Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

S

Seha

vad gör man med en ponny som lägger tungan över bettet?

Rider en ponny som är väldigt hård/stel i munnen, men så fort han börjar lossna något när vi rider så tar han ut tungan och lägger tungan över bettet. När man ska rida honom i form så måste man ju hålla tyglarna ganska rejält, inte hårt men med ett stadigt grepp, så han får stöd. men det är just då han lägger tungan över bettet, när man börjar få fram honom lite. Han är VÄLDIGT seg att rida över huvudtaget.
När man har halsförlängare så lägger han också tungan över bettet.
har vanlig engelsk nosgrimma på honom, är de bättre med en remont nosgrimma då? tänkte iaf prova det.
tacksam för svar
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Hissa upp ett hål till på sidostyckena, våran unghäst gjorde också så, men vi hissade upp och det har inte blivit så igen.
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Fungerar inte ridningen när han lägger tungan över heller?? Han kanske vill ha det så, och fungerar det så varför bry sig ;)

Men: sitter bettet rätt, alltså tillräckligt högt upp, är det rätt storlek? Har du både nosrem över och under bettet?? Är dom spända tillräckligt? När hästen lägger tungan över så behöver nosremmarna vara lite mer spända än man kanske vill. Det finns även en liten grej man kan sätta på bettet för att behålla tungan på rätt sida, "tungfelshållare" eller nåt sånt heter dom... en svart plastgrej, har aldrig provat den själv så vet inte om det fungerar.
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Prova tungfelsbett. Har aldrig provat själv i och med att min häst håller tungan där den ska vara :d. Och som en hade svarat att hissa upp sidostyckena ett hål.
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

verkar h*n trivas med bettet annars?
Hela grejen med att spänna fast nosremmen hårdare tycker jag rent utsagt att är elakt eftersom hästen då inte har en enda möjlighet att komma undan om någonting gör int i munnen på den, tex om bettet petar upp o gommen på den har den ingen möjlighet att gapa för att komma undan det.
Hur är du i handen när du rider? Han kanske inte trivs med bettet han har eller inte trivs med bett överhuvudtaget. Hur tjockt är bettet, vad är det för bett? hur rider du honom? har han ont någon stans i munnen eller kanske någån annan stans i kroppen som på någon sätt kan bidra till att han av någon anledning lägger tungan fel?
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

jag tycker också att innan du testar tungfelsbett ska du undersöka noga om det är något som är obehagligt eller obekvämt för honom eftersom att anledningen kan vara att komma undan någonting sådant. Man vet ju själv hur det är att ha ont nån stans, tex skavsår, och inte har möjlighet att flytta på det som skavar inte är så skönt.
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

du kan även använda ett bett med koppar rullar. när han vill lägga upp tungan så rullar rullarna så att han inte kan göra så.
:smirk:
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Tycker som Union_Conrad, kolla så att det inte är något vajsing med hur bettet sitter, tänderna osv. Sånt är megaviktigt. Och även om det inte är något fel så kan hästen uppleva vissa bett som obekväma.

Är det inget som gör ont eller så, så kan man prova att byta till ett bettlöst träns, typ hackamore eller så (Rider man med ett sånt är det väldans viktigt att vara mjuk på handen, men det visste du väl redan ;)), eller som redans föreslagits, ett tungfelsbett.

Det finns en hel uppsjö av olika bett och jag tycker nog man ska prova lite olika innan man bestämmer sig för ett tungfelsbett.
Jag har fått för mig att det skulle kännas än mer obehagligt med ett sånt för hästen, eftersom det nästan tvingar tungan på plats när den vill åla omkring med tungan.

En del hästar vill ha något att "pilla med" med tungan, då kan ett sånt bett som Kansi bansi tipsade om vara en bra idé.
Finns också bett med äppelsmak. :d

Man får prova sig fram. Det viktiga är ju att hästen känner sig bekväm och att inte bettet är onödigt skarpt.
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Rider en ponny som är väldigt hård/stel i munnen, men så fort han börjar lossna något när vi rider så tar han ut tungan och lägger tungan över bettet. När man ska rida honom i form så måste man ju hålla tyglarna ganska rejält, inte hårt men med ett stadigt grepp, så han får stöd.

MÅSTE man hålla tyglarna så att han får stöd?:confused: Man ska ju inte tvinga hästen att gå på tygeln, den ska göra det självmant, det är iaf vad jag har lärt mig. Om han dessutom redan är hård i munnen...
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

pröva med tungfelsgummi. kostar ca. en 20-a , finns i dom flesta ridsportsbutiker och passar på i stortsett alla bett, är gummit "för stort" så kan man klippa till en bit skinn och sätta på bettet med samma princip som tungfelsgummit.

även om du byter till remot grimma så ska ju inte heller den nosgrimman "snöra ihop" munnen på ponnyn, något är det förmodligen h*n försöker förmedla, eller har försökt förmedla. saknar ponnyn bjudning så är inte halsförlängaren någon bra ide (vilket jag aldrig tycker hjälptyglar är som inte ger tillräcklig eftergift)

hade en gång en ponny när jag va ung som höll på och grejade med bettet (och la tungan över i bland.) i hans fall va det när han hade "tråkigt". fast han va frammåt så det räckte och blev över :crazy: när han lagt tungan över bettet så "stack" han :angel: därför va det väldigt viktigt att variera ridningen mycket (använde även tungfelsgummi i början tills han slutade med den dumheten)

lycka till ;)
 
Sv: Ponny som lägger tungan över bettet vad gör man?

Prova att variera bett, rid ett par dagar med varje. Har du testat hackamore? Annars kanske han gillar att ha tungan så. Det är ju deras munnar, låt honom bestämma vad som är bekvämt för honom. Om det är när det lossnar för er som han gör det så verkar det som att han trivs med att ha det så...
Läs denna länk så får du kanske mer tips
http://www.nickis-design.com/icey/pdf/bett.pdf
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: Efwa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp