Plötsligt sur häst?!

karror89

Trådstartare
Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu!
Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går in till honom lägger han öronen bakåt och vänder upp rumpan mot en o nästan trycker upp en mot väggen, så man får skynda sig ut ur boxen så man inte blir sparkad, han har inte sparkat mot mig något än, men är olustigt när han vänder upp rumpan mot en. Ibland kan man borsta lite på ena sidan men när man ska byta sida slänger han upp rumpan o öronen åker bakåt..
Likadant gör han vid fordringar..
Men inte en sur tendens i hagen eller vid ridning..
Vissa dagar bättre vissa sämre!
Någon som har något förslag vad sjutton ja ska göra?
Är det något slags test mot mig för o se vem som bestämmer eller är nått annat fel?! :/

Det ända som är ändrat är att han sedan 1 1/2 v fått gå ensam i en hage bredvid dom andra, sedan han trampade sig kraftigt och fick ett sår. (Har gått ensam förut,, precis innan försäljning och första veckan hos mig.) men sedan dess gått med kompisar. Men ska ut till kompisar i helgen igen! Kan det ha med det att göra?
Han tycker inte om när man grejar med sår på benen, så fick bråka lite med honom när han fick såret, för att göra rent det osv. Om det ha med det att göra att jag vann striden dom dagarna? Men är ju över 1 v sedan jag slutade röra såret!
Annars är han en super snäll häst som är jätte lätt att hantera o greja med! Så är orolig för vad det blivit nu :/
 
Kan ju vara någon slags trotsperiod eller vad man ska säga. Hade min unghäst (3år) vänt rumpan till mig i boxen hade jag inte gått ut därifrån på en gång utan rytit till och visat att man absolut inte beter sig sådär. Att du går ut därifrån visat att det beteendet lönar sig (du gör som han vill). Samma sak med att han slänger upp huvudet med öronen bakåt. Jag skulle först och främst kolla upp att hästen inte har ont någonstans och sen ta hjälp av en tränare i tex nh om han är frisk.
 
Har provat att ryta till åt honom, men då blir han ännu surare och kickar till med bakbenen.. Oftast går jag inte ut helt förens han vänt sig om (kommer tillbaka fram till mig.) om han inte trycker in mig i väggen så ja måste ut för att ta mig "lös".. Petar man till på honom på rumpan för att be honom att vända sig gör han likadant, att lätta i bakändan! :/ men ska prova ryta till "mer" samt stanna kvar o visa att jag inte bryr mig.. Ont? Svårt o tro att något skulle vara fel då han är snäll o go som han va förut när man har honom i grimma o grimskaft eller uppställd!! Men blir definitiv o kolla upp honom om det inte ger sig inom snar framtid!
 
Har provat att ryta till åt honom, men då blir han ännu surare och kickar till med bakbenen.. Oftast går jag inte ut helt förens han vänt sig om (kommer tillbaka fram till mig.) om han inte trycker in mig i väggen så ja måste ut för att ta mig "lös".. Petar man till på honom på rumpan för att be honom att vända sig gör han likadant, att lätta i bakändan! :/ men ska prova ryta till "mer" samt stanna kvar o visa att jag inte bryr mig.. Ont? Svårt o tro att något skulle vara fel då han är snäll o go som han va förut när man har honom i grimma o grimskaft eller uppställd!! Men blir definitiv o kolla upp honom om det inte ger sig inom snar framtid!

Är det nåt annat förutom hagsepareringen som skett?
Har den fått stå inne mycket eller ensam mycket inne?
Är den tillfreds med att stå inne sen tidigare?
Foderförändringar?

Jag tycker det låter som en häst som talar om på något sätt att den är extremt missnöjd på något sett och vill bli lämnad ifred.
Peta inte så mycket på honom i onödan, det tycks trigga, trigga inte alls..skrika tycks ju inte hjälpa heller.
I många sådana fall är ignorera bättre då man iom att skrika eller annat kan befästa problemet ytterligare iom att hästen blir ännu mer otrygg/vill försvara sitt utrymme ytterligare.
Jag hade inte entrat boxen alls i onödan utan försökt öppna dörren och låta hästen komma ut till mig istället om den går att hantera utanför boxen utan beteendet. Att sätta sig i ett trångt utrymme när hästarna gör sådär är livsfarligt..se till att kunna vara fri hela tiden och bortom ev sparkar eller att hästen kan gå över dig. Ska den korrigeras bör det göras i grimma så att man kan om nödvändigt vara snabb undan genom att kunna förflytta huvudet tex/byta rörelseriktning..man är rätt chanslös om den är lös

Jag tror inte ett dugg på att sådana plötsliga beteendeändringar är trots.
Om det inte blir bättre genom att den får gå tillbaka till kompisarna hade jag genast låtit vetundersöka den, så att man har något att utgå från
 
Senast ändrad:
Stå i alla fall inte kvar bara för att just i ett trångt utrymme..Om det vill sig illa så går hästen till attack för att bli kvitt dig och för att bli lämnad i fred..kan resultera i att du gör dig illa, ordentligt. Även om attacken är liten kan det bli tillräckligt..de är stora och starka, vi små och klena

Nog för att man inte ska acceptera vilket beteende som helst..men just såna där situationer kan lätt bli mycket obehagliga om man till trots triggar dem alldeles för mycket och hästen inte tänker backa utan har ett så stort behov av att försvara sig.

Sen måste man fundera på starkt om nåt i miljön inte faller hästen i fatet. Boxgrannen tex kanske är fel..kan vara mycket till att den otrivs så pass i sin tillvaro. En del lessnar väldigt fort medans andra är tysta/inte bryr sig så mycket.

Ta hjälp också, av någon duktig i verkligheten. Att lyssna på allt för många råd här och testa en rad metoder kan somsagt vara förödande eller förvärra, men försäkra dig om att hästen är frisk.
Det är inte sunt att de är så extrema och inte backar av vid normal tillsägelse.
Jag vägrar hantera såna hästar och det finns en anledning till det
 
Senast ändrad:
Är det nåt annat förutom hagsepareringen som skett?
Har den fått stå inne mycket eller ensam mycket inne?
Är den tillfreds med att stå inne sen tidigare?
Foderförändringar?

Jag tycker det låter som en häst som talar om på något sätt att den är extremt missnöjd på något sett och vill bli lämnad ifred.
Peta inte så mycket på honom i onödan, det tycks trigga, trigga inte alls..skrika tycks ju inte hjälpa heller.
I många sådana fall är ignorera bättre då man iom att skrika eller annat kan befästa problemet ytterligare iom att hästen blir ännu mer otrygg/vill försvara sitt utrymme ytterligare.
Jag hade inte entrat boxen alls i onödan utan försökt öppna dörren och låta hästen komma ut till mig istället om den går att hantera utanför boxen utan beteendet. Att sätta sig i ett trångt utrymme när hästarna gör sådär är livsfarligt..se till att kunna vara fri hela tiden och bortom ev sparkar eller att hästen kan gå över dig. Ska den korrigeras bör det göras i grimma så att man kan om nödvändigt vara snabb undan genom att kunna förflytta huvudet tex/byta rörelseriktning..man är rätt chanslös om den är lös

Jag tror inte ett dugg på att sådana plötsliga beteendeändringar är trots.
Om det inte blir bättre genom att den får gå tillbaka till kompisarna hade jag genast låtit vetundersöka den, så att man har något att utgå från

Nej han är ute/inne lika mycket som den tid jag haft honom, dom kommer ut tidigt på morgonen runt 6 snåret, o sen kommer han in vid 6-7 och motioneras, har han vilodag är han kvar ute någon timma till. Aldrig inne ensam. Foder är lika så, samma hos mig som tidigare ägare!
Provade dock ut en ny dressyr sadel veckan innan detta började?! Provades ut av sadel utprovade! Om det kan ha något med detta att göra?!
Håller helt o hållet med dig! Han visar att något är helt fel!! Frågan är vad? Försöker bara göra absolut nödvändigaste i boxen, har provat vända honom ryggen o stå i boxdörrn när han blir sur, då går de nån minut sen vänder han på sig mot mig igen o man kan få gå fram en liten stund! Annars har jag grimma o grimskaft på honom så jag kan korrigera o ha koll!
Ger dig sig inte när han får gå tillbaka till kompisarna ska ja kolla upp det snarast! Bättre utesluta något fel först!!
 
Nej han är ute/inne lika mycket som den tid jag haft honom, dom kommer ut tidigt på morgonen runt 6 snåret, o sen kommer han in vid 6-7 och motioneras, har han vilodag är han kvar ute någon timma till. Aldrig inne ensam. Foder är lika så, samma hos mig som tidigare ägare!
Provade dock ut en ny dressyr sadel veckan innan detta började?! Provades ut av sadel utprovade! Om det kan ha något med detta att göra?!
Håller helt o hållet med dig! Han visar att något är helt fel!! Frågan är vad? Försöker bara göra absolut nödvändigaste i boxen, har provat vända honom ryggen o stå i boxdörrn när han blir sur, då går de nån minut sen vänder han på sig mot mig igen o man kan få gå fram en liten stund! Annars har jag grimma o grimskaft på honom så jag kan korrigera o ha koll!
Ger dig sig inte när han får gå tillbaka till kompisarna ska ja kolla upp det snarast! Bättre utesluta något fel först!!

Det är inte helt omöjligt att den är missnöjd över sadeln..trots att den är utprovad av en sadelutprovare kan det bli fel ändå att hästarna tycker att det inte passar.

Så ja, det kan vara värt att undersöka också
 
Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu!
Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går in till honom lägger han öronen bakåt och vänder upp rumpan mot en o nästan trycker upp en mot väggen, så man får skynda sig ut ur boxen så man inte blir sparkad, han har inte sparkat mot mig något än, men är olustigt när han vänder upp rumpan mot en. Ibland kan man borsta lite på ena sidan men när man ska byta sida slänger han upp rumpan o öronen åker bakåt..
Likadant gör han vid fordringar..
Men inte en sur tendens i hagen eller vid ridning..
Vissa dagar bättre vissa sämre!
Någon som har något förslag vad sjutton ja ska göra?
Är det något slags test mot mig för o se vem som bestämmer eller är nått annat fel?! :/

Det ända som är ändrat är att han sedan 1 1/2 v fått gå ensam i en hage bredvid dom andra, sedan han trampade sig kraftigt och fick ett sår. (Har gått ensam förut,, precis innan försäljning och första veckan hos mig.) men sedan dess gått med kompisar. Men ska ut till kompisar i helgen igen! Kan det ha med det att göra?
Han tycker inte om när man grejar med sår på benen, så fick bråka lite med honom när han fick såret, för att göra rent det osv. Om det ha med det att göra att jag vann striden dom dagarna? Men är ju över 1 v sedan jag slutade röra såret!
Annars är han en super snäll häst som är jätte lätt att hantera o greja med! Så är orolig för vad det blivit nu :/

Hade hästen haft ont hade han nog protesterat rätt mycket i ridningen också! men där verkar det ju fungera?
Att vända upp rumpan, tränga in i väggen, vara sur osv är absolut inte acceptabelt och kan bli rent av farligt. Ta hjälp av någon kunnig som är duktig med unghästar för den här hästen verkar ha kommit på ett sätt att ta över.
 
Ett sto vi hade, gjorde så. Hon tyckte boxen va hennes revir, där hon bestämde.

Hon gjorde så från ung ålder och gör fortfarande så nu 13 år.

Hon va lite bortskämd, gick i hop med mamma, där hon alltid fick sin vilja igenom.

Din häst märker att du backar, han försöker klättra över dig i rang.
Inget konstigt alls, (en del) hästar gör så. En del hundar gör så också, inte alla.

Ta hjälp av någon kunnig nu när hästen är ung och innan någon blir skadad.
 
Hade hästen haft ont hade han nog protesterat rätt mycket i ridningen också! men där verkar det ju fungera?
Att vända upp rumpan, tränga in i väggen, vara sur osv är absolut inte acceptabelt och kan bli rent av farligt. Ta hjälp av någon kunnig som är duktig med unghästar för den här hästen verkar ha kommit på ett sätt att ta över.

Ja i ridningen och all annan hantering förutom boxen är han en pärla att hantera! Hur snäll och glad som helst!
Nej det är verkligen inte acceptabelt och just därför försöker jag komma på ett sätt att få bort hans beteende! Unghästar är jag mycket van vid, fött upp några egna, ridit in andras unghästar! Både hingstar/ valacker och ston! Samt hanterat mycket unghästar! Men aldrig varit med om ett sånt här beteende! Har dom försökt tagit överhand har det varit lätt korrigerat och inte alls i denna skala! Men hjälp tackar man aldrig nej till, så är inte så jag menar med detta! Men lät i det inlägg som jag inte var kunnig på unghästar :/
 
Kan det inte var så enkelt att han känner lite obehag just nu i samband med pälsbytet?
Låter ju som om han inte vill bli borstad och tar det säkra före osäkra och tjurar när någon kommer in i boxen.
 
Kan det inte var så enkelt att han känner lite obehag just nu i samband med pälsbytet?
Låter ju som om han inte vill bli borstad och tar det säkra före osäkra och tjurar när någon kommer in i boxen.

Precis vad jag funderat mycket på också?! Vissa hästar måste ju som oss människor vara mer känsliga än andra! Nej för är just borstningen som oftast orsakar detta beteende! Och han fäller väldig mycket just nu..
 
Precis vad jag funderat mycket på också?! Vissa hästar måste ju som oss människor vara mer känsliga än andra! Nej för är just borstningen som oftast orsakar detta beteende! Och han fäller väldig mycket just nu..
Låt då bli att borsta honom så mycket just nu, så tror jag att det är borta när han fällt klart.
Det finns hästar som reagerar väldigt kraftigt under fällning. Vissa blir bara sura andra hårömma och vissa både ock.
 
Kanske ska du inte göra alltför stor affär av detta.
Gå inte in i boxen (som andra skriver, farligt!) utan vänta tills han kommer till dig och ta på honom grimman. Ställ honom i gången eller bind upp honom i boxen, gör allt som vanligt utan större åthävor. Var tydlig med att han ska flytta på sig när du begär det, och flytta dig aldrig för honom.
Verkar som om han markerar tydligt att boxen är hans revir, och kanske finns det också samband med pälsfällning osv. Vänta ut det helt enkelt, i en sådan situation ska man inte välja en verklig strid utan bara visa i den vanliga hanteringen att du förväntar dig ett hyggligt beteende av honom.
 
Jag skulle också rösta på pälsbyte, det går åt mycket energi att byta päls och att många hästar blir griniga är inte ovanligt.

Men alltså, är det bara jag som ALDRIG träffat på en häst som blir sådär vid pälsfällning/sättning. Hästar som blir s totalt förändrade och potentiellt farliga, verkligen??

Lite mera kinkiga och trötta möjligtvis..och att de på det kunnat ta en tillsägning precis som vanligt för att skärpa sig, utan att möta upp genom hot om att sparka, eller för den delen trycka upp folk i väggen plötsligt..
 
Kanske behöver han lite vila? Bara vara häst och smälta intryck.

Jag har haft en extremt sur, snarare arg, häst (i hage och box) som i princip blev farlig för fel person. Hon var fyra år och hade det beteendet befäst när jag tog över henne.

För mig gällde det mest att vara extremt löjligt konsekvent-nr 1 inte tillåta det beteendet. Och sen Nr 2 bryta beteendet.

Bryta beteendet kunde vara att inte fånga henne i hagen utan ist 'haffa henne' i stallgången istället (vilket gick hyfsat bra vilket så småningom utökades till att fånga henne i stalldörren, på vägen in till stallet och senare i självaste grinden. Har tur att grinden är nära dörren och kunde bygga ett led ända in till dörren.)
Att inte vara i hagen utan anledning och var jag det, inte bry mej om henne/mota bort henne vid varje steg inom tio meters radie typ. Såna saker. Undvika/gå runt uppenbara konflikter för att hon inte skulle få tillfälle att fortsätta sitt befästa beteende. Hon fick tom ha grimman på sej 24/7 för att undvika även den konflikten i boxen.
Jag har aldrig flyttat mej för henne och hon har aldrig vunnit. Men det gjorde inte att beteendet försvann över en natt för det.
Jag gjorde allt vardagligt normalt som alltid. Lika lugnt lika tydligt och lika konsekvent. Hon behövde veta att jag var att lita på och hade båda fötterna på jorden i alla situationer. Hon behövde veta rätt från fel, tydligt, utan att man lackade ur och gjorde jordens grej av det.

Att inte tillåta beteendet var att mycket tydligt markera att 'det där är fel väg att gå', 'jag accepterar inte..' Ihop med beröm (i mitt fall att bara fortsätta precis som jag var innan händelsen, som om det aldrig hänt)

Jag tog även hjälp av en erkänd duktig kille i hästhantering från marken som fick ta tag i det värsta då jag inte har kunskapen och snabbheten att vara så pass exakt i rätt ögonblick som en som arbetar med dessa beteenden professionellt.

Och jag undvek inte konflikterna på det sättet, jag utsatte oss för dom på mina villkor när jag hade full kontroll och var beredd.
Några gånger har hon helvilat en vecka eller två då jag märkt på henne att hon behövt smälta alla nya intryck.

Idag ä hon snällast och mest social i hela stallet...
 
Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu!
Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går in till honom lägger han öronen bakåt och vänder upp rumpan mot en o nästan trycker upp en mot väggen, så man får skynda sig ut ur boxen så man inte blir sparkad, han har inte sparkat mot mig något än, men är olustigt när han vänder upp rumpan mot en. Ibland kan man borsta lite på ena sidan men när man ska byta sida slänger han upp rumpan o öronen åker bakåt..
Likadant gör han vid fordringar..
Men inte en sur tendens i hagen eller vid ridning..
Vissa dagar bättre vissa sämre!
Någon som har något förslag vad sjutton ja ska göra?
Är det något slags test mot mig för o se vem som bestämmer eller är nått annat fel?! :/

Det ända som är ändrat är att han sedan 1 1/2 v fått gå ensam i en hage bredvid dom andra, sedan han trampade sig kraftigt och fick ett sår. (Har gått ensam förut,, precis innan försäljning och första veckan hos mig.) men sedan dess gått med kompisar. Men ska ut till kompisar i helgen igen! Kan det ha med det att göra?
Han tycker inte om när man grejar med sår på benen, så fick bråka lite med honom när han fick såret, för att göra rent det osv. Om det ha med det att göra att jag vann striden dom dagarna? Men är ju över 1 v sedan jag slutade röra såret!
Annars är han en super snäll häst som är jätte lätt att hantera o greja med! Så är orolig för vad det blivit nu :/

Ångrade mig, alla andra hade redan föreslagit pälsbyte ^^
 
Men alltså, är det bara jag som ALDRIG träffat på en häst som blir sådär vid pälsfällning/sättning. Hästar som blir s totalt förändrade och potentiellt farliga, verkligen??

Lite mera kinkiga och trötta möjligtvis..och att de på det kunnat ta en tillsägning precis som vanligt för att skärpa sig, utan att möta upp genom hot om att sparka, eller för den delen trycka upp folk i väggen plötsligt..
jag har inte heller träffat nån
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp