W

Wannaberyttarinna

Hej hej....

Jag rider i en storhästgrupp (vuxna) och har de senaste gångerna varit rejält feg och skakis då jag ridit eftersom jag ramlade av för ett par veckor sen. Idag föreslog ridläraren att jag och en till i gruppen skulle rida ponny nästa gång! (Brukar aldrig vara ponnysar på storhästlektionerna vanligtvis). Jag är ca 1, 74 lång och väger 50 kg vilket jag antar är OK. Och även om jag tror att jag kommer känna mig tryggare på ponny (lättare att hålla om, och kortare fallhöjd...hehe) så tycker jag ändå att de är rätt SMÅ. Är det nåt särskilt jag ska tänka på? Vad skiljer egentligen ridning av ponny/häst? Kommer det skumpa mer i trav och galopp till exempel? Eller är det samma sak?
 
Sv: Ponny

Du kommer känna att du inte har någon hals framför dig :p och att den tar kortare kliv än storhästen.
Men i övrigt ska det ju inte vara så stor skillnad.
 
Sv: Ponny

En ponny som inte har så mycket steg i sig kan nog bli ganska skumpig om man inte är van, och precis som Mitrolle skrev så kommer det inte finnas något framför dig.
Dessutom har ju oftast ponnyer lite hyss för sig, hästar brukar vara snällare på det planet. (Inte alltid, men oftast ;) )

//Vimzis - ponnyägare
 
Sv: Ponny

jag är en ponnyryttare som har gått över till häst. jag tycker att hästar är mycket, mycket skumpigare. men de e väll för att ja e van vid ponnysar :banana: :D
 
Sv: Ponny

Hästar har mer regäla gångarter, så om du är van att sitta på en häst som tar stora steg, och sen sitter upp på en ponny kommer du nog tycka det känns lite konstigt och skumpigt. Jag själv tycker det känns himla lustigt att rida stor häst då jag nästan endast rider ponnys.

Jag red min sköthäst i dag, första gången jag red stor häst på ett år och höll på att smälla av i traven och galoppen, inga ponnyrörelser precis ;)
 
Sv: Ponny

Min ponny har rejäla gångarter inte några fjuttsteg här inte.
Jag tycker att det är lättare att rida ponny än stor häst då ponnysar är lättare att sitta på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 836
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp