Pomeranian med allergiska besvär

PomMom

Trådstartare
Hej alla!
Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan.
Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem med allergier, har kunnat äta allt osv.
När han var 2 år drabbades han av Alopecia X, en vanlig sjukdom bland rasen som gör att de tappar pälsen. Det finns egentligen inget botemedel men jag beställde speciella krämer (Dermagic), som gjorde att hans päls till slut växte ut igen. Jag slutade använda krämerna i somras.
I början på december blev han mitt i allt väldigt röd på rumpa och bakben. Det blev värre och värre, och vi fick åka in akut. Visade sig vara någon form av allergi, och efter en vecka med kortison blev han bra igen.
Veterinären trodde inte att det handlade om foderallergi, eftersom han ätit samma sak länge, och allergin kom så plötsligt.
När detta hände åt han ett allergitorrfoder med fisk (utan spannmål och kyckling), hemlagad mat med nötkött, havre, grönsaker osv. Samt godis med torkad anka och torkad nöt. Han kunde även få andra saker ibland, som skinka och olika godis. Allt detta hade han ätit i flera år utan problem.
Efter detta hände drog jag in på allt "onödigt" samt ändrade hans hemlagade mat till fisk, ris och grönsaker, ifall det skulle vara nötköttet som var problemet. Fast det skulle vara konstigt eftersom han ätit det så länge utan problem.
Nu i mitten på februari var det dags igen, denna gång blev han eldröd i ljumskarna. Till saken hör att han blivit extremt känslig i huden, det märkte jag redan vid det första tillfället innan jag fick reda på att det var allergi. Vad jag än smörjade honom med (kokosolja, olika krämer för hundar för att dämpa rodnad) blev det bara värre. Detta märktes bra nu i februari då han istället för kortisontabletter först fick en kortisonsspray, vilket gjorde allt tio gånger värre! Han reagerar verkligen på allt som sätts på huden, till och med kortison! Han fick sedan kortisontabletter som fungerade.
Jag börjar undra om detta är någon konstig biverkning av Dermagic (ska bara innehålla naturliga ingredienser) krämerna jag använde i somras, eftersom han aldrig haft såna här problem tidigare. Men under själva behandlingen i somras gick det bra, då fick han inga biverkningar av krämen🤷‍♀️
Veterinären var inne på foderallergi men sa att det inte är något han äter dagligen, för då skulle han inte ha varit symptomfri i två månader. Det konstiga är ju bara att han inte äter något utöver det vanliga längre, och han är absolut ingen hund som skulle äta något han hittar på promenaden. Han äter bara sitt allergitorrfoder som han ätit dagligen i flera år, fisk, ris och grönsaker, samt torkad anka som godis. That's it.
Så jag börjar fundera på om det inte är något han äter. Eftersom han blivit så känslig och reagerar på allt som kommer på hans hud, är det kanske troligare att det handlar om något annat, typ kvalster? Eller skulle det också visa sig hela tiden isf, alltså inte bli bra två månader emellan?
Jag är väldigt dålig på det här med allergier, då jag aldrig varit med om det tidigare. Händer det bara ibland så funkar det ju med en kortisonkur, men det är inget jag vill att han ska äta ofta. Och jag skulle så gärna vilja få reda på vad han är allergisk för! Är det inte foderallergi, så är det ju helt onödigt att avhålla honom från en massa mat som han gillar. Vi testade med elimineringsdiet ett tag, men det är helst inget jag vill göra eftersom det är svårt att få i honom tillräckligt av torrfodret, plus att han blev väldigt förstoppad då han endast åt torrfoder.
Dessutom skulle det väl inte vara bra i två månader emellan om det berodde på allergi mot maten han får varje dag? Han har inga andra problem med kliande tassar, öroninfektioner eller så. Utslagen kommer väldigt lokalt, första gången rumpan, andra gången ljumskarna. Han blir eldröd, men som tur är så verkar han inte besväras speciellt av det. Jag röker inte, använder inte parfymer eller andra doftgrejer som han skulle kunna reagera på.
Jag är helt förkrossad av ovissheten att inte veta vad det är han är allergisk mot! Jag har en telefontid med veterinären nästa vecka, men skulle så gärna få höra om någon av er varit med om något liknande. Vad kan detta bero på, vad kan man göra för att utreda eller få ett stop på det här. Tacksam för precis all hjälp ni kan komma med! Tack!!

De kan bli allergiska mot allt de ätit tidigare. Då du ger flera olika proteinkällor är det omöjligt att veta vad det är. En riktig eliminationsdiet innebär att du ska fodra antingen med ett hydrolyserat foder eller ett foder med en proteinkälla den aldrig träffat tidigare.
Allergi är en uteslutningsdiagnos och det kan ta tid att hitta orsaken.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: The Beast
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 723
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat