Pollenallergisk häst!

S

sabbet

Det rinner ur hästens näsborrar när det är mycket pollen ute och dessutom så kliar det i hans ögon (han vill att jag ska gnugga händerna mot hans ögon). Vad kan man göra åt det? Jag är själv pollenallergiker, men jag kan ju ta medicin. Någon som har några tips? tycker lite synd om honom...

En kompis halvblod fich konstaterad astma..
Han blev ordinerad Havsalger av en veterinär ..
Kanske det kan vara nåt för din pålle??
Nån annan här inne kanske vet vart man får tag på det... :confused: Apoteket?

receptfri pollenmedicin för människor tyckte min vet. att jag skulle prova.. men typ 10 tabletter istället för en...det är bara att dela hästens vikt med din egen, och ge så många tabletter som det krävs för den vikten.. =)

havsalger? låter intressant, kan ju prova att kolla på apoteket. hur får man hästen att käka det? ;) vet du varför havsalger är så bra? och hur mycket ska man ge? (gud va jag ställer frågor)

vilka tabletter ger du då? har det hjälpt din häst något eller?

Jag vågar inte svara på hur mycket du ska ge eller om det är bra, för jag vet inte så mycket om det.. Men ett tips kan ju vara att du frågar nån som vet.. Veterinär eller nån annan som vet lite mer om alger..
Jag tror att det var pulver hon hällde i hans mat.
Men det är ju inget farligt i alla fall för det ger man ju bl.a till valpar för att det är nyttigt..
Men kolla lite mer om det för säkerhets skull..
Är lite "nollad " på det området, känner jag.. :D
Lycka till!

Det är relativt sällsynt att en häst uppvisar de symptom du anger till följd av pollenallergi. Snarare får de kvickdragssymptom och man talar om sommar-COPD.

Jag tycker definitivt att du ska be en veterinär kolla upp hästen innan du provbehandlar med receptfria pollenmediciner för humat bruk. Rinnande nos brukar vara symptom på virusinfektion (om det är klart) eller en bakteriell dito (om snoret är gulaktigt). En samtidig ögoninfektion med klåda i ögonen är inte ovanligt. Hästen kan mao behöva annan behandling, kanske krävs ögondroppar med antibiotika eller tom en penicillinkur?

Har du kollat hästens temp? Är ögats bindehinna röd och inflammerad? Hur ser snoret ut? Har hästen någon hosta? Nysningar? Allmäntillstånd?

Om pollen är boven så bör hästen flyttas till ett annat bete, alternativt kan man slå gräset i den hage han går i.

det finns en möjlighet att det kan vara något annat, men det blir bättre när det regnar och då antog jag att det var pollenallergi. annars är han väldigt vaken och glad, inte alls hängig. temp har jag inte tagit, ögonen är inte röda, det rinner lite ur de bara. sen är flugorna på honom hela tiden. snoret är klart och det rinner mer när vi rider på volten. han hostar ingenting och nyser inte heller. det är inte så att han mår jättedåligt av detta, jag tänkte bara om det fanns någon lindring... tack för ditt svar iaf!

jag tycker att havsalger låter lite mildare än mediciner...ska kolla upp det noggrannare, tack för tipset! :)

det fanns ju massa att välja på :) köper du fodertillskottet eller? är din häst också pollenallergiker?

Jag känner två hästar som är pollenallergiker. Den ena fick typ Bricanyl utskriven av veterinären.

Ventipulmin används vid RAO hos häst precis som ex Bricanyl hos människor - för att vidga bronkiolerna i lungan och därmed underlätta luftens passage. Preparatet påverkar inte den allergiska reaktionen i ögon och näsa/nos, för detta krävs antihistaminer eller kortison. Ishavsalgers effekt vid luftvägslidanden är inte dokumenterad, däremot finns det belägg för att algtillskott i rekommenderade doser kan orsaka jodförgiftning på häst, i synnerhet i kustnära områden. Man ska alltså vara försiktig när man ger kosttillskottet.

Tavegyl, ett antihitamin lär fungera bra till häst, tala med din veterinär om möjligheterna till provbehandling. Dessa lär ha mindre biverkningsrisker än alger.

Det är inte min häst som är allergisk, utan hennes boxgranne. Jag tror att de som har hand om honom fick ordentliga instruktioner av veeterinären :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka