Ponnykvalitets (sammanslagen tråd)

Sv: Ponnykvalitets

Nu har jag iaf anmält oss till ridklassen OCH till working hunter pony mot bättre vetande. :eek:

Så om ni undrar varför jag inte surfar så är det för att jag inte har tid, måste ju träna... :p :cool: :crazy:

Snälla snälla bomhinder. Någon liten oxer dyker upp. Typ 5 hinder raksida, snett igenom, raksida. Först så brukar man få provhoppa några hinder och sedan får man hoppa banan med poäng.
hanna! Du kan få låna en ponny av mig! ;)

ger dig 2 alternativ!
Antingen kommer du som utställare med föl
eller som domarsekreterare utan föl!
Bara att välja :)

resultat från ponnykvalitets??

Jag har letat runt på nätet och inte hittat resultat från ponnykvalitets någonstans... :crazy: Det har ju varit på flera ställen (enligt SPAFs kalender), men flera av nämnda arrangerande föreningar har inte ens med att de SKA ha kvalitetsbedömning på sina hemsidor :eek:...

Så nu vänder jag mig till Er! Nån som vet vad det är för ponnyer som gått bra på de olika ställena? Vilka som gått vidare till Riks?

Jag är lite nyfiken, då min egen lilla hingst på nåt märkligt vis lyckades placera sig som trea bland gångartsponnyerna i Nybro i lördags... :bow: (totalt 8,26 i gångarter) Hur det gick till har jag liksom ingen aning om :confused: , för nån SÅN blänkare är han ju inte. Inte ens särskilt väl förberedd... :o Jag "kom på" att jag kanske skulle vara med där, för att slippa dra med mig rockarden ända till Värnamo för att göra bruksprov, tre dagar innan anmälningstiden gick ut. Drog med mig ponnyn till "myskos" paddock för att se om han över huvud taget kunde hoppa, sen anmälde jag... Inkörd före midsommar i år, vilat hela juli, körd ca 2 ggr/vecka sen början-mitten av augusti. That's it... :angel: Åsså kvalificerar vi oss till RIKS :confused: :confused: Jag fattar ingenting... Men det är kanske inte meningen heller :p
Men i vilket fall som helst är jag lite nyfiken på vad det är för mer hästar som kommer till Halmstad den 17 oktober, ffa egenligen om vi blir ensamma som shettisar eller om det är fler.
Nån som vet nåt?

Sv: resultat från ponnykvalitets??

Grattis!

Vad var det fler för några som gick bra där?
Jag är också som du intresserad och har utan någon som helst framgång sökt resultat.

Grattis, jag har hört att han dömde ridponnyer konstigt i Nybro, men så är det inte heller många domare som vet hur en ridponny ska se ut.

Hej och Grattis!! :D

Resultat från treårstestet i Södermaland hittar du här.
Shetlandsponnyn (mini) All at Once gick vidare som gångartstalang.

På Kvalitetsbeömningen på Bollerup deltog ingen shetlänning, vidare gick NF-stoet Dimmans Elaine som 4-årig hopptalang, bästa allround bland 5-åringarna var en ridponny e.Fabian xx.

Har du fler resultat från Nybro? Är ffa nyfiken på hur det gick för Dizasther X, 3-årig New forest?

Hlsn Helena

Senast ändrad:

RPAF som hade i Åkersberga har fel på sin hemsida och kan inte komma åt den därav att deras resultat inte ligger ute.

RPAF som hade i Åkersberga har fel på sin hemsida och kommer inte åt den, därav att deras resultat inte är upplagda. Jag kan däremot maila resultaten åt dig om du vill.

Vad menar du med att han dömde ridponnyerna konstigt?

dimmansstuteri skrev:
Hej och Grattis!! :D

Resultat från treårstestet i Södermaland hittar du här.
Shetlandsponnyn (mini) All at Once gick vidare som gångartstalang.

På Kvalitetsbeömningen på Bollerup deltog ingen shetlänning, vidare gick NF-stoet Dimmans Elaine som 4-årig hopptalang, bästa allround bland 5-åringarna var en ridponny e.Fabian xx.

Har du fler resultat från Nybro? Är ffa nyfiken på hur det gick för Dizasther X, 3-årig New forest?

Hlsn Helena
Jag har inte skrivit av några resultat, men vill minnas att Dizasther inte fick diplom i alla fall. Hade nog 7or i början av raden, men sen minns jag inte mer...

Kul att jag slipper bli ensam shettis i Halmstad i alla fall... :)

Jag vet inte har bara hört i andra hand av en som var där. Jag hörde att en ridponny som brukar ha högt på typ fick väldigt dåligt, men det kan väl vara en dålig dag.
Jag är ganska bestämd på hur jag vill att en ridponny ska se ut och då är väl andra också det dess värre.

Sedan är det väldigt många domare som inte vet hur en ridponny ser ut, alla har sin egen ide.....

Visst kan det skilja mellan domare och visst kan hästen ha en dålig dag. Men det kan ju även vara så att domaren håller låga poäng oavsett ras eller? Det kanske var så i detta fallet?
Ridponnyerna kan ju se helt olika ut i typen beroende på vad dom har för raser i sig.

Ja men det är ett problem, om man ska skapa en ras vilket är fallet med den svenska ridponnyn, då måste man ha en bedöm bar typ, man måste skapa en typ. I stadgarna står det att det ska vara en fullblodsliknande typ. Då ska dom ju inte se ut som New Forest.
Nu har jag inte sett ridponnyerna på kvaliten i Nybro men problemet kvarstår, våra domare vet inte hur en ridponny ska se ut och när det gäller detta fallet kanske det var jättefina ridponnyer som visades?

Alltså... jag har en "gammal" ras och bedömningarna skiljer sig väldigt ändå. Olika människor gillar ju olika typer av samma ras och det är ju ngt man får leva med, även om det inte alltid är så kul.

Ja precis så är det ju! Men som ponnyägare blir man ledsen när ponnyn brukar få bra på typ och plötsligt får en 7:a

*s* Min ponny har fått 7-8-9 på typ och poängvariation 33-40 (och en okänd men minst i den övre kategorin, bara positivt omdöme).

Dessutom kommentaren "av mkt god rastyp" och ändå bara 7 el 8...

Det är ju som med dressyr, en bedömnings"sport".

Hihi som sagt, ingen hoppning och tur var det :) Men NÄSTA år, då ska vi nog våga hoppa också. Och träna lite mer på att galoppera, jag trodde jag skulle få bära ut henne till transporten efter de där typ hundra varven i galopp.

Men det var hemskt roligt :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 793
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar