png-filer.

D

Dasjenka

Vad är png (portable network graphics) för filformat egentligen? Kan man spara bilder i detta format och sedan publicera bilderna på webben? Tidigare har jag hållt mig till jpg- och gif-filer, men de sabbar kvalitéen så mycket med de bildbehandlingsprogram jag har att jag gärna vill gå över till att använda något annat filformat (och då inte bmp, som ger väldigt stora bilder). Är png ett bra alternativ?
 
Sv: png-filer.

PNG är ett bra format. Jag skulle vilja säga att det är en ersättning för GIF, eller jag önskar att det vore så. PNG använder sig delvis av såkallad lossless compression precis som GIF, men med undantaget att man inte är bunden till 256 färger. Jag kan inte hela PNG-standarden i huvudet och har inga egentliga siffror på kompressionsgrad relativt GIF och JPEG och jag känner inte för att leta reda på det heller just nu. Det finns ändå stora fördelar, främst jämtemot GIF, att använda PNG bortsett från dessa värden.

1. Det är en öppen standard. Det var GIF också ett tag, men sedan så kom Compuserve som äger GIF-patentet eller om det var själva kompressionsalgoritmen som GIF bygger på, hur som helst kom de på att de skulle tjäna pengar på GIF-bilderna och bestämde att man var tvungen att betala licensavgift om man har gjort ett program som skapar GIF-bilder. Detta märker inte slutanvändaren av så mycket. Men många gratisprogram har tvingats ta bort GIF-skapande som alternativ.

2. Färgbegränsningen. PNG är inte begränsad till 256 färger som GIF. Visserligen sparar man på utrymme och bandbredd om man begränsar antalet färger till mindre än så. Men man kan i alla fall använda fler färger om man behöver.

3. Genomskinlighet. JPEG har inget stöd för genomskinlighet. GIF har begränsat stöd. I en GIF-bild kan man välja om ett område ska vara genomskinligt eller inte. Det går till på det sättet att man väljer ett färgindex av de 256 och säger att den är genomskinlig och de områden som är målade i denna färg blir då genomskinliga. PÅ eller AV. PNG har ett mer avancerat stöd för genomskinlighet som webdesigners skriker efter att få använda (varför de inte får det kommer jag till senare). Man kan nämligen välja i varje bildpunkt hur genomskinlig den ska vara. Helt genomskinlig, lite halvgenomskinlig eller inte genomskinlig alls...i 256 nivåer.

För min del är punkt 3 den viktiga.

Men om nu PNG är så otroligt bra. Varför används det inte mer?
Bromsklossen här heter Microsoft. De har nämligen inte byggt in stödet för genomskinlighet hos PNG-bilder i IE. Trots att standarden är jättegammal vid det här laget och de flesta andra om inte ALLA andra browsers har klarat detta i många år nu. Så har Microsoft av någon outgrundlig anledning valt att inte bry sig om att lägga in stöd för detta i IE. PNG-bilder kan visas, men inte dess genomskinlighet på ett korrekt sätt. Det finns till och med skrivet i PNG-standarden hur ett program ska bete sig om man inte alls eller bara delvis implementerar stöd för genomskinlighet, men inte ens detta har gjorts korrekt.
Det lustiga i denna historia är att IE för mac har klarat detta galant sedan version 5.

Så länge PNG inte fungerar för IE, som ju är den ledande browsern, så finns det ingen större drivkraft att använda PNG. Trots att det i princip kan ersätta både GIF och JPEG i samma "paket".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: png-filer.

Tack för svaret. :bow:
Jag tror jag ska börja använda png lite mer.

Eftersom de bilder det rör inte är genomskinliga så spelar det ingen roll för mig att genomskinligheten inte stödjs i IE.
 
Sv: png-filer.

Det var så lite. Jag blev lite nyfiken själv för hur det nu står till med kompressionsalgoritmerna jämtemot GIF och JPEG. Tror jag ska undersöka saken när jag får tid och ork. Återkommer med resultat.
 
Sv: png-filer.

För min del är det inte så viktigt att veta kompressionsalgoritmerna (vet inte ens vad de innebär.. ;)).
Jag nöjer mig med att veta att samma bild är 229 kb stor i bmp-format, men bara 50,8 kg i png. :p (i GIF var den visserligen bara 33 kb, men såg helskum ut).
 
Sv: png-filer.

Jag menar hur stor skillnad i kB det blir om man väljer PNG istället för GIF respektive PNG istället för JPEG och om slutresultatet är av samma kvalité. Spelar ingen större roll nu, när så många har bredband, för jag tror det handlar om 10-20% snarare än mångfördubblingar. Men det kan vara roligt att se ändå, tycker jag och jag delger gärna vad jag kommer fram till om nu någon annan här skulle råka vara intresserad :-)
 
Sv: png-filer.

Png bilder kan nästan jämföras med jpg. det beror naturligtvis på bildens upplösning och färgomfång. svarvita har alltid mindre färginformation så de blir inte så stora. Jag har en färgbild på 300 x 150 som är på 87kb och ändå tycker jag att den är synnerligen färgrik.
Nackdelen med png är att vid en uppladdning med html dokument till Unix server via IE6 ändrar suffixet från .png till .PNG
Det är inte så bra för oftast syns inte bilden om servern är sk. (Case sensitive) dvs, gör skillnad på stora och små bokstäver. Som tur är så har jag en kontrollpanel på min server där jag kan gå in och själv redigera det som blivit fel i filer mm.

H/Chrille :smirk:
 
Sv: png-filer.

chrilleman61 skrev:
Nackdelen med png är att vid en uppladdning med html dokument till Unix server via IE6 ändrar suffixet från .png till .PNG
Det där beror snarare på att ditt webhotell eller vad det är du laddar dina bilder till är dåligt konfigurerat. Inte för att det råkar vara unix.
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: VLMF
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 886
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Välkomna!! Tema: Paradise Hotel - Farmen edition Ja ni vet hur det är. Sverige är grått o trist och slaskigt, och det är fasen...
76 77 78
Svar
1 540
· Visningar
44 772
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag...
Svar
0
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp