Ponny som bockar!

M

mangsa

Hej alla visa människor!!

Vi har ett litet problem med vår ponny som är 13år gammal! Han är en toppen kille i dressyren, en ängel i skogen lite tittig ibland, en lugn kille. Hoppar som en gud i vårt lilla ridhus, dottern kan sitta på i stortsett lång tygel...Men när han är i stora ridhuset eller på utebanan så bockar han efter hindret!:confused: det är en riktigt huvudnerkörare och skutt åt sidan...Detta gör att det är omöjligt att sitta kvar, man ser på honom att han taggar igång och man ser att det kommer. Eftersom han aldrig gör det annars så undrar jag vad som kan vara fel??? och när han har varit på tävling är han en riktigt cool ponny! Han är c-ponny och hoppar utan problem 120cm. Detta började han med hos förra ägaren, en 9årig tjej som bara hade honom ett år,, Har kontakt med tidigare ägare, detta beteende har han inte haft tidigare....
Han röntgades innan vi fick honom UA..
Behöver hjälp!!! Någon som har några tips på vad vi kan göra???? så är vi evigt tacksamma då han är uunnnderbar!!!
:bow:

Sv: Ponny som bockar!

Tror att jag har lagt denna fel ;/ ska nog ligga på ridning kanske??

Är han busig eller arg när det händer?
Om ni inte hoppar f ö ute, på gärde el så, så kan jag tänka mig att dom större ytorna gör han mer sprallig, (eller full av jäklar anamma)!

Jag själv har jobbat mycket från marken och då har det varit rätt så lätt att rätta till beteende jag inte tycker är ok, när jag är uppsutten.Hästar är så snabba med att lägga till ett beteende till en viss plats, och det är bra att kunna bryta det.

Min pålle kan nej,det hade kunnat användas som att det här är FEL av dig.
Bockar han även om det är ett pytte-hinder...det hade varit super om man klarat att inte ramla av, för då kan man "Nej"(el annat bestämt ord, kanske Aaaahhhh, din sabla krake ;)), och sedan hoppat det om igen, igen igen tills det går att komma över utan ett bocksprång, och då belöna rejält!
Hoppas det kommer lösa sig!

Hej
Han är definitivt busig, eller full i fan.. Öronen är framåt, han stannar efter att han har slängt av.. Tack för tipsen, det är bara det att man inte vill att någon ska skada sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: Freazer
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV