ponny med tjock päls?

Ballerina

Trådstartare
har lånat hem en liten shettis som sällskap till min stora kille.. Allt funkar kanonbra och dom kommer bra överens *pepparpeppar*

nu till min fråga som gäller den lille...

Är det vinterpälsen han har kvar? :confused: Han fäller liiiite just nu, men har ändå massa tjock lång päls kvar.. Kan han behöva lite extra B-vitaminer kanske? Han är ganska tråkig i hårremmen. Inte glansig o fin direkt..

Så vad tror ni?

Sv: ponny med tjock päls?

Tagit träckprov så den inte har mask? B-vitamin kan hjälpa en del.

Har själv 4 shettisar som fällt dåligt iår. Mina Shettisston har varit iväg på betäckning o deras hästar hade oxå fällt dåligt iår, eller har rent allmänt märkt att många shettisar har viss vinteräls kvar.

nej, jag har inte tagit träckprov. Däremot så vet jag att ägarn är noga med avmaskning o så. Det känns inte som problemet ligger där..

Får testa med B-vit. då..

eller har någon något annat förslag?

Raka honom, det gjorde vi med våran som alltid fällde sent också. Det är ju inte skönt för dom att gå med vinterpäls när det är 25 grader varmt..

men då blir det ju synd om honom när det spöregnar? :angel: fick inte med något täcke

Bra att ösa i honom B-vitamin om det inte är något annat som orsakar det förstås. Jag brukar alltid ge mina b-vitamin i deras drickbalja vår/höst.

5146.jpg

Inhandlas på Börjes för 59.90kr/litern.Brukar gå åt ca 1- 1 1/2 liter till 2 hästar.Vattenlöslig och smakfull.

Senast ändrad:

Det är nog syndare om honom när det blir varmt än om det regnar...Så jag skulle starkt rekomendera att klippa!

Kanske har han cushings? Är han gammal? Att inte släppa vinterpälsen är ett av symtomen.

Det är nog syndare om honom när det blir varmt än om det regnar...Så jag skulle starkt rekomendera att klippa!

Kanske har han cushings? Är han gammal? Att inte släppa vinterpälsen är ett av symtomen.

joo. men stör det inte "fällnings-rytmen" om man klipper nu?

han är 9 år.

Ser ju inte ut att ha så där fasligt tjock päls eller lång heller. Kanske du skulle låta vet ta lite prover på honom ändå?Och invänta nästa sommar. Klippa honom nu tror jag "stör" päls sättning inför kommande höst.OM du kör honom så kanske klippa på de ställen han svettas annars låt han vara,prova B-vitamin och avvakta.

ska testa med ryktsten o se om jag kan få bort något.. och ge b-vitaminer..

får återkomma med fler bilder efter det o se om han blivit bättre!

Många shettisägare jag känner brukar prata om att de fäller vinterpälsen så sent att det precis är dags för pälssättning igen. De jag har haft i vårt stall har dock fällt tidigare, men det verkar inte vara ovanligt att de fäller väldigt sent.

B-vitamin tillför inte hästen någonting. Hästar tillverkar själva den B-vitamin dom behöver och ger man dom mer så går det bara rakt igenom, det är bara en myt att det är bra för päls mm.

Ge honom ett ordentligt bad med djuprengörande shampoo och använd en massageborste att löddra upp shampoot med, det brukade skynade på fällningen hos våra shettisar :)

Raka honom, det gjorde vi med våran som alltid fällde sent också. Det är ju inte skönt för dom att gå med vinterpäls när det är 25 grader varmt..

Men det är väl inte så bra? Blir det inte mer "rubbat" i pälsättningen än vad det redan är då?

TS: Min shettisdam har precis samma problem, det är först nu när hon börjar sätta vinterpäls som den gamla lossnat helt. Jag gav min tös extra b-vitamin i våras men det hjälpte tydligen inte:(

Det där med att B-vitamin inte tillför något är rent dravvel (min mening) för när jag ger mina extra så fäller de då sin päls enklare.Det fullkomligt blåser av dom.Dessutom så tar jag själv b-vitamin och jag har då fått både finare och tjockare hår (trots att jag inte fäller :D )

Den våren som jag inte gav extra så höll lillshettisen på långt in på sommaren att fälla vinterskruden men annars inte(de år jag givit tillskott)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 499
Senast: ameo
·
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 412
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka