Pojkflicka...

fettso

Trådstartare
Våran yngsta tjej har hela tiden velat vara pojke.:angel:

Hon ser sig själv som en liten kille, när jag säger "mammas stora tjej" säger hon "Nä stora kille":o

Hon leker endast med bilar,traktorer,lastbilar,dinosaurier osv.
Dockorna har hon ibland bara för att inte storasyster ska ta dom:devil:

Kläderna hon har består i blå jeans och tröjor till småpojkar.
Dom rosa kläderna har jag fått lägga undan, hon gråter och skriker och försöker ta av dom.:crazy:
Numera handlar jag kläder på pojkavdelningarna till henne, då behåller hon kläderna på hela dagen.
Ett annat exempel är när vi ska bada, antingen ska det vara badbyxor i grönt eller mörkblå(absolut ej rosa)annars badar hon hellre naken.

På film är det Lilla röda traktorn som går i ett.
Nu är hon ju bara 2 år men hela hennes liv har hon alltid varit mer som en pojke.
Alla ser detta som positivt, men om det hade vart en kille som bara ville ha rosa kläder och leka med dockor hade det nog varit annorlunda!!
 
Sv: Pojkflicka...

Alla ser detta som positivt, men om det hade vart en kille som bara ville ha rosa kläder och leka med dockor hade det nog varit annorlunda!!

Ja så hade garanterat varit.

Jag var också som din dotter när jag var liten. Min mamma var så irriterad när ngn. sa "pojkflicka", hon ifrågasatte krafftigt varför man just var en POJKflicka för att man gillade bus och att klättra i träd, är inte det en könlös aktivitet, behöver man snopp för att gilla det du skriver om!
 
Sv: Pojkflicka...

Nej det är ju sant!!
Men alla runt omkring tror att hon är en liten kille:crazy:
 
Sv: Pojkflicka...

haha, min kusin axel på tre år brukar säga att han är en "stor flicka".
I höstas när dem skulle ha en liten cirkus-uppvisning på dagis så skulle han först vara clown med dem andra pojkarna, men sen så ångrade han sig och ville va en "bavverina" (ballerina) istället
:D
 
Sv: Pojkflicka...

Men alla runt omkring tror att hon är en liten kille:crazy:

Det tror ju folk om alla barn som inte är klädda i helrosa fjollutstyrsel *ryyys*. Strunt i det. Låt din dotter få vara som hon vill, så får folk tycka vad de tycker. Min dotter går ofta som " den lille killen", och oftast ignorerar jag felsägningen (om det är folk man inte har/ska ha närmare relation till).
Uttrycket pojkflicka blir jag lite allergisk av jag med, bara för att de är vilda och gillar bilar är de inte pojkar till viss del...
 
Sv: Pojkflicka...

Jag tycker det är bra att din tjej får vara som hon vill, även pojkar ska få vara det.

Jag var sån som liten, lekte med killarna, byggde kojor o klättrade i träd. Dockor var inte min grej. Upp till 8-10-års åldern tog folk fel på mej, trodde jag var kille, vilket jag struntade blankt i. Tyckte inte alls om när det skulle kläs upp o jag tvingades ha kjol o tjejkläder, skämdes mest o kände mej konstig.

Men, sen växte jag upp till flicka ändå, även om det tog lång tid innan jag började tycka det var okej med kjol o klänning o sånt. Började prova lite försiktigt med det i gymnasiet har jag för mej. Med tiden har jag blivit mer kvinnlig.

Barn mår nog bra av att få vara den individ de fötts till, försöker vi styra dem för mycket i såna här saker kan det bli fel o skapa skamkänslor istället. De växer upp till sej själva oavsett :D Men det är nog tyvärr så att det allmänt är mer accepterat bland småflickor än småpojkar att styra över åt "andra" hållet.
 
Sv: Pojkflicka...

Titta gärna på filmen Mitt liv i rosa, men där är det tvärtom en pojke som vill vara flicka.
 
Sv: Pojkflicka...

Alla ser detta som positivt, men om det hade vart en kille som bara ville ha rosa kläder och leka med dockor hade det nog varit annorlunda!!

Tror du? Det tror inte jag. Jag tror att de flesta ser positivt på att könsrollerna håller på att luckras upp.

Tråkigt bara att din tjej redan har fått uppfattningen att det som hon gillar är typiskt för killar. Annars hade hon ju inte själv kommit på idén att kalla sig kille. Jag tycker att man självklart kan vara mammas stora tjej som leker med traktorer och klär sig i blått, svart o s v.
 
Sv: Pojkflicka...

Hörde en liten snutt av en sommarpratare som noterade att ingen stolt förkunnar att de varit flickpojkar under uppväxten. Inte heller några föräldrar som sagt det.

Så det är nog en liten bit kvar. Och jag är helt inne på din linje, flickan har REDAN insett att det killar gör är ansett som rejält mycket häftigare.

Jag blir så deprimerad.
 
Sv: Pojkflicka...

Hörde en liten snutt av en sommarpratare som noterade att ingen stolt förkunnar att de varit flickpojkar under uppväxten. Inte heller några föräldrar som sagt det.

Jag håller med dig och också TS.
Själva ordet flickpojke "finns" ju inte ens i egentlig bemärkelse.

Och nog väcker en pojke i kjol fortfarande betydligt mer uppståndelse än en flicka i byxor. Det är ju bara att läsa diskussioner härinne om den saken för att konstatera att det är betydligt mer främmande för de flesta föräldrar att "låta" sin pojke bära rosa spetskjol än att låta sin flicka ha en typisk "pojktröja".

Fast; jo; havreflinga: du har såklart rätt i att det HÅLLER på att bli bättre. Och jag håller med dig om att bara det faktum att en flicka kallar det hon gör för "pojksaker" eller att hon "är pojke" betyder att tyvärr har könsrollen ett ganska starkt grepp även om en sån tjej.

Bara ordet pojkflicka (eller flickpojke då) är ju egentligen jättedumt tycker jag! Det säger bara att en flicka som inte är traditionell flicka då på något sätt inte riktigt ÄR en flicka. Vilket ju är helt befängt...
 
Sv: Pojkflicka...

Hon kan ju vara som jag också.
Med oklar könsidentitet.
Jag var sådan som liten.
Och har fortsatt med det.

Trans brukar det kallas.
 
Sv: Pojkflicka...

Min 2½ åriga kille vill se ut så här:

BRLLOP070707_067.jpg


Och har någon problem med det får de med mig att göra :devil:
 
Sv: Pojkflicka...

Å gud vilken gullunge! :love:


Om jag får en son som vill se ut så så blir jag bara lycklig. Har nog med att försöka förklara för bonussonen (8 år) att tjejer visst får ha dödskalletröjor och killar visst får ha rosa. Han har aldrig velat acceptera något utanför det strikt stereotypa och var vid 4 års ålder ganska upprörd över att hans pappa ägde ett par lila strumpor...det var ju en tjejfärg.
 
Sv: Pojkflicka...

Jag var själv en riktig "pojkflicka" som barn, sista gången någon tog mig för kille var jag nog 14 år, var ändå långhårig.
Blått har alltid varit min favorit färg och jag hade tryck med bilar och motorcyklar på tröjorna.

Kvinligheten kom med tiden och numera älskar jag att använda kjol, men å andra sidan gör min kille det också. :D
Så själv har jag blivit mer kvinlig med åren, men har ju fortfarande en heldel "killsidor" hos mig.

Det bästa är nog alltid att låta barnen vara som det känns bekvämt för dom och inte tvinga dom in i en roll de inte vill ha.
 
Sv: Pojkflicka...

Hon kan ju vara som jag också.
Med oklar könsidentitet.
Jag var sådan som liten.
Och har fortsatt med det.

Trans brukar det kallas.


Det är ju inte så enkelt som trans.
Finns gott om intergender människor också, sådana som inte tycker sig ha en könsbestämelse alls.
Man trivs lika bra med båda könen och vill inte bli placerad i ett fack efter vilket kön man fötts till.

Har man nu mycket fundringar så kan det vara bra att läsa på RFSLs hemsida.
Denna länken går till deras begreppslista.

http://www.rfsl.se/?p=410
 
Sv: Pojkflicka...

Gå in på rfsl??,vi talar väl om en liten tjeja som är 2ÅR?!
Skärpning!
Tror att det finns en risk i att titta på sitt barn med en alltför "noggrann lupp".Njut av era ungars olika stadier och ta´inte allt så himla allvarligt.:love:
Tids nog har de passerat tonåren och börjar finna sin egna väg.
Vet när jag själv var småbarnsmamma och hade "Ågren" för att de inte åt själva,de ville sitta i mitt/vårat knä och äta.Fick ett sanningens ord av min mamma;Kan lova er att när de börjar lekis så kan de äta själva eftersom de känner sig "stora" i en sådan grupp.
De är nu myndiga och klarar sig fint på många vis.
Ta det med lite mera ro och som sagt lyssna mer på er magkänsla.
Glad Sommar:bump:
 
Sv: Pojkflicka...

När jag var liten fick min mamma alltid höra att jag var en "pojkflicka" (hatar också det ordet!! :mad:) Att jag var överenergisk osv. Jag har hela mitt liv nästan bara haft killkompisar, idag har det iofs jämnat ut sig. Enda fram tills jag var ca 14år hatade jag "tjej" kläder.. Använde aldrig kjol lr klänning.. Trivdes helt enkelt inte i det. Kände mig tillgjord och stel på typ skolavslutningar å sånt, om man skulle försöka göra sig lite fin. Jag har hela mitt liv gjort så kallade "grabbiga" saker. Lekt med bilar å lego, byggt kojor osv. (Har haft dockor å sånt också). Enda sen jag var liten har alltid varit med min pappa när han typ rustat något, ville va med å snickra lr måla. Var han i garaget med bilen ville jag va med där.

Idag är jag 22år och använder jag dom kläder jag trivs i. Ibland kjol, ibland jeans, ibalnd shorts, ibland linne, ibland t-shirt. Färgerna varrierar på alla regnbågensfärger. Däremot gillar jag inte massa volanger och rysh pysh. Men sånt e ju en smak sak :D Däremot klassar jag mig själv som väääldigt självständig. Av allt det jag gjort from när jag var bara några år fram tills idag har jag lärt mig väldigt mycket. Jag behöver inte be någon om hjälp bara för att jag ska använda verktyg, inte fixa något med bilen (iofs är bilar ett intresse för mig), jag reder mig själv så att säga.

Fråga min sambo (som då är en kille - nej vart INTE homosexuell eller nåt bara pga kläd å leksaks val), när vi började ha kontakt så sa jag en gång åt honom att jag skulle sätta upp två hyllor i badrummet. "Kan du sånt" fick jag till svar då.. Då vart jag nästan sur, vadå kan du sånt?? Klart ja kan! Skulle aldrig be någon om hjälp för att mäta upp två hål, borra MED rätt sorts borr, plugga å sen skruva fast hyllan. Nu i efterhand brukar jag reta honom och påpeka det han sa ;) Varför han sa så till mig den gången var för att han inte va van att tjejer kunde sånt. Det stör mig!:mad: Varför ska inte tjejer kunna klara sig själva utan behöva ha en kille som hjälper dom med dom så kallade "grabbiga" sakerna?? Tjejer ska visst gå klädda i rosa spets kläder, leka med dockor och ABSOLUT inte skita ner sig! Varför ska det vara så här?? Det är dags att ta fram den självständiga kvinnan som kan själv! Ingen har dött av lite skit under naglarna!

Så du fettso, oroa dig inte för din flicka. Låt henne leka med det hon vill. Kläderna däremot vet jag inte om jag skulle låta en 2åring bestämma över, men anser absolut inte att det är något fel att ha grabbiga kläder. Nuförtiden finns de ju killkläder med rosa/rött/lila på, om du vill ha mer såna kläder menar ja :idea: Låt din flicka framöver lära sig både sätta upp hyllor och laga mat, så ska du se att hon kommer bli en stark och självständig kvinna när hon växer upp :D ;)
Kram till er!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pojkflicka...

Gå in på rfsl??,vi talar väl om en liten tjeja som är 2ÅR?!
Skärpning!
Tror att det finns en risk i att titta på sitt barn med en alltför "noggrann lupp".Njut av era ungars olika stadier och ta´inte allt så himla allvarligt.:love:
Tids nog har de passerat tonåren och börjar finna sin egna väg.
Vet när jag själv var småbarnsmamma och hade "Ågren" för att de inte åt själva,de ville sitta i mitt/vårat knä och äta.Fick ett sanningens ord av min mamma;Kan lova er att när de börjar lekis så kan de äta själva eftersom de känner sig "stora" i en sådan grupp.
De är nu myndiga och klarar sig fint på många vis.
Ta det med lite mera ro och som sagt lyssna mer på er magkänsla.
Glad Sommar:bump:


Skärpning????
Det finns säkert föräldrar med äldre barn än två år som läser tråden.
Och många undrar uppenbarligen över "risken" med att bli homosexuell för att pojkar använder rosa.
Ursäkta för att jag gav en länk som kunde ge upplysning, det var faktiskt inte riktat till trådskaparen utan bara allmänt.
Verkar vara lite känsligt för dig?
 
Sv: Pojkflicka...

Nej då,det är inte känsligt.
Det var väl jättebra att du skickade ut denna länk.Jag bara hängde kvar vid det tråden handlade om från början.Känner verkligen igen mig i AMMON.
Ha´en härlig helg.Vi har äntligen fått solen att lysa över vår blöta lilla stad.:love::rofl::love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 706
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 531
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Kommentaren "desto fler svar desto bättre" lades till då jag vet att nästan ingen människa är den andra lik, men grupper av människor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 178
Senast: LenaH
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 777
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp