Ponny Eller Häst?

Sv: Ponny Eller Häst?

har du köpt häst? Vad är det för "fel" på den eller vad man ska säga? :p

Den första jag köpte blev blindgalen när vi fick hem den, sprängde staket, sprang ner folk... Han klarade inte av flytten och var 174 cm... :o

Häst nr 2 visade sig vara defekt när hon kom. Trots att vi sett igenom henne hade vi missat ett ställe på baken där hon var mycket högre än på andra sidan, trots att hon gått igenom besiktning... :mad: Hon var jättetrevlig, halvblod på 168 cm, 5 år gammal, suuupersöt! Brun stickelhårig, appelkastad skimmel :D Se bilder på min hemsida (hästen heter Vilja). Så jag har haft dålig erfarenhet vad gäller hästköp.... :(

Senast ändrad:

Köp en ponny för farao! :D Det finns kraftigare typer av ponny som kan passa dig så du inte känner dig för tung. Ta vara på ponnyåren, det är så himla roligt!

Det var precis det jag ville höra :love: Love you!!!!! :love: men tyvär så säger majoriteten imot.. :(

hum! ja en kraftigare ponny kanske! jag har alltid riit stor häst ända sen jag började rida men om du gillar ponnier så kan du juh skaffa en ponny och du har måga glada ponny år framför dej! jag tycker du kan skaffa dej en kraftigare ponny=):)

Jag tycker inte att du ska köpa ponny, om det nu inte är så att du har väldigt bra balans inom din ridning och köper en kraftigare riktigtriktigt maxad D.

Men annars skule jag vilja säga att om du inet känner dig bekväm på stor-stor häst att du kanske köpaer en liten storhäst?
Det kan kanske passa din längd bättre utan att det känns för stort?

Sök bland både ponny o häst. Se vad du känner och vad du fastnar för.
// Linda (med ponny)

Jag har alltså ridit storhäst i ca 3 år, men vill få med mig grunden från ponny. Jag är mycket balanserad, det gör skillnad... Och tävla kmr jag bara att göra ca 1 gg/månad. :bump:

Ska du tävla i dressyr och hoppning är det nog bäst att du satsar på nåt större. Annars får du byta inriktning...vi i westernsvängen är inte så knussliga på mankhöjden;). Jag är 174 cm och hästen 146,5 cm (blir ca 148) rejäl Welsh Cob.

Jag tkr att du ska satsa på storhäst, liten eller stor, spelar ingen roll. Men du är absolut för lång för ponny, 30cm mellan er.. Och 30cm brukar man säga är MAX måttet för att inte vara för lång.

Liten stor häst kanske??? Alltså jag slutade rida ponny när jag blev över 170 cm. Kanske borde satsa på en häst runt 159-163 känndes lagom för mig när jag bytade till stor häst...

Jag tycker du borde skaffa stor häst, den behöver ju inte vara en enorm jätte häst men jag tycker att du är för lång för ponny.
Jag kände mig lång på min d ponny och jag är 165 och inte speciellt stor av mig...
Har flera kompisar som är 180 som absolut inte skulle kunna rida ponny mer en nån gång ibland om det e nån som behöver hjälp.

Skaffa en stor häst, tycker du om ponny humöret så köp en övervuxen ponny, har en sån själv som är 160 o svensk ridponny:love:

Jag har en häst som jag ska börja tävla på, han är 150 cm :D så jag kan tävla honom när jag fyllt arton, men det är endå som att rida ponny:)

Köp inte en ponny.Du lär inte få starta tävlingar på den om domarna är alerta då ekipaget inte lär bli proportionerligt.

Nä,satsa på en stor häst eller avvakta och känn efter om du vill ha häst överhuvudtaget.

du är ju alltför lång för att rida ponny. :crazy: jag är lika lång som dig och 10 kg lättare, min häst är 175 och det är lagom...

man kan inte rida ponny när man är så lång, sitsen blir dålig och ska du hoppa så river du ju nästan med benen... :cool:

Köp en ponny för farao! :D Det finns kraftigare typer av ponny som kan passa dig så du inte känner dig för tung. Ta vara på ponnyåren, det är så himla roligt!

Det är just sånna svar som gör mig orolig. Visst, vi har hästar för att vi tycker att det är roligt. Men ska det ske på bekostnad av hästarnas välbefinnande?
Jag är väldigt tveksam till att det kan se bra ut om en så pass stor ryttare rider ponny, oavsett om den är grov och maxad.

TS - Köp dig en häst i stället, tänk vad många år ni hunnit lära klänna varandra när de andra i din ålder köper storhäst - ni kommer slå alla då. ;)

Köp inte en ponny.Du lär inte få starta tävlingar på den om domarna är alerta då ekipaget inte lär bli proportionerligt.

Kan inte tänka mig att domarna bryr sig så mycket om det. Isåfall skulle minst hälften av alla ponnyryttare inte få starta.

Finns det någon regel i TR som säger att man inte får starta om man inte ser proprtionerlig ut? Vem avgör vad som ser proprtionerligt ut och vart går gränsen isåfall?

Skaffa häst, tycker jag. Det kommer passa dig bättre i storlek, och hästar är lika roliga att rida som ponnyer, så det så. :)

Jag började rida häst helt och hållet vid 12-13 års ålder, och jag har aldrig tyckt att det har varit några problem. Nu skulle jag inte ens vilja rida ponny, då jag är ca 175 cm lång, trots att min vikt skulle tillåta det.

KL

Någon som kraffsat upp en gammal tråd.

Hon har ju köpt en häst nu som heter Einar:p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama