Ponny och bete - hur gör ni som inte vill ha tunnor?

krocket

Trådstartare
Jag (nåja, barnen då) har en smäcker welsh som har en viss förmåga att se ut som en tunna efter betet :crazy: (har eget bete hemma som jag släpper ut hästarna på i maj :)). I år har dock framför allt dottern börjat träna ordentligt, och ponnyn är i fint hull (skulle nästan vilja säga perfekt :cool:) och god kondition. Nu funderar jag på hur jag ska göra med betet? :confused:

Mina övriga hästar består av ett halvblodssto med föl :love:, och de ska naturligtvis få gå på bete utan restriktioner. :banana: Ska jag göra ett par småhagar i de stora hagarna till ponnyn, eller har ni några andra förslag? :confused:

Tyvärr räcker det inte med bara motionen för att ponnyn ska låta bli att lägga ut midjemåttet rejält - jag har nämligen jättefint kraftigt gräs och stooora hagar... :bump:

;) Krocket
 
vi har också för "bra" bete och får riktiga tunnor till hästar om de släpps utan restriktioner. Förra sommaren fick de gå på bete delar av dagen och sen flyttades de tilbaks hem till vinterhagen. Massa evigt springande med flytt av hästarna kändes det som men vad gör man inte? Vi försöker också släppa dem lite för tidigt om våren så inte gräset skall hinna få för bra fart och ta sig för bra. (Funkar inte sååå bra, blir en massa bete ändå men det är ju i och för sig ett trevligt bekymmer)
 
Ja, det får väl bli så. Fast det är inte så mycket springande för mig, eftersom vinterhagen ligger intill beteshagarna...

;) Krocket
 
har du försökt med en såndär "Green guard"??

jag har inte sett dom i verkliga livet men det låter ju som om att det finns en hel del här på buke som använder dom..
 
Som någon annan här skrev tror jag att en Green-guard kan vara lösningen. Gör du mindre hagar till ponnyn så blir han nog ledsen om stoet med föl går långt bort från hans lilla hage. Då kan han ju heller inte umgås riktigt med de andra.

En Green-guard begränsar ju hans intag av gräs men ändå kan han vara med de andra dygnet runt. Skulle detta inte hjälpa så är det kanske egen hage som gäller, men jag skulle nog prova med detta först!
 
När jag var "liten" hade vi småponnyerna gående runt spett. Spetten flyttades lite då och då för att de skulle få mer gräs. Detta hade vi inte för att de inte skulle bli tjocka utan för att förhindra fång.
 
Jag har min ponnykorsning halva dygnet i hage med lite gräs och andra halvan med kompisarna. I sommar kommer jag ev kunna låna en automatisk grindöppnare, fungerar det på stallets hagar(& hästar) kommer jag att köpa en egen.
 
Spett kan vi utesluta direkt. Skulle aldrig drömma om att sätta fast honom i ett så´nt.

Jag är nog ändå tveksam till en greenguard. Har inte mött någon med positiva erfarenheter av detta, eftersom det verkar som om de små liven brukar kunna kränga av sig den?

Jag har alla hagar intill varandra, och skulle ju även kunna stolpa upp en hage i hagen...

Vet inte riktigt hur jag ska göra ändå. :confused:

;) Krocket
 
Jag har hört att man får tjura hästen tillfälligt, men jag kan ju vara ute och cykla helt ;).
Det är iaf vad stallägaren sa till mig när hon tjurade fast mitt shettissto som rymde hela tiden.
 
Jag har hört att man får tjura hästen tillfälligt, men jag kan ju vara ute och cykla helt ;).
Det är iaf vad stallägaren sa till mig när hon tjurade fast mitt shettissto som rymde hela tiden.

Du tror inte det bara var nå´t hon sa...
Vad jag vet så får du inte binda varken hästar eller hundar vid nå´n lina. (Fast det e ju tyvärr många som gör)
 
Det är ju inte bra att släppa den i vinter hagen då den egentligen eftersom man ska skilja på sommar och vinter hagar om det är möjligt ju pga av mask och så. Jag själv har gjort så att jag låter göra en egen hage i hagen funkar jättebra och behöver man kan man ju alltid utöka den sen. Eller så om du har en annan nerbetad hage så kan du ju låta den gå där på natten och betet på dagen , för på mina welshar så har jag kommit på att de äter mindre på dan då det är varmt än på natten när det är svalt ;-)...
 
Green guard är inte bra, har en.
Min ponny åt inte alls för han fick inte tag i gräset äns!
Det får inte vara för långt eller för kort gräs för att det ska funka!
Ett bättre alternativ kanske är att släppa de andra i sommarhagen så fort gräset är över 5 cm och sedan låta welshen gå i vinterhagen till midsommarafton då gräset inte är så graftigt.
Sen på slutet av sommaren brukar gräse få ny fart och då, i slutet av augusti, kan ju welshen få gå i vinter hage igen.
Medan de andra kan gå kvar lite extra.
Hästar äter mest på natten men då är flygfäna lugnare så då får du välja, bromsar eller mat? :devil:
 
Min ponny som klär av sig det mesta får INTE av sig Greenguarden. Den ska inte hänga och slänga i grimman utan sitta "tight" (men inte klämma). Hon får dock skav av grimman :( men det löser jag genom att klä grimman i ludd som jag byter varje eller varannan dag.
 
Jag har ingen anning faktiskt. Min häst tyckte att det var jäkligt bra att gå uppbunden så i alla fall. Men just då hade vi ju inget val.
 
En shettis i stallet har en sån där munkorg och den får han inte av sig. Fungerar bra vad jag förstått på ägarna i alla fall.
Fast det gäller att man sätter fast den rätt så tight i grimman. Han käkar både gräs och hö med den på sig utan problem.
 
De av mina ponnyer som lätt blir tjocka får stå i svälthage under sommaren. That's it.

De brukar få gå i sommarhagen och beta ett par timmar om dagen, 2-4 timmar. Men så mycket mer kan jag inte låta dem vara ute utan att det "blir fel" - det måste ju fortfarande finnas utrymme för att ge dem ett par hömåltider om de ska stå i svälthage, annars blir det för lång tid utan mat.

Skulle aldrig släppa ut med munkorg, det räcker ju att de får av den EN natt så kan de ju lyckas käka så mycket att de får fång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 149
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp