Ponny som dricker dåligt

Emmahpemma

Trådstartare
Nu behöver jag tips på hur jag ska få mitt russ att dricka bättre.. Hur mycket han dricker i hagen vet jag inte då han har två hagkompisar.. Men av erfarenhet från då han gick ensam i hagen så dricker han inte några mängder där heller..
Inne i boxen på natten dricker han max 2-3 liter..
Han har alldels för torrt bajs för att jag ska vara nöjd..

Det jag provat är betforvatten (total ratning), salt i maten (det sorterar han ut), salt i vattnet (ingen skillnad), rejält uppblött kraftfoder (då drack han ännu mindre ur vattenhinken)..

Vad sjutton ska jag göra? Jag är livrädd för att han ska få kolik..
Han ratar det mesta som är sött..betfor vägrar han helt.
Han är dessutom för tjock så han ska ju helst inte ha något extrafoder öht..
 
Nu behöver jag tips på hur jag ska få mitt russ att dricka bättre.. Hur mycket han dricker i hagen vet jag inte då han har två hagkompisar.. Men av erfarenhet från då han gick ensam i hagen så dricker han inte några mängder där heller..
Inne i boxen på natten dricker han max 2-3 liter..
Han har alldels för torrt bajs för att jag ska vara nöjd..

Det jag provat är betforvatten (total ratning), salt i maten (det sorterar han ut), salt i vattnet (ingen skillnad), rejält uppblött kraftfoder (då drack han ännu mindre ur vattenhinken)..

Vad sjutton ska jag göra? Jag är livrädd för att han ska få kolik..
Han ratar det mesta som är sött..betfor vägrar han helt.
Han är dessutom för tjock så han ska ju helst inte ha något extrafoder öht..

Har du testat med ÄCV i vattnet eller i fodret?
Speedibeet/Kwikbeet finns också. Jag har haft en ponny som ratade vanlig betfor men varianten utan tillsatt melass åt ponnyn glatt.
 
Får han hö eller hösilage? Kan du blöta det lite extra så han får i sig mer vätska?
Hur gammal är han? Tycker att en del hästar dricker sämre när de blir gamla, mamma hade en islänning som drack dåligt efter att han fyllt 24 men det blev bättre när han fick en svätt koncentrerad äppeljuice i vattenhinken.
Hur är det med tänderna? Mitt gamla halvblod började dricka dåligt och han hade ett hål i en framtand.
 
Får han hö eller hösilage? Kan du blöta det lite extra så han får i sig mer vätska?
Hur gammal är han? Tycker att en del hästar dricker sämre när de blir gamla, mamma hade en islänning som drack dåligt efter att han fyllt 24 men det blev bättre när han fick en svätt koncentrerad äppeljuice i vattenhinken.
Hur är det med tänderna? Mitt gamla halvblod började dricka dåligt och han hade ett hål i en framtand.

Han äter hösilage, och går på gräs
nu..Men det torra bajset avslöjar ju att han får i sig för lite.
Undrar om jag inte ska prova lägga hans hö i en vattenbalja :)
Ponnyn är tio år, så ingen gamling precis :)
 
Jag har en häst som dricker jättedåligt inne (drack knappt en liter, ofta rörde han inte ens vattnet) men ute drack han för fulla muggar. Nu går han ute dygnet runt och han brukar vilja svänga av för att dricka innan jag tar in honom och sen efter han varit inne. Kan det inte vara något sånt? Att han dricker mer ute?
 
P dricker dåligt (framförallt inne) med, troligtvis med hans känsliga mage (foderbyten ger mig mardrömmar) grunden till att han haft kolik. Detta är även som värst vintertid.

Även om hästen ratar betfor så kanske blötlagd mat + (paraffin)olja vara något. Då minskar du kolikrisken i alla fall. Vår får som sagt betfor med paraffinolja och massa vatten för att garantera att han åtminstone dricker något. Oljan smörjer tarmarna vilket har under alla de år han haft den tydligen reducerat hans kolikanfall till små känningar istället för tripp till kliniken och hot om avlivning.

Sedan har han paxat upp grushagen med vattenkopp för att i ur och skur ha vatten ute, samt termobar i gräshagen. Vi vet att han dricker i hagen vilket är skönt men blir fortfarande paranoid när man ser att han bara rört den lilla hinken inne. Som sagt faktumet att han och kompisen regelbundet tömmer en 40L termobar gör att jag blir något lugnare. Lever dock under lite kolikpaink under vinterhalvåret i alla fall med hans historik.
 
Mina dricker dåligt. Jag vet faktiskt inte riktigt varför.

NU läste jag att din inte ens gillar maten uppblött men det är iallfall så jag gör. Deras lucern och det andra de får delas upp i tre mål per dag och blandas med minst 7-10 liter vatten varje gång.
Det är ju egentligen inte så jättemycket men det har iallfall gjort att förstoppningskoliken på min häst mer eller mindre försvunnit.

Det verkar också bli en god cirkel konstigt nog. Ju mer de dricker desto mer vill de dricka. Jag vet inte varför.

Det andra jag gjort är att alltid, minst fem gånger per dygn (de tre målen och när de kommer in samt vid nattmålet) erbjuda varmt vatten. Inte fisljummet utan faktiskt ganska varmt.
Det verkar också göra att de vill dricka mer. Den ena väntar tålmodigt tills jag kommer med varmt vatten om han bara har kallt i hinken.

Det man kan ha i vatten är ju melass, betfor, rivna äpplen, äppelcidervinäger som någon gav förslag o.s.v.
 
Min gammelman drack dåligt med vatten inne. Var kolikhäst...
Äppeljos i vattenhinkarna eller en näve (torr då) betfor i hinkarna fick han varje dag inne.
Men han drack dåligt ute också...
 
Mitt D-ponnysto dricker dåligt inne. För att hon ska få i sig mer vätska blötlägger jag hennes hösilage, har i lite vatten i fodret och har även skivat morötter som jag lagt i vattenhinken. Funkar för mig!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·
Hästvård Min häst dricker väldigt dåligt, pendlar mellan 3-8 liter om dagen. Jag funderar på vad jag skulle kunna göra åt detta, då jag tycker...
2
Svar
27
· Visningar
2 881
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Min ponny bytte stall vid nyår och nu dricker han jättedåligt. Brukar endast vara borta 3-4 cm ur vattenhinken/dag. Han får...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 141
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så... Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20...
Svar
17
· Visningar
1 672
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp