Ponny som äter sitt eget bajs

A

amorvincitomnia

Kan det vara brist på grovfoder? Han började med detta för några dagar sedan när det blev kallt och snön kom. (Ej min ponny men jag är "involverad").

B-ponnyn får varje dag biopromin, ½ dl olja, 5 dl korn x 2, 2 kg bra hösilage x 3.

Sv: Ponny som äter sitt eget bajs

Antingen brist på grovfoder eller brist på protein skulle jag tippa. Är grf analyserat?

Mitt fullblod åt bajs häromdagen, men jag vet inte om det var en engångsföreteelse eller om det har pågått en tid. (Det var ute i hagen, inne i boxen ser allt "orört" ut.) Hon får förvisso ett proteinfattigt hösilage, men får istället en rätt ansenlig mängd lusernpellets med 150 g smrp/kg. Enligt tabellen är allt i sin ordning med proteinet, men det kan ju vara för lite för henne ändå...?

Inget jag har tillgång till, inte min ponny som sagt.

B-ponny

Om de gör det kontinueligt är det, koprofagering, enligt studier (står i boken "Hästens näringsbehov och utfodring") allra oftast beroende på antingen grovfoderbrist eller proteinbrist. Det står att hos FÖL kan det bero på rubbad tarmflora men jag har för mig att jag hört att det kan även vara en orsak hos vuxna hästar...

Jag skulle i ert fall kunna tänka mig att han behöver mer grovfoder i första hand och i andra hand kolla proteinvärdet i hösilaget.

Skulle nog säga att det är natriumbrist.
Hästar med natriumbrist försöker äta gödsel eller slicka i sig urin för att få i sig tillräckligt med salt.
Har hästen fri tillgång till ett bra salt? Får den i sig tillräckligt av den?
(unga föl bör inte äta för mycket salt då hjärnan inte är tillräckligt utvecklad för att skicka signaler till kroppen som säger att fölet ska dricka vatten.)

Överskott på natrium är inte farligt så länge hästen har tillgång till rent, färskt vatten. (Har för mig om att om hästen äter mycket salt utan att ha tillgång till vatten kan den få sk saltförgiftning, vet inte riktigt vad det är. Kanske någon annan kan förklara?)
Eventuellt överskott kommer ut med urinet.

Skulle nog säga att det är natriumbrist.
Hästar med natriumbrist försöker äta gödsel eller slicka i sig urin för att få i sig tillräckligt med salt.

Jag är nyfiken på var du har lärt dig det? Har du nån källa? För i litteraturen jag har står det inte nånstans att det skulle kunna bero på saltbrist.

Om hästen får 6 kg ensilage om dagen med 55 %ts, så får den alltså bara 3.3 kg FODER vilket är i minsta laget.
Hade det varit min häst hade jag gett den ett par kilo till.

Att hästar äter bajs beror antingen på enorm uttråkighet (går hästen i fyrkantshage utan något att äta, eller står inne mycket?) eller på någon brist. VAD det är för brist kan man knappast säga över ett forum.

Det brukar bero på protein eller fiberbrist. öka grovfodret och se vad som händer. hästar måste ha mer mat när det blir kallt, så är en häst konstruerad.

Jag är nyfiken på var du har lärt dig det? Har du nån källa? För i litteraturen jag har står det inte nånstans att det skulle kunna bero på saltbrist.

Läste det för ett tag sedan i någon av Kraffts utfodringsböcker. Men visste även det innan, det är vad jag har lärt mig. Men som sagt så är jag inte säker, och som någon av de ovanståeende skev så är det ju svårt att säga över ett forum. Men jag håller fast vid mitt svar.

hästar måste ha mer mat när det blir kallt, så är en häst konstruerad.

Ja, som man säger, en tuggande häst är en varm häst. Så länge hästen har någon form av grovfoder att äta håller sig hästen varm.

Läste det för ett tag sedan i någon av Kraffts utfodringsböcker. Men visste även det innan, det är vad jag har lärt mig. Men som sagt så är jag inte säker, och som någon av de ovanståeende skev så är det ju svårt att säga över ett forum. Men jag håller fast vid mitt svar.

Okej. Jag ät tveksam till natriumbrist. Om ponnyn har saltsten och inte tränas hårt (svettas mycket) så tror jag inte det är så stor chans... Tror mycket mer på grovfoderbrist i det här fallet! Den får ju inte särskilt mycket grovfoder. Och/eller proteinbrist.

Om du med överskott av natirum menar överskott av salt (natrium i sig är ju inte ett salt) så kan det väl till slut leda till att hästen blir uttorkad om den inte har tillgång till vatten. Det beror ju på att alla ämnen vill fördelas jämnt så cellerna förlorar sitt vatten till fördel för saltet...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18