ponny respektive kallblodsklasser

skogstomten

Trådstartare
Har funderat lite på det där med kallblodsklasserna nu, om man då som jag har en fjording = kallblod, men under ponnymåttet. Ja då hamnar man väl i kallblod? eller får man välja?

Tänkte bla på fjordhingsten Priffe som i somras tävlade som ponny och då fanns ju kallblodsklassen. Att han i sin glansdagar (ca 5 år sen tror jag) tävlade som ponny är väl inte så underligt för då fanns väl bara ponny och storhäst eller är jag ute och cyklar nu?

Då kommer man ju till nästa grej, Haflinger räknas väl inte som kallblod, men dom är ju kroppsligen grymt lika Fjordingar. :confused:
Vad går man efter?

Sv: ponny respektive kallblodsklasser

Mycket bra fråga som jag oxå vill ha svar på.

Anton gick igenom besiktningen idag, så på söndag är han min!!!!!! Han är Haflinger, D-ponny. Om jag fick välja så skulle jag tävla ponny klasser tror jag, jag vet inte riktigt vad det är för skillnad. Hoppas på bra svar.

Du får välja! Diskussionen om vad som är kallblod har väl inte riktigt fått sitt slut än. Som min häst tex, rasen är ju kallblodstravare men han är ju ganska mycket lättare i typen än en bruksnordis. Är han kallblod eller inte? Nu räknas han ju som det dock men han skulle lugnt kunna springa på hästtider på maraton!

Skillnade vilken klass man kör i är egentligen bara sträcktiden på maraton, fast egentligen om den ändå har ponnymått så C-D-K kör på samma tider men den tiden är ju snällare än hästtiden... Jag tycker nästan att kallblod ska köra på tider efter storleken då höjden kan skilja rätt rejält!! Har man en häst över 148 cm är det en häst, annars en ponny. Däremot kan det vara positivt att ha kallblodklass i dressyren då man utgår från halvblodssteg i bedömningen. Fast ser man på tävlingsekipagen här så tror jag inte skillnaden skulle vara så stor om man slog ihop kallblods och hästklassen! Länge har kallblodsklassen hållt högsta klass.

Problemet är väl fortfarande, med raser som kan räknas både som häst och ponny, att om man är över 18 år så får man ju inte rida i ponnyklasserna, om det inte har ändrats...
Jag menar som min haflinger på ca 145, hon (eller vi ;)) har ju inte kapaciteten att t.ex. tävla hoppning i storhästklassen. Tur att det inte begränsas så på HM't! :D Körning, distans osv är ju en annan femma för det går ju så bra för flingorna ändå... ;)
När vi var i England för flera år sedan, var det haflingertävlingar där man delade in ekipagen efter ryttarens ålder. Och en unghästklass. Såg lite roligt ut när en 65-årig gubbe tävlade mot en 19-årig tjej! :rofl:

Tackar Nora!
Bra svar som alltid från dig, brukar vara kul att läsa dom här :D

Tur att det inte begränsas så på HM't!
Nu är jag trög :o vad står HM't för?

När vi var i England för flera år sedan, var det haflingertävlingar där man delade in ekipagen efter ryttarens ålder. Och en unghästklass. Såg lite roligt ut när en 65-årig gubbe tävlade mot en 19-årig tjej! :rofl:
Ja men sånt är ju bra! :)
Fast jag tycker att det fungerar bra som det är på Fjordriks (eller SM som det är nu) att alla åldrar tävlar i samma klass, men att bästa junior utses i varje gren.
Det är lite tråkigt att det är så åldersfixerat, men men, det hör ju mer till ridning än körning så jag ska inte babbla iväg nu :angel:

Det var ju kul att höra!

Jag tycker det är kul med blandade åldrar som tävlar mot varandra. För efter erfarenhet så vinner inte alltid den äldsta/mest erfarna kusken ändå! Det är ju en anledning till att just körningen är så bra, att alla kan tävla mot alla på någorlunda samma förutsättningar! Och att män och kvinnor också tävlar i samma klass (är ju så i alla ridsport, men inte många andra sporter!).

Det har ju varit diskussioner om kallblodsklassen ska finnas kvar eller inte i körtävlingssammanhang. Nu är det ju så att kallblodsklassen slås ihop med ponnyklassen om det är för få anmälda, vilket kan bli lite fel då folk kan tävla med en shettis mot ett stort kallblod (mitt är 1,68...). Detta kan ge ganska stor skillnad i precision och maraton beroende på vägarna. När jag tävlade msv med shettis körde jag ju mot alla andra i samma klass, kallblod som halvblod. Det man kunde se stor skillnad på var ju i maraton om ett hinder hade långa vägar, där låg vi ju efter, men ett hinder med många korta ch snäva svängar, där låg vi ju långt före. Vad jag menar är att ska man slå ihop denna stora bredd på storlekar måste man se till att alla "har nåt att hämta", nåt att vinna/förlora på.

Liknande trådar

Hoppning Alltså, är det något jag inbillar mig, eller VARFÖR verkar det som om "alla" tycker det är så storartat om en storhäst tävlar typ 120...
2
Svar
38
· Visningar
2 962
Senast: Baroya
·
N
Körning Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat