Sedan håller jag tummarna för att Annie Lööf håller fast vid att den bruna sidan är uteslutet att samarbeta med.
Ja, den bruna sidan ska denazifieras.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sedan håller jag tummarna för att Annie Lööf håller fast vid att den bruna sidan är uteslutet att samarbeta med.
Det verkar de inte lyckas med själva, men i demokratisk anda tänker jag att de medlemmarna är helt fria att ligga där och jobba politiskt så länge inflytandet är minimerat genom alla till buds stående demokratiska medel. Genom att det finns alternativ som står upp för sina värderingar. Det är ont om sånt i svensk politik för tillfället.Ja, den bruna sidan ska denazifieras.
Det verkar de inte lyckas med själva, men i demokratisk anda tänker jag att de medlemmarna är helt fria att ligga där och jobba politiskt så länge inflytandet är minimerat genom alla till buds stående demokratiska medel. Genom att det finns alternativ som står upp för sina värderingar. Det är ont om sånt i svensk politik för tillfället.
Bör vi verkligen vänta med denazifiering? Den blåbruna sörjan representerar nära nog hälften av den politiska makten i Sverige.
Jo, visst, det är väl intressant att se vad som kommer att hända med de bruna. Men för egen del så uppfattar jag det som tragiskt att exempelvis sossarna beter sig som ett parti på högerflanken. Känns som att det mesta flyttats ett snäpp åt höger.Det ska bli intressant att se vad som kommer hända med de bruna eftersom de flesta partierna nu har anammat en migrationspolititik som tidigare var deras paradfråga. Även brottspolitiken som är deras andra stora fråga är ju något som andra partier nu närmar sig.
Jag tänker att nazisterna utgör en liten del av den där sörjan; även om den fortfarande är en av kärnorna och grunderna. Jag tänker att demokrati är fint på något vis, att man med samarbeten som ligger närmare kan hålla undan inflytandet.
Stämmer, jag har själv sagt funktionsvarierad pga att min funktion varierar dag för dag... Men mina vänner i "funkisrörelsen" har fräst åt mig, att "så får du inte säga!" Funktionshindrad, funktionshinder och funktionsnedsatt är det vi ska använda.Förlåt för att jag utnyttjar tillfället lite, men jag tycker att det här är så intressant. Just ordet "funktionsvarierade" är något som funkisrörelsen är kritisk emot, då det nu verkar vara ett modeord från politiker som i förlängning kan dölja vilka rättigheter en person med funktionsnedsättning kan ha rätt till. Jag tror att många andra använder det med goda avsikter. https://arbetet.se/2022/05/17/ordet-funktionsvariation-doljer-orattvisan/
Antar att det inte är någon slump att du uttrycker dig som Putin gör om invasionen i Ukraina, och att du försöker ironisera på nåt vis?Ja, den bruna sidan ska denazifieras.
Jo, visst, det är väl intressant att se vad som kommer att hända med de bruna. Men för egen del så uppfattar jag det som tragiskt att exempelvis sossarna beter sig som ett parti på högerflanken. Känns som att det mesta flyttats ett snäpp åt höger.
Jag har kommit till insikt om att det skulle kunna bli så att jag taktikröstar den här gången. Valresultatet kommer med största sannolikhet göra endera Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson till statsminister. Och med den senare som statsminister kommer SD få inflytande över regeringens politik. Och det är på fel sida om min "röda linje". Så, jag kommer med största sannolikhet lägga min röst på ett parti som vid valvinst säkerställer att SD inte får det inflytandet. Även om det förmodligen inte blir det parti som jag egentligen helst hade röstat på...
Förra valet försökte jag leta reda på vad partierna ville göra i landstingspolitiken (regionen) men det var helt omöjligt att hitta det då. Hoppas det blir lättare det här valet... I kommunen gick det att hitta.
Ha! - din analys skulle kunna vara skriven av mig.Egentligen har S gått tillbaka till sina traditionella gråsossar - de som gick till SD i ställen som Landskrona. S har aldrig, historiskt sett, varit migrationsvänliga. Innan Alliansen var tex arbetskraftsinvandring mycket begränsad och det krävdes ett särskilt godkännande från facket att den specifika arbetskraften inte fanns tillgänglig i Sverige. Asylpolitiken/integration var aldrig något som S behövde befatta sig med eftersom de som kom var mycket få och politiska flyktingar från Argentina efter Pinochet och liknande. Har förresten sett hur ett beslut om uppehållstillstånd på den tiden det begav sig utfärdades av polisen på Arlanda på en skrivmaskin. Miljöpolitiskt har de alltid förordat tillväxt på bekostnad av miljön. Och givit stora fördelar till större aktörer inom näringslivet - de har aldrig varit vänligt inställda till småföretagare. Cf Saltsjöbaden vilket höll löner och produktioner/vinster i jämnvikt.
Samma här. Äcklas över hur "rumsrena" de numera verkar bli. Är folk helt dumma i huvudet?Att bjuda in de bruna kommer jag aldrig att acceptera. Där går som sagt linjen i sanden oavsett hur ett partis politik påverkar mig personligen.
Samma här. Äcklas över hur "rumsrena" de numera verkar bli. Är folk helt dumma i huvudet?
Jag tycker inte vi bör acceptera ett Sverige som styrs med hjälp av nazism i kärnorna och grunderna alls, även om så, med hjälp av nazi-affilierade och nazi-kollaboratörer. Då är det redan försent för demokrati.
Antar att det inte är någon slump att du uttrycker dig som Putin gör om invasionen i Ukraina, och att du försöker ironisera på nåt vis?
Nja, skulle inte säga att retoriken att kalla högersidan en blåbrun sörja spelar Putin i händerna, däremot så har väl flertalet sverigedemokrater spridit lite härlig rysk desinformation ibland.Det är ingen slump självklart. Det är en kommentar om hur retoriken i Sverige har blivit avhumaniserade och dessutom just nu spelar Putin väldigt väl i händerna. Många är tyvärr bekväma nog med att kalla den andra hälften av det politiska spektret en "blåbrun sörja" eller dylikt. Brun som politisk färg har inga andra konnotationer än nazism. Nazismen och sörjan som är deras samarbetspartners med andra ord. Putinism kan vi kalla den retoriken idag.
@parellikusken Det är skillnad på parodi och troll.