Ponny som äter bajs

J

jannica

Har 3 ponnyer alla får havre,fibergi ,betfor,vitaminer, saltsten.mineralsten,luzern och givetvis hö.
Varför äter den ena ponnyn alltid av bajset i hagen ?
har upptäckt att det oftast händer när han börjar fälla vinterpälsen.
kan inte ge mer vitaminer än han får.
någon som vet. :banana:

Sv: Ponny som äter bajs

har du analyserat foderataternas värden? Oftast när hästar äter avföring så beror det på någon brist, vanligen någon mineralbrist dock inte alltid men oftast. Börja med att göra noggranna foderstater och se om det hjälper!

Jag har haft samma "problem" med en av mina ponnyer. Hon har analyserad och noggrann uträknad foderstat men åt ändå avföring.

Gav henne MagTarm i en vecka och det verkar som det fungerade.

testa med mer b-vitamin om det händer på våren. kan ju vara det. ibland äter ju fölen av mammans bajs. är det för att få i sig mer av nåt?. hm kan kanske vara rangårdningsgrejs med?! hm

Hur mycket grovfoder får din häst? Koprofagi är ett tecken på brist på grovfoder vilket kan vidareutvecklas till beteendestörningar som krubbitning.

hmm, min shettis med fri tillgång på hö gör oxå det ibland, så det beror det inte på, i mitt fall iallafall

När hästar äter bajs så har dom störning i tarmfloran. Ge youghurt, fil eller vad som finns i butikerna för att sätta balans i magen. Lycka till

Eller är det så enkelt att den hittar kraftfoderrester i skithögarna..sånt händer ju också. Hästar är bökande djur....inget ovanligt med det. Vi kan ju sitta och gissa på massor...så du får helt enkelt ta till uteslutningsmetoden.

Jag har hört lite olika förklaringar till koprofagi. Den ena är att hästen skulle ha en störning i mikrofloran i grovtarmen och genom att äta andra hästars skit försöka tillföra nya mikrober. Föl gör ju så när i samband med att de börjar äta grovfoder.

Den andra förklaringen är att hästen lider av proteinbrist och den genom att äta avföring försöker tillgodose sig mikrobproteinet som går förlorat den vägen.

kenneth skrev:
När hästar äter bajs så har dom störning i tarmfloran. Ge youghurt, fil eller vad som finns i butikerna för att sätta balans i magen. Lycka till

De enda hästar jag har sett äta bajs är faktiskt två fånghästar, så det verkar ju troligt att det har med tarmen att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31