S
skrocken
Sv: Poetic Justice
Ingen risk för albino?
Ingen risk för albino?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...den kan väl bli gulbrun som PJ själv också?!?
Ingen risk för albino?
Nej, mamman har 2 fuxanlag efersom hon är fux, PJ har ett gul och ett brunanlag. Om fölet får ett fuxanlag från mamman och ett gulanlag från PJ blir avkomman isabell.
Om avkomman får fuxanlag från mamman och brunanlag från PJ blir avkomman brun.
Nej, mamman har 2 fuxanlag efersom hon är fux, PJ har ett gul och ett brunanlag. Om fölet får ett fuxanlag från mamman och ett gulanlag från PJ blir avkomman isabell.
Om avkomman får fuxanlag från mamman och brunanlag från PJ blir avkomman brun.
Jag tror inte att PJ kan lämna vare sig fuxar eller isabeller efter sig - för detta krävs det ett fuxanlag från båda föräldrarna, eftersom fux är ett recessivt anlag (krävs två för att synas). Kan ju inte säga säkert, men jag inbillar mig, utifrån hans avkommor, att han inte bär på ett sådant.
Han borde m a o enbart kunna lämna en brun eller en gulbrun avkomma med ett fuxsto. (Vet inte om han har anlag för svart?)
Det gula anlaget bestämmer inte hästens "grundfärg", utan fungerar på sätt och vis som skimmelanlaget - det "lägger sig på" grundfärgen. Fux med ett gult anlag = isabell. Brun med gult anlag = gulbrun.
Kan ha fått det hela om bakfoten också...
MVH annmik
sånt tänker jag också på eftersom jag ÄR väldigt svag för isabeller
Du skriver i början att de inte kan bli isabell men i slutet gul x fux= isabell. Så givetvis kan han ge isabell
En albino och en fux ger garanterat isabell.
Nej, jag är tämligen säker på att han kan inte ge isabell, eftersom det gula anlaget inte tillhör grundfärgen (jmf anlaget fär skimmlar). En isabell är "egentligen" en fuxfärgad häst som även har detta gula anlag, som 'bleker' hästen. Om han nu nedärver det gula anlaget (50% chans) så innebär det ju givetvis inte att han inte nedärver någon grundfärg - i hans fall brun. Alltså, det är inte antingen brunt eller gult - snarare bara brunt eller brunt och gult. En isabellfärgad häst måste ju ha två fuxanlag, men PJ kan inte lämna något. Hans avkomma får alltså ett brunt anlag + ev. det gula, samt de anlag avkommans mamma nedärver.
De olika alternativen: (rött från stoet, blått från PJ)
Fuxfärgad mamma: fux+brun+ ev. gult = en brun häst, ev. en gulbrun.
Det kan vara klurigt det här med färgnedärvning
/annmik
Vill bara tillägga att det jag beskriver som "brunt" anlag egentligen är ett svart anlag (E), men eftersom PJ inte har lämnat några svarta hästar efter sig (vad jag vet) så har han troligen dubbel uppsättning av auguti anlaget (AA), vilket innebär att hans svarta gen alltid kommer att yttra sig som brunt i slutändan - enkelt förklarat.
Nog kan väl PJ ge en isabell avkomma om mamman är fux...
Avkomman får gulanlaget från PJ och fuxanlaget från mamman.
Någon som kan berätta lite om denna hingst? Jag vet att han tävlat hoppning ganska högt i klasserna, men hur högt? Vad har han lämnat? Kan inte hitta någon information om honom på nätet. Skulle vvilja veta poäng osv från bruksprov.
hej
Jag har nyss köpt en Poetic Justice avkomma till min dotter.
Hon heter Temple Attica och är SKIMMEL född 98.
Hon är en maxad C ponny.
hennes mamma heter Temple Derry .
hennes temperament är super bra och hon är lätt att rida ,inte rädd för något och otroligt svängbar mot hinder.