Poetic Justice

S

skrocken

Någon som kan berätta lite om denna hingst? Jag vet att han tävlat hoppning ganska högt i klasserna, men hur högt? Vad har han lämnat? Kan inte hitta någon information om honom på nätet. Skulle vvilja veta poäng osv från bruksprov.
 
Sv: Poetic Justice

Jag har sett en häst som varit efter Poetic Justice och den va väll inget speciell, och den hade ingen hopptecknink att hänga i julgranen heller :p
 
Sv: Poetic Justice

Poetic Justice tillhör Europas ledande avelshingstar inom hoppsporten och har ett internationellt anseende. I Sverige är hans avkommor ständigt återkommande i prislistorna i hoppningens högsta klasser. Hans mor Gloves Misty tillhör de legendariska irländska ston som förutom att hon producerat högklassiga avkommor även vunnit Best in Show på Clifden tre gånger.

// F
 
Sv: Poetic Justice

Finns en här i närheten, ser väl inget vidare ut, men tävlar upp tom MSV hoppning.
 
Sv: Poetic Justice

Han godkändes väl på prestation och har följaktigen aldrig gjort något bruksprov vill jag minnas. Däremot ska det ju finnas en exteriörpoäng från godkännandet, sitter på jobbet så jag har den inte för tillfället men kompletterar senare om ingen annan redan har gjort det då.
 
Sv: Poetic Justice

ska precis på lunch, men om en timme ska du få en låååååång utläggning från en iofs VÄLDIGT partisk Cassie ;)
 
Sv: Poetic Justice

Poetic justice, är/ var själv en riktig tävlingsidivid :bump: som trots sin storlek (connemara) tävlade och kunkorrerade med de stora hästarna. Han har en fin irländsk stam. Han har lämnat många avkommor och många av dom har lämnat fina resultat på hoppbanorna. Han betäcker både halvblodsston och ponnyston. han står på Flammabygget och de har m ånga avkommor efter honom.
han är i övrigt snygg med mycket hingstkaraktär.
Jag har sett många ponny avkommor efter honom som både varit snygga och hoppat mkt bra, samt att jag ridit flera stora hästar som har haft poetic som pappa, de har i regel hoppat bra, men då inte varit så stora.
 
Sv: Poetic Justice

--------------------------------------------------------------------------------

Avelsvärderingsbevis

utfärdat Grevagården 2003-03-29

POETIC JUSTICE RC 81
Connemara

Gbr,
33883466

Född 1988 hos Madden, Mr E

e. Ballydonagh Cassanova CSB 370
u. Gloves Misty CSB 6535

e. Carna Bobby CSB 79
u. Grey Hop 2nd CSB 3689

e. Mervyn Storm CSB 140
- okänd

Äg. Nätterqvist, Pia o Ted

Flammabyggets stuteri 312 00 LAHOLM 0430-61147


Avkommebedömning

Godk på Irland 1990-91, avelsvärderad i Sverige 1992, godk för avel from 1996. Betäckt 48 ston tom 1998. 2 avkommor officellt exteriörbedömda.

4 renrasiga avkommor födda 1994-95 är registrerade, samtliga poängtagande i tävling varav tre i högre klass. Totalt finns 14 poängtagande tävlande avkommor, varav 6 i högre klass. Poetic Girl, född 1995, deltog för Irland i EM 2002. Samtliga avkommor är meriterade i hoppning.Hingstens avkommor har visat goda resultat i Ungponnychampionaten. Ett flertal har utvecklats till tävlingsponnyer på elitnivå. Resultaten för samtliga svenskfödda avkommor har tillgodoräknats hingsten.

Beslut
Hingsten har få exteriörbedömda avkommor i förhållande till antal betäckta ston, men ingenting talar mot att hingsten har en normal exteriör förärvning. Hingstens avkommor har tidigt visat extrem fallenhet för hoppning.

Tilldelad avelsvärdesklass B (ext) A (prest)

Jag har haft turen att träffa PJ live och även vara med vid ett antal betäckningar.
En otrolig kille med super-karisma!
Här får du lite info som jag har;

År 2002 var tre av fyra deltagande D-ponnier avkommor till PJ i Prins Carl Philips pris i Globen,
Segrade gjorde Poetic Shano
http://www.ridsport.se/images/glob02-75.jpg
http://www.ridsport.se/images/glob02-76.jpg

I År kom en av PJs avkommor trea i Ponny sm ( MsvA)
Little Wonder ( skall även starta i NM)
http://www.stockholmhorseshow.com/bi...derPrisWeb.JPG

PJ avkomma placering SM 2006 ( D-ponnier)
13.Poetic News


Vad jag vet har han en avkomma som blivit diplomsto;
http://www.connemaraponny.org/LRomilly.jpg

Lofty Romilly 33-02-5157 88987=40 p

återkommer med mer fakta
 
Sv: Poetic Justice

Att han har avkommor som kan hoppa det talar ju resultatlistorna på hopptävlingar väl om. Men jag har hört att avkommorna är svårhanterade, någon här som vet något om detta.
 
Sv: Poetic Justice

jA, JAG HAR OCKSÅ HÖRT FOLK SOM SÄGER ATT DE ÄR SKARPA...

Oj, caps...nu orkar jag inte ändra....

Jag är ju som sagt partisk, men ingen av de jag träffat har varit Oregerlig eller rent DUM.

Däremot har samtliga varit individer med mkt KRUT, spänstiga saker liksom. ( kanske inte så konstigt med den HOPPVILJAN :bump: )
Jag har dock inget emot lite tuffare individer, sålänge de inte "jävlas" eller är hysteriska...

Skulle kanske inte sätta honom till ett GALET sto, då kan det ju slå lite slint med den där "krutiga" nerven....
 
Senast ändrad:
Sv: Poetic Justice

Lofty Romilly 33-02-5157 88987=40 p

romilly_1_500.jpg


romilly_2_250.jpg


Hennes första föl f 2006 e Coosheen Finbarr

mini_20060502095927IMG_0406.JPG
 
Sv: Poetic Justice

Finns det ngn allmän anledning till att du vill veta mer om PJ?
( inte för att det är konstigt eller så...)
Men jag menar om du kanske tänkt använda honom till ett sto?
:)
 
Sv: Poetic Justice

Någon som kan berätta lite om denna hingst? Jag vet att han tävlat hoppning ganska högt i klasserna, men hur högt? Vad har han lämnat? Kan inte hitta någon information om honom på nätet. Skulle vvilja veta poäng osv från bruksprov.

Poäng från godkännandet:

poetic justice

typ 8 ganska elegant hingst av god rastyp
hhb 8 kort välformad hals, välliggande bog, outvecklad manke, långt kors
ext 7 välbenad men hjulig, långa skenor bak
skr 7 taktmässiga rörelser i skritt och trav
tra 7 taktmässiga rörelser i skritt och trav

Sök på poetic justice i sökmotorn så får du upp ganska många trådar om temperament och vilka slags ston som kan passa.
 
Sv: Poetic Justice

TAck snälla alla som tagit er tid att ge såna utförliga fakta!´Jag är bara nyfiken därför att vår gamla ponny har köpts av Ted och är tydligen dräktig med PJ. Detta sto ligger oss varmt om hjärtat, så vi vill gärna hålla oss underrättade. Hon har också en enorm hoppkapacitet, så vi håller tummarna för att det blir en riktig stjärna till avkomma!
En undran bara; PJ är ju gulbrun och stoet är fux, vad blir det sannolikt för färg på fölet då?
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: Emro
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 473
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp