plötsligt rädd

mylisen

Trådstartare
ja jag vet inte vad som hänt.
min underbara häst som alltid kommit fram och inte skyggat för :devil:själv har blivit som förändrad i ett nafs.
inget är ändrat, varken mat eller nåt annat runt honom eller mig.
allt är som vanligt, jag är som vanligt.
det är därför som jag kliar mig i huvet nu....:confused:
man kommer ca en meter nära sen vänder han och går därifrån.
jag får ta honom i hagen men måste gå efter en lång bit.
förut har han alltid kommit fram.
han älskar ju att bli ompysslad och mysa i skogen.
jag förstår verkligen inte vad som hänt.
för när vi väl är ute och rider då är allt som förr.
men jag kan inte vifta bort en fluga som jag gjort hundra ggr förut för då flyger han i taket och darrar av skräck.
råkar jag slänga lite med grimskaftet som jag åxå gjort jämt blir det samma sak.
däremot bryr han sig inte ute i skogen.
får inte borsta huvet :confused::confused:
det har hänt från den ena dagen till den andra bara sådär.
jag hittar inget samband med nåt.
jag har haft honom i tre år nu.
vad ska jag göra?

Sv: plötsligt rädd

Usch, det låter nästan som om någon varit elak mot din häst, slagit honom. Ett annat alternativ, lite långsökt kanske men kolla hans syn, tänder, nacke så att det inte är smärta eller försämrad syn som framkallar hans beteende.

jo när du säger det så har det faktiskt varit en sak som hänt.....
hm... hade en tränare på honom ett par ggr då han är outbildad.
denne satt och tog hårt i honom för han skulle ge efter.
det är bara det att med honom får man lirka och komma överrens.
det går inte att gå på honom hårt och kräva, han måste få förstå i sin takt.
han förstod inte.
så har jag gjort, att jag visat vad jag vill han ska göra och då har det aldrig varit några problem.
har han inte förstått ja då har jag gjort på ett annat sätt.
då har det liksom varit så att han har "sagt" jaha var det så du menade, ja men då gör jag så mamma.... hihi
vi har haft en väldigt bra kommunikation som jag faktiskt inte alls har på samma sätt längre.
och det har blivit efter att tränaren gått på honom direkt med hårdhandskarna och krävt.
vad ska jag göra nu?
han är nyss kollad helt igenom då jag skaffade pass.
massör har jag åxå.

Se till att tränaren inte "jobbar" din häst fler gånger och sen ge hästen tid att få tillbaka självförtroendet och förtroendet för dig. Ge den en vila från arbete ett par veckor, pyssla om den och gå ut på lite kravlösa promenader.

ok det ska jag göra.
jag tog en lite tur i skogen idag, han var lite stressad eller vad jag ska kalla det.
men jag bara skrittade runt på stigarna och småpratade lite med honom och sjöng :angel:
jag ska bara ta det lugnt och gosa och pyssla, vänta in honom och lyssna noga.
tack för tips :banana:
man blir lätt hemmablind när man står där.
hej hopp

I pälsfällartider är det också hästar som reagerar på b-vitaminbrist. Stoet jag hade på foder blev ett monster en period, sparkade efter folk hon inte kände, högg mig och stod inte stilla. Kom inte fram i hagen och var uppenbart motvillig mot både sadling och selning.

Med lite b-vitamintillskott blev hon nästan som vanligt efter bara en vecka.

åh det kan jag ju ge iaf.
nu har han varit så här en längre tid då han inte fällde päls.
men det skadar ju inte och är ju väl värt ett försök.
tack tack

Tror inte att det har med tränarens metoder att göra då du i det första inlägget påstod att han gick som vanligt vid ridningen, det var ju mest i hagen och i hanteringen från marken som han inte var sig själv.
Det du beskriver som händer i hagen tycker jag mer låter som att han tagit kommandot över dig där - det är han som bestämmer att (och när) du får ta honom och inte du.

Han är nog inte riktigt säker på vem av er som är ledaren helt enkelt, och blir därför mer osäker på sig själv också. Han testar gränser, men är samtidigt lite rädd att du ska ta tillbaka kommandot när du tex viftar till med grimskaftet el handen.

Men att det kom över en natt tror jag inte riktigt heller, han har nog läst av dig länge innan han testade dig riktigt. Du har bar inte märkt av det. Kan t.o.m varit tränaren som utlöste det hela eftersom denne ställde riktiga krav på honom och du mer eller mindre bara följer med honom. Du beskriver ju själv att det är han som får ta ansvaret för när han ska göra saker som du inte tror att han förstår. Gör han inte som du vill så gör du på något annat sätt - som passar honom bättre. Detta visar honom att det är han som har kontrollen över vad som ska göras och hur och när.

Han kommer att ta över kontrollen mer och mer om du inte tar tag i det nu.

aha :idea:
men allvarligt.... hur ska jag göra?
när jag gör saker blir han ju hysteriskt rädd och stänger av.
sånt jag gjort förut och funkat hur bra som helst :confused:
det är ett stort kallblod.
om jag säger ifrån åt honom då blir han "rädd" igen.
jag blir så ledsen.
det är super farligt att fylla på vatten!!
för mig känns det ju som att det hände över en dag men det är säkert som du säger, att han långsamt tagit över.
fast jag inte märkt det.
kan du ge några tips hur jag ska få tillbaka allt?
börja om från början?
jag känner bara att jag vill ge upp :cry:

Senast ändrad:

Jag pratade med en tjej vars ponny fick borrelia, och blev alldeles förstörd psykiskt. Utvecklade trafikrädsla och allt möjligt.
Borrelia/erlichia kan ju ge märkliga symtom, just den varianten har jag aldrig hört innan dock. Men det kanske kan vara värt att ha i bakhuvudet om det inte blir bättre med din häst.

Jag pratade med en tjej vars ponny fick borrelia, och blev alldeles förstörd psykiskt. Utvecklade trafikrädsla och allt möjligt.
Borrelia/erlichia kan ju ge märkliga symtom, just den varianten har jag aldrig hört innan dock. Men det kanske kan vara värt att ha i bakhuvudet om det inte blir bättre med din häst.

Har oxå sett Erlichiassjuka hästar som verkar ha fått problem med syn eller avståndsbedömning.

Rädsla är en typ av stress som bara blir större om man är tuff och ger en arrogant signal, som man lätt kan göra om man tror att beteendet har med ledaskap och dominans att göra. Ödmjukhet är det allra bästa.

Några frågor dyker upp när du skriver om din häst. Jag skickar dessa privat. :)

jag måste bara berätta att nu har vi börjat gå åt det normala hållet igen.
han kommer och jag får sätta på grimman.
jag har bara tagit det väldigt lugnt med honom som jag gjorde innan alla började lägga sig i och ge råd.
nu är jag mig själv igen och hästen funkar utmärkt :banana:
eller ja... vi är på väg åt rätt håll.
jag talade om för honom att det bara är jag igen nu och ingen annan ska få stressa honom.
det var så konstigt.... som om all stress och annat bara rann av honom.
jag har åxå bestämt mig för att köra mitt race med honom, så som vi alltid kommunicerat.
kanske är det det som gjort både mig och honom lättade.
känns iaf väldigt skönt att få tillbaka sin häst.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 896
Senast: Frida.G
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat