B

babyfoal

Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta på den :)

Jag har insett att jag har lyckats samla på mig helt fel hästar.
Vill ha en trygg och snäll häst (läs ponny) som man typ kan rida ut barbacka på, som sambon kanske också kan ta en sväng på, som är lugn som en filbunke, som grannen skulle kunna ta in från hagen om vi inte är hemma, som inte 'måste' gå ut först, eller 'måste' gå in först, eller inte kan lämnas ensam i stallet en kvart utan att riva det, ja- ni förstår nog vad jag menar.

Jag skulle så gärna vilja ha en ponny!
MEN!

Jag är så jäkla lång!

177cm (det mesta är långa ben) och väger 63 kg.

Finns det någon ponnyras som skulle passa mig?
Kan ni rekommendera en trygg och pålitlig ras som kan bära en lång person som jag, utan att jag släpar fötterna i marken?

Jag förstår att mycket handlar om individen och uppfostran och hantering, men ändå, finns min drömponny? Eller är det bara att glömma med tanke på min storlek?

Sv: Ponny

Försök hitta ett litet halvblod med stor kropp och korta ben ;) Skulle nog funka. Vet att hästar eu. Cyrano ofta är små...

Din vikt är ju inget problem, det är längden.

Som tidigare sa, connemara, welsh cob eller varför inte en haflinger? :laugh:

Övervuxen connemara eller welsh cob :)

Connemara har jag alltid varit svag för, de vackra gråskimlarna........ :love:

Om man skulle ta sig an en unghäst, hur är de att rida in- jämfört med andra hästar/ponnier?

Låter som om du skulle behöva satsa på någon grövre ponny (lite mer för benen att räcka runt:-)). Jag kom att tänka på en Haflinger, kanske går det att hitta en lite högre modell av dem? Är den lite äldre så kan dom säkert vara riktigt snälla och lätta att hantera... Men Welsh cob låter väl inte så dumt heller? Eller någon trevlig korsning av grövre modell? Det borde väl gå att hitta något som kan passa.

Finns Tinker som håller ponnymåttet.De brukar vara lite grövre och kan bära upp längre ryttare.

Finns Tinker som håller ponnymåttet.De brukar vara lite grövre och kan bära upp längre ryttare.

Fast den får väldigt gärna vara ÖVER ponnymått- då jag är lång som en följetong. Det är ponny-personligheten jag är ute efter...

Haflinger var ju inte heller en så dum idé :idea:

Tack alla, va ni är gulliga som vill hjälpa, och så på NyårsAfton till och med :bow::bump:

Dina "krav " är ju inte rasbundna utan snarare hanteringmässiga.

varför just ponny? Går det inte lika bra med en liten häst? Är det höjden som avskräcker på något sätt?

Annars finns det ju mindre modeller av kallblodstravare, fjording, nordisar, Tinker osv osv.
Lite grövre, men inte så höga. Varmblodstravare finns också ofta i mindre modeller.

Dina "krav " är ju inte rasbundna utan snarare hanteringmässiga.

varför just ponny? Går det inte lika bra med en liten häst? Är det höjden som avskräcker på något sätt?

Annars finns det ju mindre modeller av kallblodstravare, fjording, nordisar, Tinker osv osv.
Lite grövre, men inte så höga. Varmblodstravare finns också ofta i mindre modeller.

Absolut inte höjden som skrämmer, jag växte ur ponny så snabbt som ung- saknar de där lurviga härliga djuren med enorma manar, nu är jag äldre (rentav vuxen ;) ), har gård, är nybliven mamma. Har inte tid lust eller ork med fler 'jobbiga' hästar- jag har redan tre sådana ;) (nu ska detta inte spåra ut till någon- 'varför-tycker-du-att-dina-hästar-är-jobbiga-det-finns-inga-jobbiga-hästar-bara-jobbiga-ägare'-tråd) Ponny likväl så att dottern kanske kan ha nytta av den när hon växer upp och kanske blir sugen på häst. :laugh:

Undrar dessamma. Varför inte en häst när man ändå är så lång? Varför måste det va en ponny? Skulle utan tveckan valt häst istället för ponny om jag var så lång. (Nu är det häst som gäller för mig oavsätt, men det hör inte riktigt hit, skulle aldrig köpa en ponny.)

Har ju förresten en islandshäst och den rasen är ju inte känd för att vara så stora till växten direkt ;). Men om jag skulle ha en 3-gångare skulle jag antingen vilja ha ett halvblod eller en PRE. Aldrig ponny.

Vi svarade visst samtidigt :D. Hur som, så kanske en fjording skulle funka? Den av lite större modellen? Annars en bra familjeras om man inte har större behov. Hur lång är din dotter då?

Vi svarade visst samtidigt :D. Hur som, så kanske en fjording skulle funka? Den av lite större modellen? Annars en bra familjeras om man inte har större behov. Hur lång är din dotter då?

Precis, där fick du fram ordet jag inte kunde hitta. En familjehäst är jag ute efter. Hehe, min dotter är 6 månader och 71 cm lång :love: så det är inget hon behöver än... ;)

Jag kanske bara yrar i nattmössan. Jag önskar mig bara en snäll, lugn, trygg, hanterbar bästa vän..... Så spelar storlek och ras kanske ingen större roll.. Men ponny var ju så kul när man var liten! Jag vill ha tillbaka det roliga i hästlivet igen. Har kört fast lixom..

Vilken härlig morsa som redan tänker på att sin dotter ska få egen ponny :)! Men det kanske inte är så brottom än va? Men det kanske är så att du skulle vilja ha en egen häst som hon längre fram kan börja bekanta sig lite med och sitta upp på? ja men då är väl en snäll häst det bästa alternativet? ras ganska oviktigt men som passar både nybörjare och mer erfarna, en trevlig häst som både du och din dotter (om några år) kan få mkt. glädje av. Det blir din egen häst, men fastnar hon för hästar och när hon lärt sig lite mer, ridskola är ju toppen när man är liten, ja då får ni väl ha varsin, helt enkelt. Du en häst och hon en ponny :)!

Vilken härlig morsa som redan tänker på att sin dotter ska få egen ponny :)! Men det kanske inte är så brottom än va? Men det kanske är så att du skulle vilja ha en egen häst som hon längre fram kan börja bekanta sig lite med och sitta upp på? ja men då är väl en snäll häst det bästa alternativet? ras ganska oviktigt men som passar både nybörjare och mer erfarna, en trevlig häst som både du och din dotter (om några år) kan få mkt. glädje av. Det blir din egen häst, men fastnar hon för hästar och när hon lärt sig lite mer, ridskola är ju toppen när man är liten, ja då får ni väl ha varsin, helt enkelt. Du en häst och hon en ponny :)!

Det är ju en till mig som jag är ute efter, som jag kan känna mig trygg att ha henne omkring allt eftersom hon blir större.
Hon ska givetvis få gå på ridskola (OM hon vill börja rida och intresserar sig för hästar) även om hon kommer att ha en ponny hemma. Tycker att det är viktigt att hon får ha 'egen' tid med kompisar omkring sig- så som jag hade det när jag var liten och gick på ridskola. Att bara ha en egen ponny för att hon bor på en gård, får hon nog inte så mycket utav, även om jag kommer att vara till hands.
Men nu var det ju en häst/ponny- dröm häst :love: till mig som jag är ute efter :angel:

Håller med dej,ponnyer är skojiga.Har en som är korsning connemara,tinker och hunter.En maffig tjej som lätt såna som är 180 kan rida och de ser inte stora ut på henne:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 537
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Black Friday
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur