Ponnykvalitets (sammanslagen tråd)

Sv: Ponnykvalitets

Han ser ju jättefin ut, jag ska tog lite kort jag också, kan maila till dig sen.
Men visst är det lite konstigt, hästen får bra muntlig kritik, men sen så är det väldigt låga poäng.

Vår tappade en poäng på både typ, huvud hals och bål, men öka på en poäng på traven denna ggr, men det som drog ner var ju hennes galopp. En 6 för mig är ju så att då kan hästen knappt galoppera.

Men som du skriver, klagar man är man en dålig förlorare:-)

Vi får ta nya tag på kvalitetstävlan nästa år.

Exteriört fick vår:
Typ: Feminin av mkt god rastyp 8
Huvud, hals, bål: mkt vackert huvud, välformad ngt brett ansatt hals, djup bål, välmusklat kors 8
Extremiteter: nöjaktigt korrek fram, ngt instabil bak 7
Skritt: energisk vägvinnande 8
Trav: lätt bogfri 8
Galopp: energisk, men oelastisk

Men "din" kritik var ju lite trevligare att läsa.

Satsar också på kvalitén nästa år men dom här resultaten följer ju alltid med tyvärr...

44 poäng är ju bara 3 poäng från diplom ju ;-) tänk på det viset så ser det bättre ut *L* Vet flera som har fått konstiga poäng på kvaliten i år också och till en viss del kan jag skylla det på domaren faktiskt som jag tycker ska vägleda *barnen* när de rider upp för domaren , Han ska tala om lite vad de ska göra tex gå in på volt osv osv ,Han som dömde i Halland sa inte ett ord till barnen och med det så blev det ju en hel del som fick hastiga rörelser hm men så är det ibland det är bara till att ta nya tag , men sen är det ju ett bra prov på att se hur våra små pponnyer uppför sig när de kommer iväg och det gick ju bra :-)

Ja visst är det trist att siffrorna följer dem resten av livet. Vår 4 åring som jag valde att inte visa i år gick urdåligt på 3 årstesten förra året när hn var utlånad till NOrrland. 8 7 7 7 7 6 samt 6-5 hoppning. Det visade sig att de knappt löshoppat henne.
Hon brukar få 9a på skritten.
Nåja, idag har är hon en mkt trevlig liten ponny som min 9 åriga dotter älskar över allt annat.
Förra helgen var det jag som var den dåliga förloraren när gångartsdomaren gav vår andra ponny 4 4 4 och exteriördomaren gav 8-7..........

Vår häst var väl förberedd inför testet, vi hade löshoppat ett flertal ggr hemma innan vi skulle iväg.

Jag kan fortfarande inte smälta att hon fick 6 6 på hoppningen, då hon gjorde ALLT helt korrekt, och muntliga kritiken var bra, även den skriftliga, men jag är väl den dåliga förloraren jag med

Vi får starta egen klubb för dåliga förlorare. Att domarna inte förstår bättre än att ge våra sötnosar bättre poäng.......
Jag tror att vi ponnymänniskor är mer griniga över dåliga poäng än vad halvblodsmänniskorna är. På 23 startande så delades det ut 13 diplom förra helgen! har du någonsin sett så många diplom delas ut procentuellt på en kvalitetsbedömning av halvblod????? kommer ihåg när jag hade halvblod. Då var jag glad över 36p på utställnign. Idag är det guld som gäller! Nej tjejer, nu rycker vi upp oss och glömmer de dåliga siffrorna, vem vet , domaren kanske hade en dålig dag...., och plockar fram allt det fina istället.;) Våra ponnisar är bäst och finast oavsett om domaren anser det eller inte!

Har försökt tänka så men det blir inte bättre för det. Att han inte fick diplom ger jag sjutton i och hur domaren vill döma exteriört är ju hennes "sak". Men jag tycker att han hoppar så himla bra - på visningen också.

Den kritik som hon gav var ju nästan bara positiv (hoppningen alltså) förutom att han var något låst i ryggen - vad var det som gjorde att poängen inte blev högre? Speciellt på temperament om han nu var så fantastiskt lydig och samarbetsvillig?

Njae, inte kul...

Jag älskar också min ponny över allt annat men besviken blir man ändå (inte på honom).

Vi får bestämma en dag för löshoppning lite längre fram - så ska du få se min samarbetsvilliga 7-7:a ;)

Det är som du skriver, exteriört klagar jag inte all, utan det är på hoppningen, och när kritiken är så bra både på din och min ponny, men du kom ju i allafall därifrån med sjuor i protokollet, men jag med mig duktiga ponny som var samarbetsvillig, hade en mkt god framåtbjudning, en mkt god samarbetsvilja, god uppmärksamhet, åkte ju därifrån med 6 6.
Men som Welsh skriver, vi får väl bilda klubb för dåliga förlorare!!!

Alltså 6 6 för mig är fortfarande en häst som inte kan hoppa( eller en flodhäst som försöker hoppa :-) !!!

Jag vet inte hur man ser på hoppning men exteriört är ju 7 "godkänt" eller medel.

Vi får se hur det går för oss nästa år på kvalitén - kan ju inte gå så mycket sämre i alla fall.

Kan någon förklara hur en kvalitets-tävling går till för ponny?? Har funderat på att visa våran 4-åring men är lite osäker på om hon är färdig för det...Vad måste dem kunna??
Är det bara löshopnning och extriörbedömning?? rids dem? gångarter? hopp??
Snäll kan någon förklara...

Jag förstår hur du menar , Jag är själv väldigt besviken på gångartsdomaren på kvaliten här i halmstad som gav våran ponny en 6 på skritten när hon fick en 9 på den extriört och hon skrittade bra när hon visades med ryttare på ryggen så inte f*n vet jag vad han tittade på där , men det enda jag kan säga om denna domaren är att han är dressyrtränare med käpp ;-) och jag har aldrig sett han träna ponnyryttare om jag ska vara ärlig utan bara stora hästar så han hade kanske lite problem med att bedöma de söta små liven *S* Men jag hade ju den turen att få hoppdiplom i allafall och det var ju skönt när hon skötte sig så exemplariskt behövde inte hjälpa henne alls utan hon fixade allt själv utan min dåliga hjälp. Lycka till i fortsättningen med era små ponnyer

Tack, har läst dem, upptäckte att jag var lite sent ute.
Får väl matcha henne efter fölning nästa år, kanske hon mognat på sig lite också.

Men man är ju lite bortskämd med bra poäng... ;)

Om jag fixar chaufför så tror jag vi dyker upp på ridklassdagen och rider lite "dressyr" för det är alldeles för höga hinder för att jag ska våga hoppa :)

Åh Marie har vidarbefodrat proppen till dig. Kul!
Glöm inte att anmäla dig i tid bara!
Höga hinder .......60-70 cm kan ni väl ploppa över, det gör ju Therese med sin lilla 115cm ponny.
Det är hemma hos mig den ska hållas så vi får hoppas på fint väder. Fölutställningen går på fm så räkna med att ridklasserna startar efter lunch. :) Sprid gärna proppen vidare till alla som har ponny! Även vuxna får ju starta på ponny så länge som det är propotioneligt.

Har skickat proppen till alla möjliga (och omöjliga) :)

Fast jag måste nog bli övertalad om jag ska komma med min fölis - tycker så synd om hans gamla mamma som måste åka med...

Tyvärr har jag ingen ridponny nu, jag är visserligen inte lång men det ser nog inte så proportionerligt ut på en shettis... :rofl:

Patsy stoppar just nu på allt över 50cm när jag sitter på men vi har ju lite tid att öva iofs. Vad är det för hinder?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 793
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar