Ponny som bockar på provridningen, är det helt galet att köpa

Plankton

Trådstartare
Hej, är det helt tokigt att fundera på att köpa en ponny som bockat av ena dottern. Var i helgen och tittade på en D-ponny. Enl ägarna var ponnyn lugn och trygg men i galoppen kom rejäla bocksprång så dottern åkte av. Ägaren var enl mig ärligt förvåndad och hoppade själv upp på hästen och red en stund. Sedan red både jag och min yngsta dotter. Ponnyn var lugn, trevlig och välskolad. Vi blev erbjudna att komma tillbaka så att äldsta dottern får rida igen, vilket vi kommer göra. Vill gärna höra era åsikter!

Sv: Ponny som bockar på provridningen, är det helt galet att köpa

Jag skulle åkt och provridit igen. Ha i baktanke om ni är intresserade av hästen att om ni köper den så KAN ju detta uppstå igen, att den just bockar. Fråga dig själv om du skulle reda ut en häst som bockar? Eller tror du att din dotter skulle bli rädd och inte våga rida den? Det kan ju varit en engångs grej. Lycka till!

min nuvarande häst som jag köpte för ca 2månader sen bockade så s*tan sista gången jag provred honom, skulle rida ut och han testade inte lite kan jag säga.. men jag gillade honom så mkt så jag köpte honom endå (har även erfarenhet av galningar semn innan, då jag bara fått/köpt sånna hästar), han var stirrig och testade jättemkt i början men nu är han riktigt fin o lyssnar jättebra, visst det kan komma rodeos och så men jag är ju beredd liksom : P. så jag tycker att om ni gillar hästen och det känns som att ni skulle klara av den så provrid igen och se :)

Hästar med anlag för bockning brukar vara extremt goda hoppare eftersom dom använder samma muskler i bockning som vid hoppning. Kan man få en sådan häst att lägga sin bockenergi på hoppning istället, så kan det gå mycket bra.

galningar ska ju dessutom vara mkt bra fälttävlansämne :D

Tack för svaren, saken är att vi är ute efter en hyfsta lugn häst viket hon verkade vara förutom bocksprången. Frågan är väl hur troligt det är att det var en engångsföretelse med flygturen

Jag skulle åka och provrida igen - kanske även en ytterligare gång. Funkade det bra, så hade jag inte haft några betänkligheter med att köpa. Alla hästar kan "testa" lite med ny ryttare.

När jag provred mitt sto fick jag prova på några bocksprång i galoppen:D De sade åt mig att det var det värsta som hon brukade göra(snäll i vanliga fall) Köpte henne och på tre och ett halvt år har hon aldrig bockat som hon gjorde på provridningen.
Så jag tycker absolut att din dotter ska provrida igen:)

Jag tycker definitivt ni ska åka och testa igen om ni gillade ponnyn i övrigt. Det är inte konstigt att hästar testar nya ryttare, och ponnyn kanske bara blev glad och tyckte det var roligt att springa lite? ;) . När jag var och provred för nån vecka sedan blev hästen galen, stegrade sig och slet sig från ägaren.. Men jag åkte och testade igen efter att hon ändrat om i foderstaten. Visade sig att han fått för mycket energi, och sprall i benen. De senaste gångerna har det varit världens underbaraste häst, det kan ju bero på så himla mycket saker. Och om ägaren verkade förvånad var hon säkert det också :).
Jag skulle iallafall ge det ett till försök, då märker ni ju även om det var en engångsgrej eller inte.

Kan vara en engångsföreteelse men jag skulle vara försiktig.

Har flera bekanta som åkt på nitar med ponny och häst som haft tendens till att bocka vid köpet. Det har varit grava ryggproblem, både förändringar i ligament, sammanväxtningar av kotor osv. Det var farligt att rida för det gjorde ont .

Visst, ni kan provrida en gång till, men man kan ge både butta och pleg så att ridningen fungerar, tänk på det.

Har ni pratat om att röntga ponnyn vid ev. köp?

Det beror helt på hur tuffa dina barn är. Att den just skärpte till sig när ägaren satt upp och red kan vara ett tecken på att det är en känslig eller tuff ponny. Då kan de ta till bockningar när livet går de emot och backar då dina barn så lär de sig att bocka sig ur problemet.

JAg har en sådan häst som lärde sig att bocka sig ur problem/ vad hon anser vara obehag. Det tar hon till i vad hon tycker är pressade situationer- speciellt när nya sitter upp och är litet hårda i handen...

Även om det kan gå år som hon inte bockar alls så kan hon anse att det är värt att bocka och sparka bakut i över en halvtimme istället för att trava om det sitter upp ngn som hon inte kommer överrens med. (Hände nu sist när en stallkompis lånade ut henne utan min vetskap till en kompis... :crazy: )

Ska ni ta ponnyn, hör med de förra ägarna om de komma komma och hjälpa er, och får ni problem ring förra ägarna på en gång och ta emot hjälp!

Tack alla, nu har vi varit och ridit igen. Lugnt och trevligt, en ponny som gör rätt när ryttaren gör rätt mao en läromästare. Bara vet besiktningen går bra flyttar hon hem till oss:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV