Om innlongering etc. AP / BB
Uten sammenligning forøvrig, så er nok starten nokså lik. Det finnes forskjeller, f.eks. nevner AP at man utmerket godt kan ha med unghesten som håndhest når den skal settes i trening (les: innlongeres). Innlongering skriver begge om, og begge bruker mye 'Pluvinel' i metodene sine. D.v.s. at hesten må lære å bøye på longe og bygge opp sener og muskulatur (spesielt i rygg/mage) før den belastes med rytter. Det at hesten i tillegg til å lære bøyning også skal lære å gå rett, kommer nok mye tidligere hos AP Men om man leser Gueriniere, ser man at det samme står der. AP følger Gueriniere (1733) når det gjelder introduksjon av å ri hesten rett (firkantsporet og midtlinjene) -
i tillegg til at den skal rides i bøyning.
Jeg er sikker på at man kan holde på ganske lenge, og finne en masse ting som er skrevet litt forskjellig, men som kanskje ikke er så ulikt alikevel. Samtidig som man nok vil finne forskjeller. Men det er vel ikke annet å forvente? Det kommer jo fra to personer med ulik bakgrunn og ulike erfaringer, selv om jeg nok tror den ene er minst like mye 'barokk' som den andre.
Når det gjelder innhold og tekst generelt, er AP's bok skrevet som en ridelære, BB's er alt for kort og 'grunn' til å være det - i mine øyne iallefall. Men jeg tror ærlig talt ikke det var BB's hensikt å skrive noen ridelære, men å skrive en bok som forteller litt om metodene og bakgrunnen for disse. Hvilket er bra, for ett sted må man begynne. I forhold er BB nokså fersk i dette 'gamet' sammenlignet med AP
Hvem vet, kanskje det kommer en ridelære fra BB en dag, som beskriver systemet mer i detalj?
En ting er iallefall sikkert, det er at det alltid vil være nyttig å lese Mesternes litteratur.