Pomeranian

iloveyou

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av rasen? Jag funderar på att skaffa en så småningom. Har idag chihuahua och älskar rasen, men har alltid tyckt att pomeranians är så söta. Är dock lite osäker på hur de är i temperament och ifall de är skälliga av sig, det kan ju tyvärr chihuahuan vara, och jag har hört att pomeranians nästan kan vara värre.

Sv: Pomeranian

:D dom jag har träffat har varit skälliga osäkra o ouppfostrade ...men det är väl så med allt, ägaren gör nog hunden en hel del i just detta fallet

Kamrat E har en näve Pomeranians, fyra, fem stycken. Men hon är väldigt aktiv och tävlar freestyle och ställer sina. Så de är välhanterade från början, det gör mycket. Hennes är inte skälliga.

Jag älskar pommar! Speciellt väluppfostrade är väldigt trevliga hundar, såklart:) den bästa pommen som jag träffat och umgåtts mycket med har tävlat en del lydnad, kanske inte någon jätteframgång, men bara att tävla så pass mycket är en bedrift tycker jag. Dock har han fått diskbråck tyvärr, vet inte om det är vanligt förekommande.

Min pom var hemsk! Fruktansvärt osäker, impulsiv, väldigt dålig avreagering mm. Blev han rädd för något så satt det i i månader. Jag råkade tex ställa för höga krav på honom en gång när vi tränade sitt och det tog flera veckor innan jag kunde få honom att sitta igen, och då upprepade jag bara kommandot en gång. Han gick inte att visa något, tex dutta på rumpan vid sitträning, utan allt fick tränas in med shaping, vilket även det var problem i början eftersom han var jätterädd för klickern. Han bet när han blev rädd eller inte ville vara med om något, dock bet han aldrig mig. Han behövde träffa både människor och hundar minst tre gånger innan han vågade hälsa osv.

Men när jag väl vunnit hans förtroende (han var 11månader när jag fick hem honom) så var vi oskiljaktiga! Det tog nog ett år innan han litade helt på mig och han gick från klarhet till klarhet! Han var läskigt smart och man behövde bara upprepa en övning 2-3 gånger så satt den sedan (om det gjordes helt på hans villkor så han inte blev osäker).

När han dog vid fem år och fyra månader så kunde han följa med överallt, människor han kände fick lyfta upp honom, jag kunde lämna honom ensam och hos hundvakt, han kunde hoppa upp i knäet på folk (om det var helt på hans initiativ och villkor) mm.

Han hade kraftig patella luxation på ett ben och det var därför han fick tas bort. Trots tre operationer så ville det inte läka :cry:

Han var min bästa vän, min själsfrände och mitt liv och jag storgråter när jag skriver detta. Det är 2,5år sedan han dog och det gör fortfarande lika ont. Jag gjorde allt för honom och ändå räckte det inte :cry:

Mattis var färgavlad och i efterhand har jag fått reda på att hans pappa var likadan.

223358_160755213987729_7052388_n.jpg

224637_160749343988316_4065299_n.jpg

224637_160749357321648_2092117_n.jpg

Åh vilken sötnos! Det verkar som att rasen är lite lik chihuahuan. Min ena som är väldigt liten är också osäker och jobbig, nu är han bara 11 månader så jag hoppas verkligen att det blir bättre med träning samt när han blir äldre.

Tyvärr är ju rasens största hälsoproblem patella (vad jag vet om). Vet inte hur mycket deras rasklubb jobbar mot detta dock. Även där har de ju en likhet med chihuahuan som också har det problemet.

De finns ju i många olika färger när man kollar på rasklubbens hemsida, jag är sugen på en cremefärgad eller en grå, men de färgerna verkar vara svåra att få tag på :(

Visst var han <3 Han var inte så rastypisk eftersom de partifärgade inte hade kommit lika långt då. Vet inte hur det är nu men sist jag pratade med Mattis uppfödare så hade hon och några andra börjat testa för patella luxation iallafall. Då fanns inga krav på att testa så väldigt många hade/har luxation och har ändå använts i avel. Hoppas att det har/kommer gå igenom som ett krav för att få avla! Jag har ju sett det värsta som kan hända och det vill jag aldrig gå igenom igen!

Angående färgavel och temperament så vet jag inte hur det ser ut i andra linjer så jag hoppas att Mattis temperament inte är vanligt! Jag färgavlar marsvin men är ytterst noga med både hälsa och temperament och har stoppat både linjer och avelsdjur i min avel, men visst svider det att inte kunna använda min superfina tjeckiska hona pga att hon bär på en defekt gen :(

Den svartvita partin på pomeranianklubbens hemsida är förresten Mattis pappa.

*kl*

Rent avelsmässigt tycker jag att de kompromissar lite väl med hälsan, även de uppfödare som är seriösa. Jag känner uppfödare av rasen och jag gillar inte alls vad jag ser.. Min bror köpte en på inrådan av en uppfödare och tja...

Man räknar på att cirkus 80% av hundarna har patella luxation och detta avlas såklart på. För mig är det otänkbart att ha en hund som hoppar runt på 3 ben och sedan avla på det. Har man en pomme får man vara beredd på att den kan drabbas av åkomman och att det är viktigt att täcka hunden när det är kallt (ibland inomhus på vintern om man råkar ha ett lite kallare hus) och muskla upp den ordentligt. Det är väldigt vanligt att när de får sin växtperiod så hoppar benet ut led och sedan förhoppningsvis stabiliseras med åldern. Tikar sägs kunna få lite extra lösa knän under löp och dräktighet. Tack och lov slipper en majoritet opereras för åkomman.

Tandfel är vanligt också. Flera får extra tänder som måste dras ut för att inte ruttna eller skapa ett felaktigt, snedställt bett.

Något som diskuterades när brorsan skulle köpa hund var att det förekommer någon hudsjukdom som gör att de tappar all päls och många var bekymrade över det. Sedan finns det såklart en del vattenskallar, öppna fontaneller och förträngningar i luftvägarna. Även en del syringomyeli samt anfall så som epilepsi och blodsockerfall.

Mentalt är de si sådär. Finns goa individer. Men de blir lätt osäkra så man får vara noga med miljöträningen. Se till att de träffar massor med olika folk och fän, olika miljöer etc. De kan lätt bli väldigt fästa vid en person och söka trygghet vilket kan försvåra ensamhetsträning. Så har man otur kan man få en hund som är svår att lämna ensam som min bror har. De kan skälla ganska mycket, vakta och ha svårt att hålla tyst. Det beror främst på osäkerheten men såklart är det en vallhund/vakthund så man kan inte förvänta sig en knäpptyst basenji direkt. ;)

Det här är nackdelarna med rasen. Jag som är ganska kritisk mot att använda sjuka hundar i avel tycker inte om den här rasen eftersom det är svårt att faktiskt avla juste. Mentaliteten tror jag blir mycket vad man gör det till och är det minsta problemet. Är man noga med socialträning, stödjer sin hund och tycker det är viktigt med en trygg hund så får man nog just det. Men just hälsan är det svårt att göra något vettigt med. Brorsans hund har en förträngning i halsen som gör att varje gång han ligger på rygg, dricker eller äter så hostar han. Han hade mycket patella luxation som ung men det har som tur gått över till större del. Ögonen rinner på stackarn hela tiden och detta anses vara normalt i rasen. Han hade extra canintänder så vi drog ut 2-3 tänder på honom hos veterinären. Och så kan han inte lämnas ensam utan att skrika som en stucken gris, sturskar sig mot mina hundar och morrar om man råkar sätta ned sin fot i närheten av honom. Väldigt mycket integritet i den där lilla saken!

Någonting man ska tänka på när det kommer till pomeranian är att man de senaste 150 åren har avlat ner hunden från ca 15 kg till 2-3 kg, så ibland slår "gamla" gener igenom och det blir en större hund än vad man hade tänkt sig. Det är inte alltid det syns från början heller så man kan få en valp som man tycker aldrig slutar växa.

I de kretsar jag rört mig i när det kommer till poms så har uppfödarna tagit bort den valpen som blivit stor ifall det synts tidigt.

Viktigt att läsa på lite innan man väljer ras tycker jag. Jag hade aldrig köpt en pom. De jag träffat har varit allt annat än mentalt bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pomeranian

Viktigt att läsa på lite innan man väljer ras tycker jag. Jag hade aldrig köpt en pom. De jag träffat har varit allt annat än mentalt bra.

Jag håller med.
Mina hundar är av en ras med dåligt rykte beträffande mentaliteten - men de pommar jag har träffat har varit rena vrak. Stressade, skälliga, osäkra och med huvudet fullt av hjärnspöken. Men jättegulliga, så klart. Det är en ras som enbart avlas på utseende, fokus ligger knappast på mental eller fysisk hälsa eller på användbarhet. Tyvärr.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa en.

kl

Jag har en pomtik. Pytteliten, underbar skojig liten typ.
Hon är har bra mentalitet, väluppfostrad och inte skällig.

Skulle dock inte köpa en nu i efterhand pga att det har kompromissats alldeles för mycket med hälsan när det gäller aveln.

Hon är så liten så hon har rätt trånga andningsvägar, för långt gomsegel så det retar i bland i halsen. Inte de bästa tänderna, har tappat och fått dragit ut en hel del redan och hon är bara tre år.
Jag var fodervärd så uppfödaren parade henne, vilket slutade med snitt och en ut kom en liten hanvalp som dog och en jättetikvalp. Detta är jättevanligt, att de får snitta för att de inte kan föda normalt :( Hemskt.

Hon är alltid varm pga all underull, dom har ju otroligt mycket underull. Hon fällde ur allt efter hon fått valpen, hon har aldrig varit så pigg som då.
Hon hänger ju gärna med på promenad, men man kan liksom inte ta en pw på en timme, det orkar hon bara inte med sina små pytteben, trots att hon är i fin form.

Jag älskar min pom och hon gör mig så glad, men det är inte vad jag anser en sund hundras, tyvärr!

550259_10151649906272656_1111979132_n.jpg

552711_10151453299502656_497657555_n.jpg

190387_10151437170362656_1530423598_n.jpg

527295_10151430806457656_872237416_n.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 938
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar