Pojkhund med "snopproblem"!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 14 241
B

black pearl

Min hanhund har ibland problem med sin snopp. Ofta infaller det i samband med att tikarna i området löper. Fram tills i sommar har det visat sig genom att snorren svullnat upp och inte kunnat "fällas" in på ett tag samt att han under kort tid då haft lite besvär innan det hela återgått till normalt läge igen. Sedan har han varit som vanligt. "anfallen" har kommit någon gång per år.

Nu har det emellertid blivit mer besvärande i form att snoppen tagit längre tid att återgå till det normala. Den har blivit mer svullen (rödblå):eek:, han har en nersjunken gång över bakpartiet och han har kräkts. Dessutom har det hänt lite oftare. När jag talade med vet. vid ett tidigare tillfälle då det inte var så här mycket menade hon att det var normalt. Men kan detta vara normalt?

Vad har ni för erfarenheter av hanhundar och liknande besvär?

Sv: Pojkhund med "snopproblem"!

hmm låter ärligt talat ingen bra..:cry:
Vad jag vet är det verkligen ingen bra för hanens "snopp" att svullna utanför, om man får säga det att han blir riktigt KÅT av att bara känna doften av löp.
för ofta är det ju så att den kommer inte riktigt ut och svullnar inte riktigt om dom inte är tillsamans och "parar" sig..
Sååå om jag var dig skulle jag verkligen ringa till en stor klink-vet och fråga vad du gör när detta händer för det är som sagt inte alls någon bra om snoppen svullnar utanför..
Lycka till

Tack för ditt svar! Jag ska ta kontakt med veterinär omgående igen så han slipper ha ont nästa gång (i bästa fall). Han är inte helt ung heller (10 år och stor skarp ras). Undrar om han som äldre hund skulle må bra av att kastreras? Tycker jag har försökt förklara för vet ett antal gånger utan respons.

Han är emellertid inte en sådan jycke som juckar på saker eller luktar folk i skrevet mm. Man märker inte av hans intresse för tjejer speciellt mycket. Möjligen genom att han luktar extra mycket där de har kissat utomhus. Tyvärr har vi en drös med tikar som ägarna låter springa vind för våg här på landet och utan att ta hänsyn till att det finns en hanhund i grannskapet då löpning är på tapeten:(:cool:

Han mår emellertid väldigt dåligt av denna kramp:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska lyssna på veterinären.
Det är inte alls farligt att snoppen svullnar utanför tiken, sånt kan hända ofta vid tex parning.
Då får man helt enkelt vänta en stund och sen göra en ny parning.

Är heller inte konstigt om hunden hunden blir lägre i bak när detta händer, det är också normalt.

Sen om det finns något att göra för din hund, det är en annan sak. Det kan du ju fråga veterinären om. Men som Liindah sitta och skriva att det inte är bra att den svullnar utanför tiken, det är inte sant. För som sagt, sånt händer ofta vid parningar och skulle det vara farligt skulle väl hundsläktet dött ut för länge sen ;)

Tack! Det var skönt att höra. Det har ju som sagt hänt med glesa mellanrum men blivit mer besvärligt nu när han blivit äldre. Och då främst det sista året. Tyckte inte om att han kräktes och såg tagen ut sist. Men det kanske är som det ska i allafall. Funderade på det här med risk för framfall men för pojkgrejen då:crazy:

ooh herregud :) att du alltid har åsikter om allt..
MIN och ANDRA vet har sagt till MIG att det inte är någon bra!!
Och jag litar fullt på min Vet när han säger att det inte är någon bra..:mad:

Så du nu som äger denna pojke med "snopp problem" mitt råd är att du helt enkelt förklarar allt för vet..:grin:

Och snälla Gana eller whatever, om du nu säger att det inte är något farligt har du själv varit med om det?:confused:
För det är verkligen och då menar jag det INGEN bra att den svullar utanför, detta kan medfå SNOPP-problem för LIVET, sååå skaffa lite Fakta innan du kanske svarar på något??:o:mad: ..
Nog för mig och LYCKA TILL NU med Pojken din! Han skall inte behöva kastreras om detta inte händer allt för ofta men det är INGEN och då menar jag verkligen det att det inte är något bra

// Linda :rofl:

PS: Hormonbehandling kan hjälpa rådfråga DIN VET om det !!..ds.

Senast ändrad av en moderator:

Exakt vilka problem skulle det medföra enligt dig och din vet.?

Ehm...Jag tror nog att Grana har lite mer erfarenhet än dig!
Både språkmässigt och hundmässigt!

han är helt enkelt inte bara upphetsad då?
K.L

Det låter faktiskt helt enkelt som att hunden har stånd. Inget farligt men att han får det så ofta att det är ett problem tyder kanske på att han är lite översexuell, en del kan få prostataproblem av att vara för kåt för ofta vill jag minnas att jag läst.

Att tycka att tikägarna ska "visa hänsyn" tycker jag dock enbart är löjligt.

Jag har två hanhundar själv och tikarna kan inte hjälpa om de löper.

Senast ändrad:

Det faktiskt helt enkelt som att hunden har stånd. Inget farligt men att han får det så ofta att det är ett problem tyder kanske på att han är lite översexuell, en del kan få prostataproblem av att vara för kåt för ofta vill jag minnas att jag läst.

Att tycka att tikägarna ska "visa hänsyn" tycker jag dock enbart är löjligt.

Jag har två hanhundar själv och tikarna kan inte hjälpa om de löper.

:confused:
Nu fattar jag inte vad du menar..
tryckte jag på fel knapp?

Jag menade till TS precis det du skriver. Hunder är väl helt enkelt k*t

knapplån*

Det är som sagt ingen fara att ''snoppen'' svullnar utanför tiken.
Min ena hane gjorde så ofta när han var i närheten av en tik i löp eller om han tvättade sej lite för ''noga'' om man säger så :crazy: då sänker dom automatiskt bakdelen för att det måste ju vara otroligt ansträngande med allt blod, och pga att ''snoppen'' är errigerad så syns ju blodådror och kärl som ofta lyser blå (våra ådror)
Men som sagt prata med din vet. och lyssna på vad h*n ger dej för råd, detta är bara min erfarenhet av dethela. Lycka till!

MIN och ANDRA vet har sagt till MIG att det inte är någon bra!!
Och jag litar fullt på min Vet när han säger att det inte är någon bra..:mad:

Och snälla Gana eller whatever, om du nu säger att det inte är något farligt har du själv varit med om det?:confused:
För det är verkligen och då menar jag det INGEN bra att den svullar utanför, detta kan medfå SNOPP-problem för LIVET, sååå skaffa lite Fakta innan du kanske svarar på något??:o:mad: ..
Nog för mig och LYCKA TILL NU med Pojken din! Han skall inte behöva kastreras om detta inte händer allt för ofta men det är INGEN och då menar jag verkligen det att det inte är något bra

// Linda :rofl:

PS: Hormonbehandling kan hjälpa rådfråga DIN VET om det !!..ds.

men snälla - kanske dags för en biologilektion. Att Gana har erfarenhet är jag övertygad om eftersom jag tror att alla som har hanhund/avelsverksamhet har varit med om detta och mig veterligt har ingen hane blivit impotent för den sakens skull. Oavsett vad du säger att din vet sagt så håller jag inte med. Jag väljer att tro att du missuppfattat vad vet sagt. Du har fått bra svar från andra - tro på dem för de VET vad de pratar om.

Det händer min ibland också, väldigt sällan dock. Första gången blev jag lite fundersam och torkade på snoppen med en handduk, då drog han kvickt in den igen :D Han kräks inte, men han kan börja skaka.

Kan han ha förhudsförträngning?
...ifall du upplever att snoppen liksom blir ikläm...
Kan hundar ha det?

Så jag har åsikter om allt bara för jag anser du har fel?

Och om nu din vet sagt att det inte är bra, varför nämnde du inte det i ditt första svar?

Jag tror inte din vet sagt en sån sak. Jag tror du hittar på bara för du inser du har fel.

Och självklart har jag varit med om det. Har man många hundar och har avel, så får man vara med om både det ena och det andra..

Jag säger som Pigan. En biologilektion vore nog bra..

Jag har inte varit inne på forumet på ett par dagar. Diskussion har det emellertid blivit:d
Jo, hans snopp kommer i kläm och det verkar som om det gör väldigt ont, det var därför jag reagerade. Vid något tillfälle har det även droppat blod från den fastklämda biten som inte går att fälla in hur han än försöker. Det är som om förhuden klämmer åt runt snoppen och att blodet inte kan återvända:crazy:

Han verkar inte översexuell för övrigt utan detta händer kanske en gång i halvåret sisådär.

Nej man kan inte räkna med att alla tikar ska stanna inomhus bara för att det bor hanhundar i närheten men kanske att hundfolk ändå kunde låta bli att ha dem till att springa lösa överallt just då(har till och med hänt att de varit inne på vår tomt då de löpt, trots att vi bor på en gård som ligger för sig själv).
Själv var jag noga med detta då jag hade tik och när vi bodde i en stad var det aldrig några problem utan folk visade varandra den hänsynen. Många hänger/hängde ut små skyltar med texten "löper" medan andra skiter i vilket.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 974
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Ja, här kommer en till tråd om prostataproblem. Är det någon här som har hört om om hanhundar som haft problem med prostatan, där den...
Svar
8
· Visningar
11 930
Senast: dpmatte
·
Hästvård För ett tag sedan gjorde jag en tråd om min häst som helt plötsligt började skaka på huvudet.. Detta visade sig vid en lunchfodring, och...
2
Svar
23
· Visningar
4 756
Senast: Jezzie
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 595
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka