Plötsligt dreglande

Ajda

Trådstartare
Förra året började min shettis helt plötsligt dregla något så kopiöst. Det rann som vatten ur munnen på henne när jag borstade henne. Helt genomskinligt för att sen gå över efter en liten stund.
Samma upprepade sig en gång till under sommaren. Hon åt och var som vanligt.
Googlade och hittade inget svar på varför direkt. Tänkte om hon råkat äta eller slicka på en snigel eller något liknande (blev idiotförklarad av stallkompisarna hehe).

Nu idag fick jag ett meddelande av en i stallet att bägge hennes hästar stod och dreglade på samma sätt. De går två stycken i en hage själva och bägge står och dreglar. Pigga och som vanligt.

Vad har ni för teorier och erfarenheter?

Hundar reagerar om de kommer i närkontakt med paddor/grodor. De dreglar och ibland ser det ut som om de tuggar fradga. Kan hästar kanske också göra det?

Jag vet inte vad men det låter helt klart som om det finns något på stället som inte är bra för hästarna. Symtom kan tyda på allergisk reaktion eller lättare förgiftning.

Är det flera hästar som drabbats så skulle jag gissa på någon giftig växt eller mögeltoxin.

Paddor/grodor har vi kanppt några. Har aldrig sett någon kring stallet eller i hagarna. De går i vinterhagarna fortfarande som är hårt nerbetade. Därför tänker jag också att en växt borde det inte heller bero på? De kan inte ha fått i sig speciellt mycket iom att all växtlighet hålls nedbetad. Är bara nån eller några cm högt.

Vårt hö har varit sissodär sista två balarna. Är storbalar så de räcker ju ca 1 v styck. Tänkte på ev mögeltoxiner.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 435
Senast: Lizzan
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar