Ponny dog i krock med bil

Sv: Ponny dog i krock med bil

*kl*

En av mina gamla medryttarponnyer blev också påkörd och är på Ultuna nu :crazy:

Ingen människa kom till skada. Och ponnyn led ingenting, som tur var.
Hade bilisten haft lite vett hade kanske vår Chali vart i livet nu.

Hästarna var som sagt lösa på en större väg. Den första bilisten som noterade detta saktade ner/åkte väldigt långsamt och kontakade polis osv. En lång kö bildades därför. En otålig(?) bilist la sig i omkörningsfilen och drog om alla, enligt vittnen körde han oerhört fort och hade såklart ingen chans att sakta ner när en flock hästar uppenbarade sig. Han körde på två hästar, varav den ena dog och den andra opereras nu på Ulltuna.

Senast ändrad:

:eek: Vilken jäkla idiot till bilförare! Tror han att folk stannar på motorvägen för skojs skull eller? :mad:
Mina tankar går till alla inblandade :( (minus bilföraren).

Ingen människa kom till skada. Och ponnyn led ingenting, som tur var.
Hade bilisten haft lite vett hade kanske vår Chali vart i livet nu.

Ridskolans ägare Marika Teinert tror att hästarna, som stått ute i en foderhage under natten, har blivit rejält skrämda av något, fått panik och sedan dragit rakt igenom elstaketet.

Länk: http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1047086-hastar-rymde-fran-ridskola

Citat:

Hästar sprang ut på väg 280, nära avfarten mot Södertjära, och flera bilister tvingades väja ner i diket för att undvika olyckor.
- En häst krockade med en bil vid Görvälstorp och dog. En annan häst har fått en allvarlig skada på benet och måste skjutsas akut till djursjukhus för att sys, säger Marika Teinert.
Ytterligare en häst har skadats.

Ridskolans ägare Marika Teinert tror att hästarna, som stått ute i en foderhage under natten, har blivit rejält skrämda av något, fått panik och sedan dragit rakt igenom elstaketet.

Här tror man väldigt mkt men ingen verkar ens veta varför hästarna inte va installade nattetid för att slippa bli skrämda, ännu mindre framkommer det om det fanns ström i det sk elstaketet.

Det framgår däremot att många bilister tvingades väja ner i diket för att undvika olyckor!!!

Även om det skrivs i sorg så måste man försöka förstå att vi talar om delat ansvar och i detta fall brister det till fullo hos huvudansvarige.

Detta börjar bli mer och mer vanligt att det försekommer,, enbart beroende på egen bristande kunskap och vidtagna säkerhetsåtgärder.

Jag lider med dom hästar som tagit skada av denna händelse men skulden kan aldrig läggas till svars på varesig dom eller övriga medtrafikanter.

Tänk ett steg längre.

Hästarna går på lösdrift. Detta skulle lika kunna hända under dagtid, hästar är flyktdjur, på dagen också..
Strömmen är fullt fungerande, det intygar jag.

Självklart skyller vi inte olyckan på trafikanter, men visst önskar man att just denna trafikant kunde agerat annorlunda.

Det är en väldigt tragisk olycka, men vi är också väldigt tacksamma att endast 3 hästar skadade sig när det var 35 lösa hästar på en vältrafikerad väg.

Hästarna går på lösdrift. Med ligghall och mat.

De står "mitt ute i ingenstans". Det har iaf alltid förut varit el i staketen.

Jag lider med dom hästar som tagit skada av denna händelse men skulden kan aldrig läggas till svars på varesig dom eller övriga medtrafikanter.

Så när det blir en kö på vägen så är det okej att gasa om hela kön utan att veta varför det är kö? Tänk om det hade varit en människa på vägen...

Håller HELT med dig! Plus att det är enligt LAG förarens fel/ansvar om han eller hon kör in i en häst.

Vila i frid, tankar går till min underbara stallägare och hennes familj!
Även till J vars häst är svårt skadad.
Hoppas det går bra med H på Ultuna!

Håller HELT med dig! Plus att det är enligt LAG förarens fel/ansvar om han eller hon kör in i en häst.

Det ska du inte tolka som ett " säkerhetsbälte" och ännu mindre som god hästhållning att stödja lagtolkningen på...

Betänk att lagen betraktar både bilar och hästar som fordon och kan utredningen uppvisa på att ngn brustigt i sitt ansvarstagande så kommer oxå det leda till lagbrott.

Jag blir så evinerligt trött på när alla "hästmänniskor" hänvisar till medtrafikanternas skyldigheter men som hästägare enbart rättigheter.

Det står klart och tydligt i artikeln,, Citat Det framgår däremot att många bilister tvingades väja ner i diket för att undvika olyckor!!!

Detta tolkar i alla fall jag som att medtrafikanterna utsatts för bristande ansvar från medtrafikanter och även äventyrat sin egen säkerhet genom att utsätta sig själv för vållande av kroppsskada för att undvika så som du påstår sk lagbrott..

Tänk efter själv,,, Hur kan någon seriös hästägare lyckas få drygt 30 hästar (dessutom några med täcke) ha dessa på sk " foderhage" nattetid helt utan uppikt i stället för att för hästarnas egen säkerhet nattetid ha dom installade..

Är det bristande ekonomi som ligger till grund för att dessa hästars välfärd äventyrats eller brister det eget ansvar????

Du ska veta att just hästar på lösdrift och med bristfällig hagkonstruktur är i majoritet av alla olyckstillbud som sker mellan lösspringande hästar och övriga motordrivna fordon på trafikerade vägar.

Du bör oxå (så som andra) börja förstå att berörda myndigheter börjar se detta som en lavinökad olycksriskt och man börjar för dagen se över lagstiftningen för att snarast få till en ändring i lagtexten.

Hur länge till är du angelägen om att hänvisa till dagens lagtext där bara alla andra har skyldigheter och hästägarna rättigheter eller är du benägen att tänka om och även inse ditt eget ansvar innan lagen kommer tvingas ändra där dina rättigheter övergår till skyldigheter..

Värst av allt,,, ingen verkar bry sig om hästarnas välfärd,, bara sin egen bekvämlighet...

Personligen ser jag fram emot den lagändring som kommer inom kort att tvingas ske,, (för den enskilda individens välbefinnande)

Många hästar går på lösdrift just pga dom inte kan stå på stall.

Jag har 2 som inte klarar stall. En hostar & den andra river mer eller mindre boxen.
Har provat allt & detta är vad som fungerar bäst.

Dina personliga tolkningar från en tidningstext är inget annat än personliga. Du var inte där, du vet inte hur det ser ut och du vet inte mer om vad som hänt än vad som står i artikeln. Tydligen var andra på plats och såg vad som hände, en förare som blåser om en bilkö på de där vägarna borde få huvudet undersökt!

Vet av några andra lösa hästar som var uppe på 77:an och vände i mörkret för ett par dagar sedan, inte ens när bilarna stoppades och informerades om att det var lösa hästar så stannade de utan de bara körde vidare. Ren :devil: tur att ingen olycka hände då! :mad:

Förhoppningsvis så gallras de dåliga förarna ut snabbt om vi får fler sådanna här vintrar.

Jag kan lova dig att om stallägaren hade kunnat klona sig själv och vara på alla ställen samtidigt hade hon gjort det!

Hästarna sprang i mindre klungor.

Hagen där hästarna gick är det tre järntrådar med ström runt. Dom hade sprängt den översta tråden vid ett ställe (är inte 100 på om det var grinen eller själva järntråden, grinden är dock ej järntråd) och sedan sprungit ut.
Hagen ligger 30 meter från stallägarens hus och hon har uppsikt inifrån, därför gick det väldigt fort att larma folk, polis och veterinär till plats.

Hästarna med täcken på sig var privatägda hästar som gick i den hagen.

Hästarna har gått såhär i väldigt många år så utslaget på det är det väldigt få olyckor med just dessa lösdriftsgående djur i alla fall. Jag ser inget annat än att hästarna blivit skrämda och då är det inte konstigt att det händer i gryningen då vilt är mest aktivt.

Hade det hänt under natten när folk sov och inte kunnat larma så fort så hade det antagligen skett betydligt fler olyckor med skador på fler hästar och ev. också människor

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 17-tiden på lördagen krockade en bilist med en häst i närheten av Nästvattnet, väster om Kramfors. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En bil och en ponny krockade på Ekenäsvägen i Raseborg på söndagen (3.12) strax före klockan halv fem på eftermiddagen. Ponnyn skadades...
Svar
0
· Visningar
327
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En trafikolycka inträffade på riksväg 47 i Kvillsfors på lördagsnatten. En bilist körde in i minst en häst som var på vägen. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
796
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama