Polska hopphästar

S

Shutterfly

Vad har ni för efarenheter av hopphästar ifrån Polen? Och vad har ni för åsikter om Polen som hästland?

Sv: Polska hopphästar

Jag hade en ponny som kom från polen,hon hoppade hur bra som helst, men man märkte att hon hade mycket att glömma och förlåta, hon litade inte på människan. I karlederna hade hon stora ärr, förmodligen från rep.Så polen som hästland har jag inga bra erfarenheter av , känns som om de har en annan syn på djur än vad vi har.

Vi hade två hästar från polen på ridklubben..(importerade av en viss nisse på visingsö..hrm...) den ena var väldigt aggresiv när den kom,förmodligen väldigt osäker och rädd för människor. Den stog mer på bakbenen än alla fyra så den skickade vi tillbaka. Den andra var bara liten och livrädd! Den har nu efter 5-6mån börjat lita på människor men är fortfarande svår att tränsa,lägga på täcke mm. Nu var de här inga hopphästar iofs men för mig känns det som polen är ett land som inte bryr sig så mkt om hästens välfärd utan mest att hästen är ett sätt att tjäna pengar på. Men det är bara som jag har upplevt det.

jag själv har ingen större erfarenhet av polen. Men jag har en god vän som har släkt därigtån, så ja har sett film. Dom behandlade just den hästen inge bra alls... sparkade den osv. Dom som bodde på gården inte min polare inte. Den hästen skulle till slakt, och dom som har hästar på gårdar slaktar ju ofttast och äts som vilket djur som helst. Därav behandligen.:mad:

Jag har varit på en ridanläggning i Polen under en vecka så några hästar har jag sett. Där fanns drygt 100 hästar och ponnier. Hästarna som gick i verksamheten var högt utbildade och mycket välridna. Det var något av det bättre jag sett. Slår de svenska ridskolor jag sett med ja... ...hästlängder. Och det var så sant, hästarna var väldigt välskötta.

Men det är ett stort land med många olika anläggningar och stuterier. Det finns säkert exempel på det motsatta också. Precis som i Sverige med andra ord.

har själv varken vart i polen eller ridit några typiska polska halvblod men min mamma har varit där flera gånger och ridit hubertusjakter. hon har då varit på en hingstdepå flera år i rad och hästarna de ridit har hållit en otroligt hög standard vad gäller hoppningen men däremot är de inte speciellt välskolade! de red ju bara i terrängen och de flesta var ju riktiga energiknippen men flera av dom gick nationella hopptävlingar med. hästhållningen är säkert långt i fårn den vi har här i sverige men pollackerna är ett hästfolk för sej!

Cyna, Piia Pantsus gamla svårklasshäst kom från polen. Iof. fälttävlanshäst, men ändå :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Det är nu klart vilka tre ekipage som startar i den individuella...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Men definitivt besked om vilka svenskar som startar den...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka