Polar Pads?

Sv: Polar Pads?

Kl

Nu har jag lite hål i huvudet och kan kan inte kika på hästens skor idag, men kan man ha Polarpads på skor med dubbla tåkappor.?? Sitter broddhålen på samma ställe..?

Polar padden skruvas i tåbroddarna . Om du mäter och kontaktar polarpad lär de hjälpa dig med svar om de passar innan du beställer .

De är ngt flexibla.

BTW så har man iom maskinhålstillverkningen satt hålen för tätt.
De borde sitta mer isär för att dessutom underlätta överrullningen samt funka bättre i skrå/ lutande väg.
De borde sitta vid första sömhålen.

en bidragande orsak till alltfler långa tår???

Din häst som har haft problem o dessutom skos på klinik borde kunna få hålen gjorda där- fråga.

Fast nu gör du väl en tankevurpa ? Har man tåbrodd är det ju där man bestämmer var tåbrodden sitter när man borrar hålen . Det är ju inte polar pads fel vart tåbrodden sitter ? Eller läste jag bara galet och du menar det jag skriver ?

Polarsulan är gjord för fabrikstillverkade skor där hålen sitter för tätt- i mina ögon.

Vet att det skrevs en massa om dessa sulor för nåt/några år sen men att dom skulle utvecklas.
Frågan är om någon testat dom och vad ni tyckte om dessa?
Använde ni dom enbart vid ridning eller även i hagen?

Dessa fungerar klockrent för oss.
Har nu använt polarpadsen dygnet runt på 3 hästar under flera snösäsonger.
Padsen skall klippas så de är omkring 0.3cm mindre än skon och det ger tillräckligt med spelmån vid omskoning mm.
Har aldrig upplevt några problem. Våra hästar rids och körs både ute och inne.
Har haft EN som har försvunnit och då var även en brodd borta, hände i hagen, ingen aning om vad som hänt.
De är smidiga vid väderomslag höst och vår då de är enkla att ta bort och sätta dit själv.

*kl*
har klippt glasslock som fungerat super (beror helt på vilken typ av plast man har på "glassen", det kan vara en kakburk eller godisburk också). Så har jag anvnt något som heter Joursulan (googla) och den fungerar bra.

Viktigt med glasslock är att klippa rätt o ta ut för strålen.

Provade glasslocken förra vintern, det tog 5 minuter och alla 4 glasslocken låg utspridda över marken. :(

Då hade jag ändå klippt så jag fick bända ner dem litegrann för att få dem på plats. Vet inte vad jag gjorde för fel? :(

nu har vi inga lock till våra matburkar längre heller :cool:

halvt kl

Hugger en av alla trådar om hemmalösningar och tänkte ställa frågan vilka glasslock/burkar folk brukar använda?

Jag har inte ätit tillräckligt med glass i år :angel: så igår provade jag med locken till pepparkaksburkar. Hade inte så stort hopp eftersom det känns lite för sprött överlag, men resultatet var väl kanske över förväntan - om än inte bra.
Den ena sulan (där jag klippt ur för strålen) satt kvar, men sprack lite i strål-v'et. Den andra (som bara var urklippt en liten sänka, inget v) slant iväg och rätt vad det var satt den fastkilad mellan hoven och skons ena "arm", halvvägs utanför..

Har dock inte gett upp hoppet än, och jag tror inte jag vill ha permanenta sulor - utifall att vi får lervälling i skåne om ett par veckor. Funderar därför på vilka glasslock som är bäst? Med tanke på att sulan hamnade mellan hov och sko funderar jag på att slakta ett par lock till foderhinkar. Den plasten är lite tjockare, lite mjukare, och känns lite mer flexibel. Har någon provat?

Nu har min gått med padsen fram i ca två veckor och bak i ca en vecka. Hittills har det gått över förväntan tycker jag. Hon har dem hela tiden.

Jag har tänkt att sko med "vanliga" snösulor (snowgrip?) vid nästa skoning i början på januari och sen låta dem sitta en skoning och sen byta tillbaks till padsen. Tanken är att använda padsen när det är risk för lera, för att vara snäll mot hovarna.

En liten utvärdering såhär långt:
Plus:
* De sitter stadigt trots busryck i hagen.
* Relativt enkla att montera
* Bra att lätt kunna komma in under för att hålla rent.
* Prisvärda

Minus:
- Det är lite för smalt mellan fästringarna så det blir rätt bökigt att byta brodd, om hästen tex har blindbrodd i hagen.
- I bak har padsens kant mellan tåbroddarna böjts uppåt (från skon sas). Ingen bekymmer med det just nu, men kanske kan orsaka snubbling om de böjer sig mer.

:)

Har alla ni som skriver fyra broddhål på era skor? Min hovslagare har bara där bak på sina och inte har han verktyg till att göra extra hål. :( Förra året fick vi åka till en verkstad för att borra och gänga nya hål, men det känns lite omständigt...

Du kan ju köpa färdigborrade skor å andra sidan blir det billigare om HAN köper dem i storpack.

Min hovis har 4-hålat. Tror att hon borrar själv, men är inte säker.

Tillägg till min utvärdering om padsen: Igår var det -2 grader och då hade hon styltor trots padsen. Inte så höga och de släppte rätt lätt så det kändes inte så obehagligt. Dessutom hade hon inga efter motionen utan bara efter att ha stått i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka