Ponny sadel till stor häst?

diabla

Trådstartare
Hur skiljer sig en ponny sadel från en "vanlig" häst sadel? JAg förstår att den är mindre... Men vart? Jag har fått tag i en sadel som jag ska ta till stallet och prova och låta några experter kolla på hur den liggerm men en ser väldigt liten ut.

Sv: Ponny sadel till stor häst?

En ponny är ofta rundare i formen än en stor häst. De är även kortare. Sadlarna har ofta även en viktgräns på ca 50 kg.
Storhästsadlar finns inte mindre än 16" (i många fall finns det inte mindre än 17") medan ponnysadlar sträcker sig ner till 14".

okej, men hur gör man då om man har en ponny, men är en vuxen ryttare?

Som vuxen kan man oftast inte ha mindre än 16" ändå, så det är bara att köpa en storhästsadel som är bred nog och kort nog.

jag är en liten vuxen ryttare och jag hade en 16" jacson sadel till min stora d-ponny. den passade oss båda kanonbra.

Ponnysadlarna är ofta mindre 'rakt av'. De är kortare på längden, kortare kåpor och således även mindre sits. En 16" på en ponnysadel är mindre än en 16" på en 'vanlig' sadel.

Om du är en liten vuxen ryttare på ponny så är ofta ponnysadlarna värda sin vikt i guld! Dels löser man då effektivt problemet med att vanliga blir för långa för hästen, och så slipper man specialbeställa korta kåpor etc.

jag är 160 lång och väger ca 45 kg och kan utan problem ha 16 - 16.5" ponnysadlar. Jag har dock inga problem att hitta vanliga sadlar i 16" som passar heller, men det gäller att hitta modellerna med tillräckligt korta kåpor..

En stor nackdel med ponnysadlarna är att de ofta saknar mankfrihet..

Vuxen ryttare på ponny går att lösa det med, det finns ju STORA variationer i längd på vanliga sadlarna, och det gäller bara att hitta en som är tillräckligt kort (och vid) att passa hästen. Vilket kräver lite mer sadelutprovning än för en storhäst med längre rygg, men går.

Däremot blir det knixigare om du är en storvuxen vuxen ryttare på en ponny, eftersom du då kommer kräva 17½ - 18" och det är knepigt att hitta tillräckligt korta sådana sadlar. Dvs passar de ryttaren är de för långa för ponnyn, och passar de ponnyn är de för korta för ryttaren. Sen är det ju skillnad på ponny och ponny med, alla har inte kort rygg.

Är du liten ryttare på storhäst har du sällan några större problem dock.

Det finns ponnysadlar i 17" med förresten, även om de är få.

En stor nackdel med ponnysadlarna är att de ofta saknar mankfrihet..

Ja, och ponnyrna saknar oftast manke :rofl:

Nej, allvarligt talat. Jag är ungefär lika stor som du, har en D-ponny, connemara. Har fått tag på en superbra sadel, Passier Young Champ, som faktiskt har mankfrihet. Den kan varmt rekommenderas!

lissa skrev:
Ja, och ponnyrna saknar oftast manke :rofl:

Nej, allvarligt talat. Jag är ungefär lika stor som du, har en D-ponny, connemara. Har fått tag på en superbra sadel, Passier Young Champ, som faktiskt har mankfrihet. Den kan varmt rekommenderas!

Säg det till min arabvalack.. Med bred, hög och LÅNG manke :devil:

Vi har dock ett litet helvete överlag att hitta sadel, han har så extremt kort sadelläge =/

Min är också väldigt kort i ryggen. Och mycket känslig om sadeln är för lång...
Men denna sadel passar mycket bra. 16 tum. Har du provat den?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring