Polydaktyli -sporrar

BornAgain

Trådstartare
En okunnig vill veta: År det samma sak att ha extra tår på tassarna och att ha sporrar ? Hur/när ser man skillnaden på en valp? Är det kopplat till andra sjukdomar?

Sporrar bak år oönskat i de flesta raser och i de raser där sporrar fram accepteras sitter de ofta en bit upp på benet - är det samma sak med sporrar bak?

(Jag läser rasstandarder och jag har aldrig sett sporrar på bakbenen - jag har sett någon norsk ras med fötter som en skeppskatt och undrar om det är det som avses)
th

Nej, så vitt jag vet är det två olika saker. Sporrar är sporrar, extra tår är extra tår. Stark reservation för att det är fullt möjligt att jag inte vet vad jag pratar om dock! :p

Har du verkligen aldrig sett en hund med sporrar bak? Beauceron? Vanligt på hoffar också tycker jag mig märkt, och även lapphundar. Monster har "sporrembryon" bak, det finns en början till tå bildad men det blev bara en liten nubb av det hela. :D
(Kan ta bild imorgon när det är ljust om du vill se.)

Baksporrar sitter också en bit upp på benet.

Norsk lundehund har 6 tår på varje tasse varav den ena räknas som sporre, men sitter långt nere vid sidan om övriga tår.

Vissa andra raser kan ha sporre även på bakbenen, men de opereras oftast bort i ung ålder.

Norsk lundehund har 6 tår på varje tasse varav den ena räknas som sporre, men sitter långt nere vid sidan om övriga tår.

Vissa andra raser kan ha sporre även på bakbenen, men de opereras oftast bort i ung ålder.
Dock är det inte tillåtet sen ett tag att operera bort sporrar numera, om det inte är pga problem och man sökt hjälp hos veterinär.

Sporren är väl hundarnas "tumme" har jag för mig, iaf på frambenen. Hur det är på bakbenen vet jag dock inte, det är mögligt att en av tårna har tillbakabildats helt och håller hos de flesta hundarna medan "tummarna" är kvar som sporrar på frambenen.

Sporrar på bakbenen kommer vi att få se mycket mer av nu när det är förbjudet att ta bort dom i Sverige förutom de tillfällen dom faktiskt blir illa skadade. Sporren är samma tå som vår stortå. Alltså inte en extra tå.
Jag fick en valp i kullen nyligen med sporrar, men det är inget som oroar mig - eller dom som köpte honom. Ena sporren är förbenad och den andra trodde jag var det men sitter fast endast med skinn. Det enda att tänka på är att klippa dom klorna oftare, då dom inte slits på samma sätt.

Här är bild på lilla tassen när valpen är ca 5 veckor
12072767_10153291341121775_8893478308609102157_n by heffalklumpens, on Flickr

Tack för svar - jag googlade på polydakti och hund, men förstod inte särskilt mycket av det som stod (utom att det är en genetisk defekt som verkar lika på hund och människa). Tror ni att sporrar som på Russinbulles valpskulle vara till bekymmer för en hund - t.ex. påverka rörelsemönster?

Tack för svar - jag googlade på polydakti och hund, men förstod inte särskilt mycket av det som stod (utom att det är en genetisk defekt som verkar lika på hund och människa). Tror ni att sporrar som på Russinbulles valpskulle vara till bekymmer för en hund - t.ex. påverka rörelsemönster?
Jag har aldrig sett en hund som har problem med sina sporrar, det är jättevanligt på franska raser och jag har även sett det på BC. Lundehunden sägs väl vara extra duktig på att klättra tack vare sina extra tår? Hundar har ju sporrar fram också, de fungerar oftast problemfritt de med.

Min hund har till och med dubbla sporrar bak. Jag fick som svar av veterinären att sporrar inte tas bort annat än vid allvarliga problem (som någon redan nämnde här i tråden).
Det ser lite lustigt ut med de extra "tårna" på benet, men än så länge har han inget problem med dem. De är inte helt ovanligt i alla fall, och ses oftare på vissa raser.

Syrrans hund hade problem med sporrarna så vi fick operera bort dem, han skadade dem ofta och försökte tom bita bort dem själv då de troligen gjorde ont. De var väldigt lösa och sladdriga, inte alls som en fungerande tå. Tyvärr har jag även sett hundar där ägarna försökt snöra av dem med tråkiga inflammationer som följd. :(

Det stör inte rörelsemönstret det minsta, då sporrarna bak sitter en bit upp på benet - dom går alltså inte i marken på hårt underlag :) Ärligt så är det nog ett rätt litet antal hundar som får problem med sina sporrar och då är det nog oftast dom sporrar som inte är förbenade (dom viks naturligt lättare). I övrigt så skadas nog inte sporrar oftare än övriga klor/tår :)

Det är knappast en genetisk defekt. Leon har dubbla sporrar bak, vilket är det vanligaste hos de tre Pyreneiska raserna. De dubbla baksporrarna är ofta ledade o anses förbättra hundens förmåga att klättra, balansera o behålla fotfästet när de klättrar i bergen.

Bland jagande hundar är det ganska vanligt att de får problem med sporrarna bak.
Hmm hur kommer det sig då att flera franska raser har dubbla sporrar bak som standard? Beauceron, Pyrenéerhund och Berger har jag sett dubbla sporrar på i alla fall. Det kanske finns fler? Lite svårt att se på Briard och Picard ;). Samma med den norska Lundehunden som ju också är ras som ska vistas i fjällen. Eller klippte man alltid av dem förr?

När det gäller dubbla sporrar så tycker jag det är lite småläskigt. Särskilt om de sitter högt. Men jag antar att jag hade vant mig om jag hade köpt en sådan hund.

Hmm hur kommer det sig då att flera franska raser har dubbla sporrar bak som standard? Beauceron, Pyrenéerhund och Berger har jag sett dubbla sporrar på i alla fall. Det kanske finns fler? Lite svårt att se på Briard och Picard ;). Samma med den norska Lundehunden som ju också är ras som ska vistas i fjällen. Eller klippte man alltid av dem förr?

När det gäller dubbla sporrar så tycker jag det är lite småläskigt. Särskilt om de sitter högt. Men jag antar att jag hade vant mig om jag hade köpt en sådan hund.

Ingen aning, jag har ingen koll på franska raser :p

På wachtel tog man alltid bort sporrarna fram tills förbudet kom. I Tyskland kuperade de svansarna på i princip alla wachtlar också, eftersom svansarna också är utsatta. Ladda slår sönder sin svans åtminstone ett par gånger om året, lyckligtvis har det läkt snabbt alla gånger. Blir det värre så får vi nog ta bort en bit.
Skogsterräng och sporrar är inte en bra kombination, jag har förstått det som att sporrarna med ben tar mest stryk.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 822
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
Träning *hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt* En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad. Min häst har haft problem...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 413
Senast: realist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30