Ponnyer som inte vill in

Ela

Trådstartare
Trots att det regnar och är allmänt ruggigt ute har jag fått jaga WM ponnyerna och shettisen i hagen för att få in dom.

Sedan de började gå i en hage med fri tillgång på ensilage vill de inte in, de tycker att de har det alldeles förträffligt ute i hagen med all mat.

Tidigare var det aldrig något problem men då förknippade de insläppet med mat. Visserligen får de en näve havre när dom kommer in för saken skull men de är tydligen inte tillräckligt lockande.

Nu är jag väldigt trött på att jaga ponnyerna över hela hagen kväll efter kväll. Araberna kommer snällt med in när jag ropar, antagligen vill de in i värmen.

Nån som har ngt tips??

Sv: Ponnyer som inte vill in

Tror jag det! :D De visar väl att de egntligen trivs bäst ute.

Du får väl ordna någon form av lösdrift till dem. Om du inte vill bygga en, kan du inte ordna någon sorts stor-box eller liknande större utrymme i stallet/ladan där de kan gå ut och in själva?

Jo de vore nog de bästa med en ligghall. Men tyvärr ligger hagen en bit från stallet och ladugården så det funkar inte. Får väl satsa på att bygga det till sommaren.

Hihi din stackare men jag tror att hästar tkr om ensilage mer än hö så det kan vara orskaken ..Min ponny Juni springer direkt till sidan mot grannens ladugård i hagen för hon vet att grannen kastar in lite ensilage ibland så då äter hon inte höet föns ensilaget är slut..Har du prövat att locka dem med något extra gott?

ja håller med, vrf ta in dom egentligen? det är väl bevis på att dom trivs bättre ute än inne.. det är ju trotts allt bara mer jobb för dej med in o ut släpp o mockning o sånt.. ja skulle låta dom gå ute, och slå upp nått provisoriskt vindskydd åt dom tills du har tid att bygga en ordentlig ligghall, de viktiga e ju att dom har nån torr plats att ligga på där dom kommer ifrån regnet och blåsten..:D

Dom har visat tydligt att de trivs bra ute i regnet! :smirk:
Låter som mina hästar då..en shettis o en unghäst. De står hellre i regnet än att knalla in i ligghallen. De tycker att de lika gärna kan 'värma' sej med att äta grovfoder som finns i foderhäckarna.
Bara märren,som knallar in vid regnväder. :D

Lite regn har ingen häst dött av! :p

:rofl:
Fler än vi som har det här problemet då:D! Vi har oxå alltid haft våra 5 (2 egna 3 inackorderingar) på fri tillgång på hösilage samt stora fina hagar = hästarna ser ingen större vits med att komma in = matte svär sig fördärvad när hon måste springa och hämta hästarna längst bort i hagen:devil:.

Har en konvalescent för tillfället vilket innebär att hästarna nu går i 2olika hagar, så nu kan vi inte ställa in hel bal. Istället kärrar jag nu in hösilage till de två hagarna. Kör in så att hösilaget räcker fram till kl 17-18, så när jag kommer och ska ta in vid 21-tiden kommer alla på stört när jag visslar:angel::D!

Har hästarna varit ute länge?
Ja menar så det inte bara rör sig om några timmar eller saå..

Egentligen får man ju int elämna dem ute. Dock har jag märkt att om jag lämnar den eller de ute som int ekommer när jag visslar, över natten så brukar poletten trilla ner sas.

Den metoden har jag använt på en dam som inte ville komma in. Poletten trillade ner rätt snabbt!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: Solis
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 676
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar