Polar Pads?

BiMi

Trådstartare
Vet att det skrevs en massa om dessa sulor för nåt/några år sen men att dom skulle utvecklas.
Frågan är om någon testat dom och vad ni tyckte om dessa?
Använde ni dom enbart vid ridning eller även i hagen?

Sv: Polar Pads?

Det stämmer de är nyutvecklade . De drog tillbaka sin produktion för skruv fästena höll inte och tog fram en ny variant sen öppnade de upp igen för ett par år sen .
Jag har ett par och är jättenöjd , funkar toppen .
Dock ska de bara användas till ridning inte hagvistelse om de ska hålla är rekommendationen . Jag har haft mina 2 vintrar nu .

Tack!:) då ska jag nog testa, vill ha nåt när man inte satt på permanenta snösulor av olika anledningar, ville inte sätta på dem för tre och en halv vecka sen när det fortfarande var så blött.
Men vill kunna rida utan styltor fram till nästa skoning! Eftersom dom har lika storlek på skor och nästan lika form så kanske jag kan ha dom på bägge två.
Var har du köpt dina?

Jag tycker de funkar klockrent som sagt på fram vid behov vid ridning . Har ett plattfotat fullblod som aldrig får styltor bak öht .

Tror det funkar sämre dock om du ska ha dem till två olika hästar . Sulorna klipps ju till för att passa den enskilda individens Hovform innanför skon . En annan hov så passar inte sulan - blir endera för stor eller för liten (glappar) .
Lär bli samma om man ändrar hov/skoning mkt på en resan utpassad häst kan jag tänka = en klar brist .

Söker du temporär lösning kortvarigt vid snöklamp funkar glasslock fint . Är bara jobbiga att klippa till men det är polarpadsen iof också .

Senast ändrad:

Håller med mackan. Jag har ett par av de nya.

Men jag håller med även axel:D De gamla var urdåliga och gick sönder snabbt, jag var tveksam när jag köpte dem förra året. Men de var mkt bättre nu.

Men jag håller med även axel:D De gamla var urdåliga och gick sönder snabbt, jag var tveksam när jag köpte dem förra året. Men de var mkt bättre nu.

Min kompis köpte ett gäng, och jag fick alltid rida bakom henne för att se när sulorna lossnade och hoppa av och leta:D

Har också testat men det var ett himla skruvande ur och i med broddarna. Ett enklare alternativ som jag också testat är sulor av glassburkslock. Man klipper till efter hoven.klämmer fast den under skon och när man ridit klart sätter man bara hovkratsen under och pillar bort dom. Bara en gång tappade hon en sula men det var ju bara att klippa till en ny. Billigt o enkelt för att slippa snöstyltor.

Jag tänkte inte på de man skruvar fast, utan den fasta sulan med den spolformade "utkastaren" på.

Då får jag nog köpa glass och bjuda in någon som gillar det:) Helt klart vore det ju billigast och förhoppningsvis enklast om man behöver det tillfälligt.
Lade gamla framskor från båda hästar och det skiljde inte många millimeter. Är väl bara att testa sig fram!

Har också testat men det var ett himla skruvande ur och i med broddarna. Ett enklare alternativ som jag också testat är sulor av glassburkslock. Man klipper till efter hoven.klämmer fast den under skon och när man ridit klart sätter man bara hovkratsen under och pillar bort dom. Bara en gång tappade hon en sula men det var ju bara att klippa till en ny. Billigt o enkelt för att slippa snöstyltor.
Fast då anser du att hästen ska få gå med styltor i hagen eller....:crazy:

När jag använt glasslock har de suttit på även i hagen . Funkat skitbra !
Dock verkar glasslivk bara funka på hästar med platta grunda sulor , på hästar med mer skålformade hovar sitter de inte kvar .

Jag provade EN gång:angel: o det funkade inte.

Det KAN ha varit fel på konstruktionen o den svåra fastsättningen...

Kl

Nu har jag lite hål i huvudet och kan kan inte kika på hästens skor idag, men kan man ha Polarpads på skor med dubbla tåkappor.?? Sitter broddhålen på samma ställe..?

De är ngt flexibla.

BTW så har man iom maskinhålstillverkningen satt hålen för tätt.
De borde sitta mer isär för att dessutom underlätta överrullningen samt funka bättre i skrå/ lutande väg.
De borde sitta vid första sömhålen.

en bidragande orsak till alltfler långa tår???

Din häst som har haft problem o dessutom skos på klinik borde kunna få hålen gjorda där- fråga.

Senast ändrad:

Jo... Det är ju mest det att jag inte hade en tanke på snösulor när vi skodde för 2 veckor sen, i natt kom snön. Jag har inte vinterdäck på släpen så jag kan inte köra iväg just nu och få sulor påslagna, därför tänkte jag att Polarpads kunde vara en tillfällig lösning. Men jag tror att broddhålen sitter mer på sidorna på hennes skor, så att Polarpads funkar nog inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka