Ponny som går med huvudet i marken.

Shettisar

Trådstartare
Har ett shettis sto som nu ska sättas igång lite.Hon har dock ovanan att gå med huvudet i marken oavsett vad vi gör. Något man kan träna bort?
Inget vidare att köra henne sådan kan jag säg.

Sv: Ponny som går med huvudet i marken.

Shettisar har ju närma till marken så jag kan förstå att det är ett problem. Men om du håller hästen i form på tömmen och inte tillåter den att dra åt sig tömmen, hur funkar det?

Driv! :) Börja med att tömköra med korta tömmar (där hon inte tillåts nå marken) och stannar hon så driver du framåt. Inte aggressivt så att hon blir trängd, utan bara framåt lugnt och försiktigt. Låt henne känna stödet i bettet utan att det blir en "stoppsignal". Beröm direkt när hon rör sig framåt. Funkar det absolut inte så kan det kanske fungera bättre att longera eller tömköra på volt ett par varv, så att hon lär sig vad drivningen betyder. När det sitter så provar du tömkörning rakt fram igen. Var konsekvent.

Prova också olika bett, det kan ju vara så att hon drar ner huvudet för att bettet orsakar obehag som hon försöker komma ifrån. Då är det mer förståeligt om hon inte vill gå framåt med huvudet högt eftersom det kanske ger mer obehag och de korta tömmarna gör det omöjligt för henne att komma ifrån det. Kolla också tänderna.

Ja att vi får gå igenom grunderna har jag räknat med.Hon har gått och dragit i hagen alldeles för länge pga min lathet...:o

Men jag ska sätta igång med att tömköra så får jag hoppas på att man kan få ordning på detta sniffande längs marken.

Den killen som jag sköter om nu har med en liten förmåga att göra sådär men det är bara att jobba med tömmen.Håller med ovanstående.

Det är ju många som använder sån där gräsätar tygel för att hindra att hästen skall kunna äta. Det borde man kunna använda på shettis också.

Mina shettisar kan få för sig att de ska dra mulen i marken när de går hemåt. Varför förstår jag inte...? Endast Gud vet :) Hursomhelst, de tar upp huvudet igen när man manar på dem. Det är inte så att de går sakta när de gör det, ofta skrittar de faktiskt på bra under tiden, men genom att mana på dem så vaknar de upp från "drömmandet" och tar upp huvudet igen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar