Ponny som tvärvägrar gå in i transporten..

Miss Sixty

Trådstartare
Då dom nya ägarna fått problem att lasta min gammla ponny så fråga dom mig om jag någonsin haft problem med det.
Svaret är nä ponnyn har alltid gått snällt på till och med gått på helt själv.

Men nu till problemet.
Han stannar ca 3 m innan transporten oh liksom "växer fast".
Dom får in honom om de tar och muttar med massor av morötter m.m..

Kan lägga till att dom ägt honom i lite mer än 1år och problemen har hållt på i några veckor.

Tyvärr är det nästa 60 mil för mig och åka till dom.
Det är bestämt att jag ska upp där under höstlovet vecka 44.

Men skulle gärna vilja komma med lite tips.
Jag har ju själv en svårlastad häst men det är en annan femma.
Då jag inte riktigt orkat ta tag i problemet :crazy:

Så vad ska kan jag komma med för tips?

Tackar på förhand :bow:

Sv: Ponny som tvärvägrar gå in i transporten..

Jag brukar lasta min svårlastade häst genom stall dörren... Det är enda chansen att få på henne.... Men det vill ju till att hästen är ganska lugn innan för det blir en ganska pressad situation för dom när dom bara ser transporten framför sig och inte kommer nånstans... Har slått halvt ihjäl mig på min häst några gånger när hon trängt in mig i stall väggen och liknande... Förresten har du provat att backa på??? Det brukar funka...

Jag har lärt mig att man skall gå på sin egna magkänsla när det gäller att lasta sin egna häst som man känner. Har försökt ta till mig råd från andra människor, dock har det alltid slutat lite värre än vad det var innan. Det värsta exemplet.

Jag var på kurs på Stenholmen för ett par år sedan med min första Islandshäst, som f.ö tillhör den där sorten som är envisna som få och som vägrar låta någon göra något med dem som de själva inte vill, bla gå på transporten. Då hon inte ville gå på transporten så kom en annan hästmänniska och skulle ge tips, "okej" tänkte vi och lyssnade, varpå hon helt plötsligt sa;

Min hund fixar detta. Sedan skickade hon hunden på hästen som bet till i hasorna och i baken och självklart flög hästen på transporten, den hade ingen annanstans att ta vägen. Detta resulterade i att hon dels fick infektion efter hundens bett (J-vla människa) och så fort hon såg en transport efter det så började ögonen rulla och svetten krypa fram, hon avskydde hundar och kom någon i närheten så kastade hon sig mot den.

Jag gillar absolut inte dessa metoder utan tror på att lirka hästen på transporten, är det något som hänt och som gör att man måste börja om på nytt så får man helt enkelt ge det tiden, inte stressa pållen. Jag själv pysslar massor med NH och har med hjälp av detta kunnat lasta både lättlastade och svårlastade hästar.

Har problemen kommit nu, och inte direkt när dom köpte ponnyn?

Förr när jag red ponny såg man ofta på tävlingar ponnyer som var svårlastade. När den väl var inne i transporten och ekipaget for iväg :eek: förstod man genast varför inte ponnyn ville in!

Rivstart, bromsa tvärt vid utfarten på vägen, axa snabbt efter kurvan osv!!

Nu kanske din ponnys chaufför kör som en gud, men om inte kan det vara en orsak!

Hoppas du kan hjälpa dom!
Lotta

Det kan vara mycket runt omkring som spelar in o som är känsligt att påtala för de nya ägarna.Kanske ser du bättre vad felet ligger när du kommer upp dit?
Allt från hästens ovilja till den transporten till personen som framför bilen på vägen.Dvs körsättet.
Hoppas det löser sig.

Fia-Lina skrev:
Har problemen kommit nu, och inte direkt när dom köpte ponnyn?

Förr när jag red ponny såg man ofta på tävlingar ponnyer som var svårlastade. När den väl var inne i transporten och ekipaget for iväg :eek: förstod man genast varför inte ponnyn ville in!

Rivstart, bromsa tvärt vid utfarten på vägen, axa snabbt efter kurvan osv!!

Nu kanske din ponnys chaufför kör som en gud, men om inte kan det vara en orsak!

Hoppas du kan hjälpa dom!
Lotta

Dom har kunnat lasta ponnyn i ett år utan problem.
Men nu har han börjat att vägra gå in. :crazy:

När dom sa det till mig såville jag bara åka tid.
Men har inte tid förens till höstlovet..

Har något ändrats eftersom vägran verkar ha kommit plötsligt: ny transport, målat om den invändigt, fungerar ventilationen som den ska, osv.

Ylva skrev:
Har något ändrats eftersom vägran verkar ha kommit plötsligt: ny transport, målat om den invändigt, fungerar ventilationen som den ska, osv.

Dom har en värmlandsvagn och har haft den hela tiden.
Tyvärr kan jag ju inte säga mer nu.
Skulle gärna vilja åka upp nu men ja 60 mil är mycket :crazy:

Var brukar de åka när de använder transporten? Är det något som ponnyn uppfattar som jobbigt och därför inte vill låta sig lastas?

/V

Det är väl mest till träningar och tävlingar.
Vilket han oss mig har tyckt är jätte kul så han gått in i transporten själv..

Det behöver inte alls vara det här som är det faktiska problemet, men det kan kanske vara bra att kunna utesluta det i så fall. Det skulle eventuellt kunna vara så att ponnyn under träning/tävling, som den transporteras bort till, anstränger sig så pass mycket att den känner av någon skada som inte känns av vid "normal" ridning. Det "onda" som kommer fram kopplar ponnyn ihop med att vara på platsen eller ansträngningen där - vilket hör ihop med resan dit och transporten. Jag bara spekulerar, och förhoppningsvis har jag fel.

/V

Hästar är adeles för klok ibland. De kan lära saker blixt snabbt, så fort att vi inte hängde med. Först, ponnyn kaske var skraj (?) för nåt och helt plötslig tänkte att testa den där dagen...och fick beröm för detta i form av en morrot eller en godis bit. Skulle inte ge belöning med godis till han har kommit hela väggen in i transportet. Annars har han bara lärt dem (nya ägare) att belöna för att vara vrång. Det är jätte svårt att ger råd när man inte vet hur dem lasta. Men om vi ska gå blind, skulle jag säga att lasta på den gamla sätt som har fungerat och bara vänta ut hästen tills han ser att det är lättare att bara gå in. SEN ger godis. Det brukar går över kanske snabbt så länge man inte prova massa andra tekniker som hästen inte förstår.

Min ponny går nästan aldrig in av sig själv, men om man tar en longerlina å tar den bakom honom går han in direkt utan problem, eller om det redan står en annan polle i transporten...

Ta en longerlina och fäst i grimman, slå den ett varav runt bommen och "vincha" in den!! har varit med om det förut och det funkade hästen var dock större (165) och om den börjar resa sig så är det bara att man släppar innan den kommer upp så den inte slår runt!!
Och ta det lungt.. va inte stressad utan börjar den backa hål bara då inte dra utan hål bara.. men börjar den "rycka" med huvudet elle ksta med huvet eller hela kroppen skulle jag prova något annat så man inte flyttar Atlaskotan!!!
// Lycka till

Hästens vägran tyder på bristande respekt för ledaren och olydnad. Av någon anledning har hästen upptäckt att han kan göra som han vill i lastningssituationen.

Mitt bästa tips är att ta hjälp av en av alla dessa duktiga hästmänniskor som kan kommunicera och fostra hästar utan våld. När hästen åter har lärt sig rätt beteende i lastningssituationen, brukar även andra (ägaren) kunna hantera detta.

Jag försökte själv lära min unghäst att gå på transporten. Han "frös fast" på rampen eller backade undan innan han efter ca 45 min lock och pock äntligen gick på, men kastade sig i värsta fall ut igen. Jag insåg mina begränsningar och tog hjälp. En förmiddags "trimmning" av en duktig människa och sedan dess har jag inte haft några som helst problem!!

Jag vet hästar som av olika anledningar upplever obehag inne i transporten (t ex jagar upp sig själva och får panik), men som alltid utan problem stiger på transporten igen - det är en lydnadsfråga! Sedan är det naturligtvis bra att undanröja ev. obehag under resa, om det är möjligt.

Mitt dröm är alla kunna lära sina hästar att lasta på ett sätt att hästen välje själv att går in. Inte att man måste tvinga, piska, vincha, använd en lina på baken, knuffa, använd en hund eller ett annat sätt som inte fixa problemet.

Vi har lärt våra hästar att gå en själv. Och om dem testa så ta vi tiden det tar att lära om dem, som händer då och då. Det bygger mycket bättre självförtroande och under tränning så tacklar vi dem problemarna som brukar kom fram: Klaustrofobi, svårt att binda, kan inte står still, blir skraj när man stänga dörar, och själva resan måsta man och tränna på m.m..

Konstig att många inte ta det tid det ta att gör det rätt, men dem har tid att gör det om och om igen.... :confused:

Och så inte nån misförstår mig, Jag också har använt visa "tekniker" att lasta (i min ungdom), som, dra in hästen, lina bakom, och tre starka karl som lyfta hästen in. Men så tog jag lite tid istället och undersökt lastning mer och nu har jag mycket lungnare och hästar med mer självförtroande än för.

Det är bara en dröm ingen på pekning.... :)

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte att jag kommer ha några problem att lasta ponnyn då jag känner honom utan och innan till.
Men han ska gå in med henne också.

Om du då inte själv har några konkreta tips att ge dem, baserat på hur du brukar göra, så tycker jag att du ska råda dem till att avvakta med lastningsträning tills du är där. Då kan du testa om lastningen funkar med dig, och om den gör det kan du vara "bisittare" när de får lasta några gånger och förhoppningsvis återupprättar ömsesidigt förtroende.

Om det ändå inte skulle funka med dem och du inte kan hjälpa dem, tycker jag trots allt att de ska ta hjälp av ett proffs. De som är erfarna inom detta "problemområde" har ofta en väl inarbetad metod, som de kan lära ut till andra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 675
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Hej, jag har två hästar som mina barn rider, den ena dottern vill tävla men inte den andra, men hennes ponny (en russvalack) vägrar...
Svar
11
· Visningar
2 084
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama