Ponnyn är stönig och vill inte hoppa!

Mybeauty

Trådstartare
Hej! :)

Jag är helt förälskad i ett sto på min ridskola, och jag känner verkligen inte för och ge upp henne då jag har lite framtidsplaner. Men, nu till saken! Hon vill inte hoppa :( Är jag med på klubbhoppningarna så stannar hon minst 6-7 gånger med mig! Och jag hoppar endast 40-50cm med henne. Jag uppfattar det som om hon är väldigt stönig och liksom kan, men har inställningen att hon ''tänker inte'' göra det. När man väl får igång henne så suger hon till på hindrena, så hon har ju inte ont eller något sådant. Jag får ju hjälp på ridskolan men känner inte att det är nog, utan vill ha någon som verkligen säger exakt vad jag ska göra ;)

(Vissa dagar går det jättebra och hon hoppar utan tvekan, men så vissa andra dagar så blir det bara stopp på stopp)

Hoppas ni kan hjälpa mig, för det skulle jag uppskatta rejält! :D

Sv: Ponnyn är stönig och vill inte hoppa!

det kan vara att hästen har not, obehag av sadeln, men också att hon helt enkelt inte tycker att det är lönt att hoppa om ryttaren inte rider ordentligt.
omöjligt att säga vad du ska göra utan att se det live, men att ha hästen framför dig, rama in henne och rid hela vägen över hindret. åker du bara med så är det klart att hästen inte vill hoppa, ska vara väldigt snälla hästar som hoppar utan att ryttaren hänger med ordentligt och lägger hästen rätt.

Sv: Ponnyn är stönig och vill inte hoppa!

Hoppar hon med mer erfarna ryttare? Då handlar det nog mest om att hon blir osäker när ryttaren inte stöttar tillräckligt, försiktiga hästar kan ofta bli sådana när de rids mycket av ovana ryttare, till slut vågar de inte hoppa längre, för de har hoppat så många gånger och hamnat fel och slagit sig.

Jag tror inte hon är "stönig" som du uttrycker det, utan hon vågar väl helt enkelt inte hoppa med dig när ni hamnat fel, hon är rädd att slå i bommarna. Du behöver bli bättre på att peppa henne att våga hoppa, och på att se till att hon kommer fram till hindret i en bra galopp och i bra balans, på ett bra avstånd där det blir lätt för henne att klara hindret, och hon vågar hoppa. Gör det lätt för hästen att klara hindret, så kommer den också bli mer sugen på att hoppa med dig.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka