Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.
Jag är trött på den här hetsen att allt ska vara skinande snyggt, prydligt och rent i hästbranschen - det är liksom djur vi håller på med.
Själv lägger jag ingen värdering i om man tycker om att göra sin häst snygg (jag tycker själv det är trevligt) men ett täcke med hals en varm sommardag bara för att man inte vill ha fläckar på hästen är inte alls okej med mig. Det är som sagt djur vi håller på med, allt är inte perfekt och fritt från skönhetsfläckar - att hålla sin häst skinande ren till varje pris är inte synonymt med en seriös hästmänniska för mig.
Det är sorgligt att man som hästmänniska kan bli tagen som oseriös och slarvig för att man låter sin häst vara häst.
Faktum är att de gånger jag sett föräldrar köpa lite besvärligare ponnyer till sina barn så har barnen blivit riktiga hästmänniskor, sökt lärdom, och dessutom varit mycket mer glada än de som fått färdiga ponnyer när deras ponny väl fungerar och rosetterna börjar trilla in.
Jag håller med om att det är både snyggt och trevligt med matchat o fläckfri häst jag som person värdesätter god kunskap/hantering av hästen högre än modeprylar. Handla är inte svårt, att bli duktig på nåt är en helt annan femma...
Jag hade en stallkompis för länge sedan som blev av med ett finger på det sättet (fick amputera alltså) Det var förvisso ett kedjegrimskaft, men ändå... Det trodde jag var ett av de första sakerna man lärde sig.. Hellre att hästen drar ifrån en. Man har inte en suck mot 300 kilo häst i alla fall om denne vill gå åt något annat håll*kl*
Lite allmänna reflektioner över senaste avsnittet: KATASTROF att de låter killen ha grimmskaftet lindat flera varv runt handen när han håller i en häst som kastar sig vid lastning. Skadorna som kan bli av det är inte att leka med...
/Migo
Tobbe är mest stolt över att en av deltagarna är bra på att linda benen på sin häst. Verkligen viktigt![]()
Jag är den gamla skolan, man kommer inte till en träning med en skitig häst lika lite som man låter långt hår fladdra, har nerlerad sadel och av svett grådaskigt träns.
Dessutom vet vi ju inte om deltagarna i Ponnyakuten har hästen heltäckt i hagen bara i serien och hästen är näck hemma.
Jag håller med du och tillägger lite snällt: Om du vill kan du få hjälpa till att försöka få bort fläckarna på min prinsessa.. Hon har hittat en lämplig hög att sova i och börjar nu närma sej skäck med stormsteg.
/Lavinia, som faktiskt vet med säkerhet att vita hästar går att få rena med torrschampo, och då kan de få vara hästar däremellan!
Haha, men jag tycker skäckar är fina, jag tror säkert din lilla dam passar som det.![]()