Allmän reflektion:
Nej, allt var inte bättre förr. Men jag tycker det verkar vara fler hästägare som inte verkar har en aning om hästars behov och beteende. Det saknas kunskaper och därför blir det lite tokigt emellanåt.
Jag försöker att inte vara den som fixar för barnen, de behöver lära sig att ta ansvar, men även jag gör ibland för mycket.
Jag ställer då och då upp och mockar, för att jag vill att det skall bli mer ordentligt gjort, och jag skjutsar till stallet, oftast för att jag själv också skall rida, men ändå.
Jag försöker lära barnen det jag själv lärde mig av tanten som hade stallet där jag växte upp. Det gick inte an att lämna stallgångarna utan att de sopats minutiöst eller hänga grepar bakåt fram, eller leda hästen utan grimskaft till hagen. Bara för att nämna några grejer.
"Min" tant var kunnig och noga med säkerhet och ordning och reda. Hon höll på sin auktoritet och vi vågade inte säga emot.
Sedan red vi väl som ungdomar gör när det inte är så många vuxna med. Lite flamsigt och ibland lite vilt.
Nåväl, dagens unga ges ett stort utrymme och föräldrar beter sig ibland som tjänstehjon och ifrågasätter inte barnets nycker.
Det tycker jag är konstigt då alla kan se att hästen nog väger mellan 3-500 kg och nonchalans från barn och häst kan resultera i allvarliga situationer.
Hinkar kan drälla här och där och höpåsar hänger på trekvart där hästen kan fastna osv.
Med andra ord, jag förvånas över att föräldrar är så godtrogna och ser hästarna som gulliga leksaker.
Så, ja, jag hjälper till mer än jag själv fick hjälp, men jag fostrar förhoppningsvis en vettig hästtjej med mitt engagemang och noggrannhet.