Sv: Ponny dog i krock med bil
Håller HELT med dig! Plus att det är enligt LAG förarens fel/ansvar om han eller hon kör in i en häst.
Det ska du inte tolka som ett " säkerhetsbälte" och ännu mindre som god hästhållning att stödja lagtolkningen på...
Betänk att lagen betraktar både bilar och hästar som fordon och kan utredningen uppvisa på att ngn brustigt i sitt ansvarstagande så kommer oxå det leda till lagbrott.
Jag blir så evinerligt trött på när alla "hästmänniskor" hänvisar till medtrafikanternas skyldigheter men som hästägare enbart rättigheter.
Det står klart och tydligt i artikeln,, Citat
Det framgår däremot att många bilister tvingades väja ner i diket för att undvika olyckor!!!
Detta tolkar i alla fall jag som att medtrafikanterna utsatts för bristande ansvar från medtrafikanter och även äventyrat sin egen säkerhet genom att utsätta sig själv för vållande av kroppsskada för att undvika så som du påstår sk lagbrott..
Tänk efter själv,,, Hur kan någon seriös hästägare lyckas få drygt 30 hästar (dessutom några med täcke) ha dessa på sk " foderhage" nattetid helt utan uppikt i stället för att för hästarnas egen säkerhet nattetid ha dom installade..
Är det bristande ekonomi som ligger till grund för att dessa hästars välfärd äventyrats eller brister det eget ansvar????
Du ska veta att just hästar på lösdrift och med bristfällig hagkonstruktur är i majoritet av alla olyckstillbud som sker mellan lösspringande hästar och övriga motordrivna fordon på trafikerade vägar.
Du bör oxå (så som andra) börja förstå att berörda myndigheter börjar se detta som en lavinökad olycksriskt och man börjar för dagen se över lagstiftningen för att snarast få till en ändring i lagtexten.
Hur länge till är du angelägen om att hänvisa till dagens lagtext där bara alla andra har skyldigheter och hästägarna rättigheter eller är du benägen att tänka om och även inse ditt eget ansvar innan lagen kommer tvingas ändra där dina rättigheter övergår till skyldigheter..
Värst av allt,,, ingen verkar bry sig om hästarnas välfärd,, bara sin egen bekvämlighet...
Personligen ser jag fram emot den lagändring som kommer inom kort att tvingas ske,, (för den enskilda individens välbefinnande)