tre år tillbaka till en bekant (väldigt duktig och bra med hästar) för att köpa en problemhäst?
Bra eller dålig idé?

Eget val som många här skriver men tar man sig an en så kallad problemhäst är det oftast " tills döden skiljer oss åt" som gäller. Man skall vara beredd på att lägga ner blod ,svett ,tårar och en del tid. Även om din kompis får ordning på hästen är det väldigt svårt att hitta ett nytt hem till en sådan häst eftersom "återfall" kan uppkomma i det nya hemmet. Sen måste man ha insikt om vad man skall göra om det går åt h:devil:vete. Finns det en plan b?

Har en sådan val här hemma. De tog ett år att kunna hoppa upp på honom utan att han sprang iväg (fick hoppa upp i stallet med stängda dörrar) och tyckte att hantering så som borstning mm var ganska trevligt. Nu två år senare sitter jag och rider på vanligt tränsbett och sporrar men så fort någon annan hoppar upp på honom kan han få för sig att springa iväg och spänner sig som en stålfjäder och blir allmänt hysterisk. Idag litar han på mig och jag vet var jag har honom men det har tagit 2år att komma dit. Ångrar det inte en sekund att jag köpte honom. Det har varit två väldigt lärorika år.

Tycker att din kompis skall tänka igenom det ordentligt så att hon till 100% är beredd att det kommer ta TID!!!
Man kan se hur välgjort någonting är men aldrig hur lång tid det har tagit.

Lycka till!

2 år är ändå inte jättelång tid... Grattis och starkt jobbat!
Det är bra gjort att lyckas på den relativt korta tiden :)

Så TS förbered din kompis på att det kan ta långt mkt mer tid än så om hon har otur...

Håller med, men ibland så visar det sig att det inte ens är en problemhäst utan att den funkar bra så fort den kommer i kompetenta händer.

Frågan är VARFÖR man vill ha problem när man redan har en väl fungerade häst?
Hur gammal är personen? (eftersom hon har en ponny)

Alltså problemhästar är inget att leka med, man ska veta väldigt väl vad man ger sig inte på och även att man kan misslyckas. Jag är inte säker på att kärlek och respekt kan hjälpa i alla fall. Jag anser inte att liv och lem är värt att riskera för en problemhäst.

Jag har svårt att förstå valet, det är lite som att sälja sin nya bil för att köpa en begagnad på blocket där man aldrig vet vad man får, vad det kommer att kosta eller om jag någonsin kan köra som jag vill. Rent ut sagt idiotiskt i mina ögon.

Jag har svårt att förstå valet, det är lite som att sälja sin nya bil för att köpa en begagnad på blocket där man aldrig vet vad man får, vad det kommer att kosta eller om jag någonsin kan köra som jag vill. Rent ut sagt idiotiskt i mina ögon.

Man kanske måste/vill för att få loss pengar. Byta något dyrt mot något lite billigare.

Här förstår jag inte din tanke gång överhuvudtaget.
Idiotiskt?
Kan finnas tusen anledningar till varför man vill byta häst. Nu har ju ts inte skrivit anledningen utan bara att hennes vän funderar på att göra det.

Ja, jag tycket det är idiotiskt att byta något som fungerar mot något som kanske inte fungerar.
Få loss pengar??? Hrmm...vad kommer en problemhäst att kosta? Är den på något sätt billigare i drift eller? Att sälja sin häst för att man behöver pengarna det har jag full förståelse för, men det är väl egentligen driften av hästen som är den stora kostnaden.

Det hade varit intressant att höra av TS varför kompisen vill göra detta byte. Så varför?

Få loss pengar??? Hrmm...vad kommer en problemhäst att kosta? Är den på något sätt billigare i drift eller? Att sälja sin häst för att man behöver pengarna det har jag full förståelse för, men det är väl egentligen driften av hästen som är den stora kostnaden.

Ditt exempel var ju byte av bil. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt om man säljer sin dyra bil och byter till en billigare, sånt händer ju dagligen på t ex Blocket. Och det är väl inte så konstigt med hästar heller. Om jag har en häst som jag får 100 000 kr för och behöver "få loss" lite kontanter, samtidigt som jag har hittat en häst för 30 000 kr som jag tycker om, så är det väl inte speciellt konstigt om jag byter häst. Det är ju en jädrans skillnad på en löpande månadskostnad jämfört mot en jättestor klumpsumma. Även om man inte behöver pengarna, så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om man byter häst enligt TS's första inlägg.

Nä, vi ser olika på sker och ting.
Att byta häst för ekonomin ok, men till en problemhäst??? Varför? Varför vill man ha problem när man inte har det? Det är mest det jag funderar på.

Har man haft sk problemhäst så har man svårt att tänka att någon tar på sig det frivilligt om det inte finns ett mycket viktig skäl till detta.

Har du tänkt på att det finns folk som verkligen brinner för att ta hand om problemhästar? ;) Och tur är väl det för tänk på vad som skulle kunna hända om en sådan häst blev en vandringspokal!

Hade jag haft kunskapen hade jag inte tvekat på att köpa en problemhäst :grin:

Nä, vi ser olika på sker och ting.
Att byta häst för ekonomin ok, men till en problemhäst??? Varför? Varför vill man ha problem när man inte har det? Det är mest det jag funderar på.

Har man haft sk problemhäst så har man svårt att tänka att någon tar på sig det frivilligt om det inte finns ett mycket viktig skäl till detta.

Jadu jag kan ju gå till mig själv tex

Jag tycker det är allra roligast att jobba med unghästar och "problemhästar" som oftast inte är några jättestora problem om man behandlar dom som hästar och inte något annat.

Jag gillar utmaningen, jag gillar att ha något rejält att arbeta med.

Jag skulle inte vilja ha en färdigutbildad häst som kan allt inom allt som är 110% stabil men det är ju en smaksak :)
Men visst kan det vara kul och skönt med en sån häst vissa dagar, men inte varje dag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII