Polar Pads?

Sv: Polar Pads?

Jag väntar med spänning på mina polarpads! Ska bli kul och se hur de funkar men jag tycker det låter lovande. Tänkte ha de på bakfötterna, då jag kör med snötunnlar/sulor fram. Dock lite osäker på broddhålen, då min hovis gör de själv, frågan är ju om de passar... kanske man kan fixa det om man är händig?! ja det återstår att se : )

Om ni har mkt snö så be om tåsidohål men där första sömmen sitter. Är det snö... går brodden ner i snön ( rullar över ändå)o du kan ha låga 5-6 mm. i o polarpads v b.

du kommer att bli... salig.

Jag har valt att inte använda dessa, och det sedan jag såg hur en häst fick sina strålar rätt illa tilltygade. Nu återhämtade strålarna sig iofs men det måste ha gjort ont.

De är ju tänkta för tillfälligt bruk, men en del använder dem hela tiden.

Jag är ytterst tveksam till heltidsanvändning då kulorna i tån som ska göra att metallringarna inte böjer sig,ger punkttryck i sulan

Står på bruksanvisningen att man ska raspa ner dom om
Man har plattfotade hästar .
Och nej de är inte avsedda för dygnet runt bruk utan vid ridning först och främst som du säger .

Knapplån

Jag har nu fått hem mina polarpads och fått tåbrodd av hovis. Min häst har hela sulor fram och får enorma styltor under sulorna.
Men nu har jag satt i polarpadsen och måste säga att de fungerar SUVERÄNT! Jag är mer än nöjd eftersom det är hopplöst annars med hela sulor och snö. :D

KL

Väcker liv i denna tråden igen då jag har funderingar på hur jag ska göra med min unghäst.
Han är 4 och rids nu 4 ggr per vecka. Vi har rätt mycket snö.
Men han behöver skos om. Just nu går han med vanliga snösulor runt om, men om jag skor om med sulor nu får han ju ha dom till maj. Känns inte så bra.

Är det någon som har provat hööks variant av polar pads?

Jag har dem på tills snön försvinner.
Maj???
Du kanske kan sko om innan 9-10 v.

nog för att jag har sett hästar som gått broddade till i början av Juni fast sista snön försvann i Mars...

Blir det barmark kan man skära sönder ringen om det blir problem o skruva ur brodden.

Hufgripsen brukar nöta sönder sömmen så man brukar sko om vid ca 5-6 v. om hästen rids ute mkt.

Ja om man väljer en billig variant, däremot är det en stor skillnad mot original Hufgrips som inte skär sömmen genom att de är tillverkade i ett annat material samt oerhört mycket tunnare mellan sko och hov.

Njae. det har även betydelse av häst /sömstorlek, underlag samt hovens kvalité hur mkt sömmen rör sig.
De bakre sömmen är de som brukar gå av- när hästen rullar över.

Då kvittar dom om det finns nåt mellan eller inte, men vill man säkerställa att sömmen inte skärs av pga sulan så är det alltså original man ska använda sig av då slipper man det problemet.

Räknade inte så noga på veckorna utan tänkte bara mars, apr då är det ju 8 v så i slutet på april kommer han behöva skos igen för att vara exakt. Han går med 7-8 veckors sko intervall. kortare på sommaren.

Jag broddar alltid ur med en gång så fort det blir barmark och är noga med att byta brodd på vintern med så att dom inte ska bli runda och inte går att få loss.

Har nog inte riktigt fattat hur man fäster dom här sulorna? Hur menar ni att sömmen går av? Ska den kilas in mellan skon och hoven då? För den fästs bara med brodden fram?

Min häst har ganska kass hovkvalite som lätt spricker och går sönder, dels därför jag inte vill behöva ha snösulor på när det inte är någon snö. Men då kanske det är dumt med dessa också?

Inget går av på nya polarpads ... Du skruvar fast dem i tå brodden och rider ...
Inget konstigt i i övrigt . Du klipper till dem så de passar hoven första gången vid inpassning . Sen lägger du på dem de gånger du vill använda dem .

Senast ändrad:

Som Mackan skriver så är det vanliga gripsen som äter söm.

Det enda är att du måste ha tåbroddhål.

Ok då är jag med!
Tå brodd har jag så det är lugnt! =)
Blev lite konfunderad där ett tag. Har dock aldrig varit med om att sömmen gått av med vanliga sulor och har använt det i många år på dom andra hästarna.
Kommer nog att testa med polar pads iår. Jag är verkligen inte sugen på att ha vanliga snö sulor när det inte är snö ute.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka