Vår lilla B-ponny, som vi bara haft i en månad har en ful ovana. I höger varv är det inte några problem varken vid ridning, longering eller tömkörning. Men så fort vi tar vänster varv så vänder hon in huvudet och trycker ut bogen. Då min dotter bara är 6 1/2 orkar hon inte hålla emot med ytterskänkeln utan hästen "svävar" iväg utåt. I skritt får hon tillbaka henne igen, men i trav så orkar hon inte hålla emot. Likadant vid longering, jag får sakta av och gå in lite bakom för att då få henne framåt igen.
Då till frågan, är det ngn som har en idé på hur man kan träna bort detta? Jag kan ju själv inte rida henne utan får jobba henne från marken.
Det går lättare när min dotter rider om jag sätter halsförlängare, då ponnyn får det lite jobbigare att köra upp huvudet och gå utåt, men det är ju såklart inte ngn som jag vill hålla på att ha på henne.
Då till frågan, är det ngn som har en idé på hur man kan träna bort detta? Jag kan ju själv inte rida henne utan får jobba henne från marken.
Det går lättare när min dotter rider om jag sätter halsförlängare, då ponnyn får det lite jobbigare att köra upp huvudet och gå utåt, men det är ju såklart inte ngn som jag vill hålla på att ha på henne.