Man är väl olika där. Jag har aldrig röstat på ett parti som gynnar mig personligen. Jag är dock drillad i det sedan jag växte upp, min mamma var väldigt noga med att man absolut inte låter egna situationen styra utan att man röstar utifrån hur man vill att samhället ska fungera. Hon har fortsatt rösta på samma sätt trots att man väl kan säga att hon gjort något av en klassresa och sedan många år vinner betydligt mer personligen på andra blockets politik.
För mig är det också främmande att aktivt utgå från personliga utgångspunkter, hur en politik gynnar eller inte gynnar mig själv. Det är liksom större än det, ogillar starkt alla dessa plånboksanalyser som medierna drar klick på inför valet.
Jag vill ha ett starkt socialliberalt parti - och det är ledsamt att det inte finns.
Men jag vänder mig också starkt emot att ett visst sidas röstande skulle innebära att man bryr sig mer om hur samhället ska fungera än ett annat. För det stämmer verkligen inte .
Exempelvis är det extremt viktigt för ett samhälle att företagare finns och skapar arbetstillfällen - så då röstar man gärna på ett parti som inte ser företagare som suspekta giriga parasiter som står ivägen för statligt ägande. Som ett exempel.