Ponny som drar åt sidan...

Stargirl

Trådstartare
Vår lilla B-ponny, som vi bara haft i en månad har en ful ovana. I höger varv är det inte några problem varken vid ridning, longering eller tömkörning. Men så fort vi tar vänster varv så vänder hon in huvudet och trycker ut bogen. Då min dotter bara är 6 1/2 orkar hon inte hålla emot med ytterskänkeln utan hästen "svävar" iväg utåt. I skritt får hon tillbaka henne igen, men i trav så orkar hon inte hålla emot. Likadant vid longering, jag får sakta av och gå in lite bakom för att då få henne framåt igen.
Då till frågan, är det ngn som har en idé på hur man kan träna bort detta? Jag kan ju själv inte rida henne utan får jobba henne från marken.

Det går lättare när min dotter rider om jag sätter halsförlängare, då ponnyn får det lite jobbigare att köra upp huvudet och gå utåt, men det är ju såklart inte ngn som jag vill hålla på att ha på henne.

Sv: Ponny som drar åt sidan...

Jobba med tömkörnig på rakt spår i skritt. Gör öppnor åt båda hållen.

När du tömmkör på volt så se till att öka och minska volten, för att kunna hålla henne ute på volten måste du kunna kontrollera henne i sidled.
Det låter svårare än vad det är. Du kan även ta henne på en väldigt liten volt och ställa in huvudet på henne samtidigt som du med handen flyttar bogen utåt. Ställ henne kraftigt i ett par steg för att sedan låta henna bli rakare igen, gör sedan ställningen igen. Håll inte på för länge varje gång bara. Detta gör man bara i skritt.

Troligtvis är hon väldigt stel i någon sida, och smiter undan på det där sättet.

Hoppas det löser sig.

MVH Russin8

Ställ hästen utåt istället när hon försöker smita, då blir de inte lika starka och man kan parera! Min tös gjorde likadant och detta fungerade på henne.

Tror oxå på att detta funkar, jag testade att longera med inspänningar där jag tog in yttre inspänningen i ett hål för att ställa utåt och lossade lite på den innersta, dock bara i två varv och skritt för att se om det gjorde henne fundersam och det gjorde det. Hon tyckte att det var urjobbigt.

Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama