Polsk hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Getaway_hon
  • Startdatum Startdatum
G

Getaway_hon

Har börjat funderat lite på att betäcka mitt arabsto. Dock måste hon kollas av vet. först då hon är född -90 och detta skulle bli hennes första föl. Om det skulle visa sig att det är okej så är jag väldigt sugen på en polsk hingst. Först funderade jag på att betäcka med ett engelskt fullblod för att få en anglo och därmed lite större häst. Men efter att ha suttit och kollat igenom hennes stam och funderat lite så skulle det vara kul att "bevara" hennes stam och fortsätta med det polska blodet.
Hon är e. Maz (e. Aladdinn u. Maricedia) och u. Herbata (e. Cid ben afas u. Exessa)
Trots hennes stam är hon inte alls speciellt arabtypisk (har fint huvud, men saknar steg), så skulle gärna vilja ha fram det i ett ev. föl. Skulle gärna vilja ha en lite större hingst till henne som kanske kan få fram en något större avkomma än vad mitt sto är (ca 1,53).

Skulle bli glad om någon har något förslag på hingst :bow:

Sv: Polsk hingst?

Hej!
På SAHF's hemsida (www.sahf.se) kan du i vänstermenyn ladda ner 2005 års hingstkatalog i pdf-format. Kanske kan du få lite inspiration där.
Du har en fin "gammelpolsk" stam på ditt sto. Misstänker att hon är född på Wilkesbacka? Du får gärna PM:a mig om du har frågor om härstamningar etc. vad gäller polska araber. Några personliga favoriter med bra rörelser: Preference (Pers x Ceremonia) och Alt (Pamir PL x Alejka).
Lycka till med hingstvalet! :)
Mvh/L

Oops, fel knapp först, skulle inte vara till Winddrinker utan till trådskaparen...

Min första tanke var också Preference. Dessutom är hans ägare mycket duktig på att få ston dräktiga, med tanke på att ditt sto är ett förstagångssto och redan 16 år nästa år. Det kan innebär lite trassel även om det inte syns något vid en gynundersökning.

Hälsningar

Carina på Silver Arabians

PS Du har ett jätteflott sto med en massa rörelser, så det så... ;)

Senast ändrad:

Hejsan!

Jag har sett Errata och följt henne på nära håll sedan hon var nyfödd. Hon är en härlig häst, liksom hennes föräldrar var.
Det där med steget måste jag dock påpeka att det är faktiskt hennes starkaste sida, för hon har en otrolig trav och en vägvinnande skritt. Jag visade henne den enda gången hon är utställd (på en träningsutställning i Falun) och hon fick högst poäng av alla på rörelser! Om rörelserna inte finns där nu skulle jag anta att det beror på ridningen. Jag har även foton från en fotosession hemma hos Anki där man kan se hennes rörelser och utstrålning.

Jag skulle rekommendera Preference åt henne som ett mycket bra val. Han har bra storlek, mycket bra rörelser och lämnar mycket bra kroppar på sina avkommor. Det du ska tänka på med Errata är att välja en hingst med bra kors.
Viktigt är även som Carina skriver att du väljer en hingsthållare som är duktig på äldre ston och där kan jag varmt rekommendera Hannah, som äger Preference. Hon har ca 40-talet ston varje år till betäckning på sina hingstar och hon är mycket kunnig på "problemston" och gamla ston. Det är även vettigt som du skriver att kolla upp henne, eftersom hon börjar bli lite till åren nu.

Jag hoppas att du trivs med Errata och att allt går bra med henne. Om du vill får du gärna höra av dig med frågor, så hjälper jag dig så långt jag kan. Jag kan berätta att tyvärr så fick hennes mor Herbata sluta sina dagar nu i juli, 22 år gammal. Hon fick sitt sista föl för två år sedan, så hennes dotter Expenza finns kvar på Wilkesbacka.

Vänliga hälsningar och lycka till med betäckningsplanerna! :)
Anette

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 495
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka