Ponny som går bakom hand

skjona

Trådstartare
Vi har en jättetrevlig C-ponny som vi kämpat med i 2 år nu,han har en fantastisk galopp och han tävlas i MSV klasser ,givetvis med sikte på SM,men det känns lite avlägset just nu........
Han har verkligen kapaciteten,hoppförmågan och konditionen men det är det där lilla extra som verkar saknas,han når inte ända fram,ger inte 100% liksom.

Vi tränar för A-tränare som hjälpt oss mycket ,men han har ändå en tendens att ofta gå bakom hand så plötsligt får hon ingenting i handen och då hamnar han i botten på hindrena och dottern börjar pilla med händerna och så är det kört och det blir ett stopp.
Det är nästan alltid det enklaste hindret på banan detta händer vid,aldrig de fetaste oxrarna eller trekombinationerna som han älskar att hoppa.

Han har alltid haft en vana att kasta med huvudet och verkar -förbannad - kanske man kan säga.
Tänderna är kollade hos tandläkaren,han hade stora hakar men det är åtgärdat sedan något år,han går fortfarande på kontroller för det,även bettet,han går på vanligt tredelat koppar, ändå krullar han ihop sej och knäpper av.Han är även kollad av E.T och massör.
Man kan se det ganska tydligt på hoppbilder att han gör så,även innan han går in på banan kröker han ihop sej och ser i och för sej väldigt fin ut men han undviker bettet då.

Vi tränar mycket markarbete,det är väl det vi gör mest,har även prövat med graman i uppfostringssyfte några gånger,första gången blev han urförbannad och backade hela ridhuset.

Vad tusan ska vi göra?????

Senast ändrad:
Sv: Ponny som går bakom hand

Har ni provat att rida pa hackamore? Det kanske kunde vara nagot att vaxla med, eller rida med under en period?
Funderar pa om din dotter (var det val som rider) forsoker rida extra prydligt fram till de enkla hindren och borjar plocka i hasten sa den knapper av och "gar tom"? Iom att du sager att den inte gor sa pa de storre hindren, dar hon kanske (undermedvetet) rider pa battre fram?
Nar hasten hamnar bakom hand behover man ju oftast rida fram och ta lite uppresande tygeltag. Men det ar forstas lattare sagt an gjort inne pa tavlingsbanan.

Ja,hon rider ofta på Hackamoore när hon rider ut och så ,men vi har aldrig prövat att hoppa på det,kanske ska testa det också.

Det är just det hon gör; att hon börjar plocka, men hon säger att hon gör det för att hon känner att han tappar galoppen och knäpper av,vet inte vad som kommer först........men det är möjligt att hon bara skulle rida på bättre och ta några uppåtskak i tyglarna i stället?
Jag är medveten om att hon är en otrolig perfektionistryttare som vill att allt ska se snyggt ut annars tycker jag att ett rapp i rumpan skulle hjälpa ibland:devil: men hon rider inte ens med spö,hon tycker att de ska vara lydiga ändå.

Ska be E.Q att kolla nacken igen så han inte har någon låsning där som gör honom ovillig att ta bettet.

Svarar mej själv...:grin:
Hoppade igår med Hackamooret och vad han gick bra!
Så avslappnat har jag nog aldrig sett honom gå förr,med stöd i handen och utan att förböja sej,hoppade han med rygg och bakbensaktivitet.
Kunde till och med gå i form på rakt spår utan att böjas inåt eller utåt vilket han aldrig gjort förr!

Han såg inte alls lika "arg" ut längre,vi hoppade nog inte högre än 1 meter men vi ville se om det funkade att styra runt med bara hacket,ledande tygeltag funkar ju inte,men han är ändå mest riden med skänklarna.
Möjligt att han vänjer sej vid detta också och försöker undvika det med men vi testar lite med detta i alla fall.
Lite konstigt för tänderna är kollade och åtgärdade så det borde inte vara något trassel i munnen......

Nu till problemet,vår hopptränare är dock inte alls förtjust i Hackamoore och tycker inte att detta är någon bra lösning utan att vi ska träna mera lydnad och markarbete vilket vi ändå gör och har gjort dessa åren vi haft honom utan att lyckas lösa problemet.Han bara krullar ihop sej och tar inmget stöd på bettet.
Funderar på att strunta i vad han tycker och göra som vi tycker......

Senast ändrad:

Märkligt uttalande av tränaren, om ni har hittat något sm hästen gillar så är det väl bara att tacka för det?! Vad vet hen om vad som händer i munnen och i huvudet på hästen? Om hästen är nöjd och hoppar med god teknik så är väl det svar i sig?

Tandproblem kan sitta kvar länge i huvudet även efter att det är åtgärdat.

Varför skulle ni inte kunna altinera mellan betslingarna? Använd hacket vid hoppning och när ni trimmar det bett han trivs bäst på.

När ni rider med bett i munnen var nog med att han rids fram mot handen från skänkeln. Stilla med handen så han vågar ta stöd.

Ledande tygeltag tyker väl jag är det man mest får använda med ridning på hack?"Styrningen" blir ju lite annorlunda.

I övrigt är det svårt att råda utan att ha sett ekipaget.
Lycka till.

Är hästen kollad av vet? Röntgat/ultraljudat ryggen? Det skulle jag börjat med om det inte redan är gjort. :)

Om hästen trivs på det tycker jag ni ska fortsätta ha ponnyn på det, det känns nästan som att tränaren motarbetar er när h*n inte vill ha en bettsling som hästen verkar komfortabel med.

Har haft problem med att min ponny "slår sig fri" med huvudet och drar iväg med bettet. Vi tävlar ändå på 110 cm och LA debut i dressyren väntar i vår, så han är hyffsat välriden.
Han har en tendens att bli riktigt stark, då jag hoppar på tränsbett och löst spänt aachen och när han tar bettet får han en mattare galopp och hoppet försämras märkbart. Jag provade av en slump ett ponnyhack på honom och han funkade kanon på det! Nu växlar jag mellan bett och hack på träningarna och även bettet funkar bättre att hoppa på nu.

Ni kan ju prova att ha honom på hack ett tag så märker ni hur det funkar. Vissa hästar tycker inte om att hoppa med bett i munnen helt enkelt :)

Förutsätter självklart att hästen är fräsch :)

Vi ska på helgträning hos tränaren och tänker ta med både bett och Hackamoore,jag tror att får han bara se hur avslappnnad och fint han går med det så håller han kanske med......
Ska också be E.Q. att kolla lite extra på hans nacke på måndag .

Kanske kan det vara värt att testa också ett annat bett. Du skriver att ni har tredelat kopparbett, hur blir det med ett tvådelat i vanlig metall?

I helgen tog vi med en hel arsenal med bett,men han blir av någon anledning spänd och uppjagad med bett i munnen.Vi har prövat allt! Tvådelat,tredelat,novabett,stång .Han går regelbundet hos tandläkare och har haft problem ,men inte längre.
Så fort vi tar på hackamoret slappnar han av och vågar ta stöd utan att krulla ihop sej.
Till och med vår tränare kapitulerade när han såg så fint han gick och hoppade med mera rygg och bakben,så spänstigt.
Ska bli jättespännande att tävla nu till helgen!

Svarar mej själv igen......:grin:
E.Q har precis varit här -han hade en låsning i nacken och var mycket stel i halsens vänstra sida.
Hon satte nålar och körde med infrarött och tryckte rätt igen,hon kommer tillbaka om en vecka och gör en uppföljning.
Vi fick lite övningar vi skulle göra varje dag fram till dess.

Den lille hästen hade ingenting,han kändes fin.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023