Plötsligt osäker?

alazzi

Trådstartare
Min lilla Boston Terrier (snart 2 år) har plötsligt blivit väldigt osäker och rädd för män med mörka kläder. Inget har "hänt" men han visar en större rädsla än tidigare för män med mörka kläder. En grannfamilj var hundvakt för ett tag sen (en dag) och med kvinnan var det inga problem men med mannen så var hunden tydligen riktigt rädd trots att de har träffats ofta under dessa två år. Min dotters bästa kompis är grannens dotter så vi möts ofta. Och idag kom sotarna och hunden var ordentligt rädd. Jag har även märkt det oftare på promenader, att han blr rädd. Kan jag hjälpa honom att hantera detta bättre? Hur ska jag göra?

Sv: Plötsligt osäker?

En hund som ändar beteende så där plötsligt skulle jag boka tid hos en veterinär som ögonlyser för att se att inget med synen har ändrats. Sen ta det därifrån beroende på vad det visar.

Sv: Plötsligt osäker?

Jag håller med falukorw. Se till att kolla upp hunden hos veterinär.
Eftersom det är en Boston Terrier, en ung sådan som uppvisar sådana symtom du beskriver blir man väldigt misstänksam om det inte skulle kunna vara juvenil katarakt. Tyvärr är det en sjukdom som många BT drabbas av.

Det är en ärftlig katarakt som kan leda till blindhet. Synen blir alltid påverkad men det kan vara allt mellan bara milda förändringar som hunden kan leva med utan problem till total blindhet. Det kan även leda till inflammationer och glaukom. Hos just BT vet man att det oftare leder till blindhet än hos andra raser.
Behandlas endast om hunden är påverkad pga synnedsättningen. Vissa blir bättre på kortisondroppar men ofta måste man byta ut linsen i ögonen om de har problem.

SLU håller på med en studie om ärftligheten av juvenil katarakt på Boston Terrier.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka