Ponny Eller Häst?

SoffiProppi

Trådstartare
:devil:Jag har letat en jul med ljus och lykta efter första hästen. Jag hade planerat att köpa ett halvblod på minst 165 cm men efter flera provridningar, och faktiskt köp, känner jag alltid samma sak, "vad har jag gjort? Vad gör jag här?"

Men idag frågade en mycket kunnig vän mig varför jag inte köper en stor ponny? Eftersom jag bara är 14 år kan jag ha en D-ponny i 4 år till, och det är lite roligare med ponny i min ålder. Det är också jämnare konkurans på tävlingar. Men nu kommer frågan, Häst eller Ponny?

Själv vill jag nog helst ha en ponny, liksom, gilllar dem. Men om man är som jag, 178 cm lång (kmr att bli 180 som färdigväxt) och väger för tillfället 70 kg (är i en viktminsknings period, kmr att gå ner till 68 kg) så är det svårt... Ska jag satsa på en lite kraftigare d-ponny, eller ett halvblod?

Behöver verkligen erat stöd och råd! Sliter mitt hår över detta!

Sv: Ponny Eller Häst?

Kan du inte köpa en mindre stor häst annars?
Fast det kanske inte är så bra om man ska tävla iofs.

Jag är kortare än du, 175, och den minsta hästen jag för nuvarande rider är 156, ganska maffig i kroppen, men hon är liten! Så jag tror att även om du fick tag på en rejäl maxad D-ponny så skulle den vara för liten, den kommer ju vara 30 cm mindre än dig!
Jag började rida storhäst som fjortonåring, och sedan jag var femton har jag enbart ridit storhäst.
Övergången till stor häst kan vara jobbig, men jag tycker att du ska satsa på stor häst, tror det kommer bli roligare och ge dig mer i längden.

jag är ungeär samma storlek som du och min häst är 165, alla säjer att jag håller på att växa ur ponny och att min häst är perfekt storlek. Men om du vill tävla mkt kanske du ska köpa en kraftig d-ponny :)

Det beror ju på om du skulle vilja satsa på hoppning och tävling eller om du bara vill småtävla ibland. Om du inte är så intresserad och mest vill utvecklas med hästen så tycker jag du kan köpa en grov d-ponny eller en något grov liten stor häst (155 högst?). Men om du satsar på tävling gör du nog klokast i att ha kvar halvblodet och tävla- då kan ni utvecklas i flera år framöver istället för bara de 4 du får med ponnyn (för mig är 4 år lite att ha en häst och tävla med men det kanske tycker andra är en bra tid?).

Jag har alltså ridit storhäst i ca 3 år, men vill få med mig grunden från ponny. Jag är mycket balanserad, det gör skillnad... Och tävla kmr jag bara att göra ca 1 gg/månad. :bump:

Nej! Aldrig att du ska köpa en ponny om du är 178! No way!
Jag sålde min ponny för att jag var för lång för henne och hon var rejält maxad och jag är ca 173!!
Du borde absolut satsa på storhäst och minst 165!

om jag var lika lång som du skulle jag värkligen inte köpa ponny! ;)

Jag skulle helt klart ha köpt en storhäst!
Du får ut mkt mera av din ridning om du har en lagom stor häst, rider du på en ponny som antagligen är för liten får du sämre balans och kommer inte riktigt till ridning. Sen är det inte heller så kul att vara tvungen och sälja sin ponny, för skulle du vara lagom på den nu växer du ändå ur den snabbt.
satsa på en storhäst! :)

Du är för lång för ponny, åtminstone om du vill tävla.
Du kan ju hitta en nordsvensk på 1,48 som du säkert kan rida utan problem men vill du tävla så antar jag att det knappast är hästen du letar efter.

Själv är jag 173 och känner mig för lång för de flesta ponnyer. Min långa ben går förvisso att trolla bort på en riktigt grov ponny, men det känns ändå för litet.

Men känner du dig inte hemma storleksmässigt på hästar så är det nog bara att köpa en minddre, kraftigare häst och gilla läget - det finns massvis urduktiga kallblod (allt från fjording till nordsvensk bruks) som nog kan funka längdmässigt.

Ja tävla funkar kanske inte på en ponny.
Själv är jag 175 cm har stort halvblod på 175 sen fyra år tillbaka...
Men rider min ena väns lilla b-ponny ngn gång ibland (yngre häst) när vi är ute i skogen och lufsar lite. Ponnyn tycker det är kul ändå så han skiter i vilket. och vikltmässigt så spelar de ingen roll (rider ju inte ofta så han förstörs ju inte iaf)
Annars rider jag en ja väldigt välbyggd travarkille på ja kan han vara inte stor iaf.. mellan 150-160. Det g år skitbra men ACK så små steg.

Så nog kan du rida D-ponny av en kraftigare modell till hobbyridning. Men tävling är det nog inget att tänka på tyvärr :(

Svarade till fel person. var menar till TS så klart !!

Jag hade nog satsat på storhäst om jag var lika lång som du, även om du inte är så gammal.

Och ang konkurrensen på lägre klasser (90, 1m ibland 1,10) så brukar inte den vara så mördande... och ska du tävla högre klasser brukar det oftast vara med några juniorer iaf:)

Jag tycker inte du ska leta efter en ponny, din längd kommer gå emot det!
Visst kan du säkert smårida på hemma plan med den, men det kommer bli jobbigare att tävla och satsa.

Men sen är det väl ingen som säger att du just måste ha halvblod? Det finns många trevliga raser som är över ponnymåttet som du säkert kan trivas med :)

Och sen är konkurrensen på tävlingar värre på ponny (oftast) än på storhäst.

Hej på dig!
Det är klart att du känner dig mer hemma på ponnyerna, det är ju dem du har blivit van vid. Det blir alltid en "dipp" i ridningen när man byter storlek, och jag förstår att det kan kännas trist att tävla stor häst när kompisarna flänger runt på sina ponnyer. Du är ju bara 14 och borde få leka några år till. Trots det tycker jag att du ska satsa på en stor häst. Om du fortsätter rida ponny kommer du att förstöra din sits. Titta på bilder i andra trådar på buke angående långa ryttare på ponny, det finns en på dressyr t.ex. I den ser man tydligt att de ryttare som håller på att bli för långa håller på att förlora sin sits eftersom de inte kan inverka riktigt bra, det gäller även de som är riktigt duktiga. En stor häst behöver ju inte vara 165+.

Lycka till!

Du ska defintivt inte köpa en ponny! :eek: Om det är så att det inte känts rätt så är det antagligen för att du inte hittat rätt individ. Om det är storleken som känns ovan om du ridit ponny innan så kommer det gå över inom en snar framtid.

Men om du vill tävla mkt kanske du ska köpa en kraftig d-ponny :)

Varför kan hon inte tävla mkt på stor häst då?

Jag gick över till stor häst när jag var 14-15 år och det är inget jag ångrar. Jag kunde gott och väl ha ridit ponny tills jag blev 18 år om jag velat för jag är liten till växten.
Stor häst tycker jag iafa är roligare och det blir oftast ordentligare ridning, och dt är ju på stor häst som du kan bli ngt sas.
Vilka är roligast att slå på tävling? 12 åringarna som ridit i 3 år eller 35 åringarna som ridit i 20 år?
Nu vet jag ju inte hur du ser ut osv men storleksmässigt som du skrivit så tycker jag du verkar addeles för stor för ponny även en lite krftigare.

har du köpt häst? Vad är det för "fel" på den eller vad man ska säga? :p

Jag hade en maxad C (egentligen 142 eller 143 cm hög) som jag red och tävlade när jag var ca 14, var 172 cm lång då men har inte så långa ben och är lätt. Så det beror på. Men egentligen skulle nog en stor häst vara bättre för dig.

Köp en ponny för farao! :D Det finns kraftigare typer av ponny som kan passa dig så du inte känner dig för tung. Ta vara på ponnyåren, det är så himla roligt!

Jag tycker du borde satsa på en mindre storhäst, även om ponnier är roligare att rida.. tkr jag iaf ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama